Avatar billede dadwizz Juniormester
03. marts 2012 - 19:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Nødråb til PC-hardware eksperter!

Jeg er storforbuger af pc'ere, og har siden min første 80286 haft adskillige computere - nye såvel som brugte.
Efter i mange år hvor sønnike har overtaget min aflagte pc,kunne han ikke længere "nøjes" og skulle derfor have en med lidt flere grafik-kræfter.

Vi fandt således en fin brugt pc med rigtig gode specs, men med et irriterende problem:

Den skal "masseres" for at tænde; vi er nødt til at "aflade"(mit bedste bud efter net-søgning) ved at slukke bagpå, og imens holde tænd/sluk knappen inde i nogle sekunder, tænde bagpå igen, og så vil den før eller senere starte ved at trykke på tænd/sluk igen. Proceduren skal måske gentages et par gange, men når først den kører er der ingen problemer.

Her er vidunderet til 1.700,- kr.:

Intel Core 2 quad Q6600 2,4 Ghz på et
Asustek P5N-E SLI motherboard
4 GB ddr2 ram
Geforce GTX460 m. 1GB
LC power LC 6550 550W strømforsyning
Windows 7 64-bit

har altid selv klaret alle pc-problemer softwaremæssigt, og også de fleste hardware, men her kommer jeg til kort.
Mit eget bedste bud måtte være strømforsyningen som er syg, men er i tvivl.

Håber på at en eller anden VED hvad problemet er. Gisninger og formodninger kan jeg selv finde rigeligt af.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. marts 2012 - 20:01 #1
og uden "Gisninger og formodninger" hvordan havde du tænkt, at vi skulle have en chance.
Jeg gider ikke gætte - ombyt en del ad gangen til den virker.
Avatar billede KHHP Juniormester
03. marts 2012 - 20:56 #2
Slog lige grafikkortet op på nettet og det kræver 450W som minimum til systemtet, så de 550W dit system har er måske lige lovlig lidt sammen med en quad-core CPU og 4GB RAM. Mit bedste bud ville være at skifte strømforsyningen ud med noget kraftigere, eller også prøve at sætte en "mindre" grafikkort i. Tjek at evt. power-kabler til grafikkortet sidder fast på kortet som de skal.
Hvis de gør det, så prøv at pille dem fra og starte op. Så skulle den meget gerne starte og fortælle dig at grafikkortet ikke får nok strøm.
Avatar billede Locodk Nybegynder
03. marts 2012 - 23:30 #3
@claes, konstruktivt - den post kunne du godt have sparet dig.

Du kan evt prøve med en beregner for at se om din PSU er for lille:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Jeg har personligt kørt en rig med et større GFX end dit på en 450w PSU uden problemer, så jeg tror ikke det er derfor (medmindre din PSU er defekt eller har dårlig ydeevne).

Min første tanke var at du skulle checke om der er en bios opgradering til dit bundkort, da det kan være den ikke lukker ordenligt ned og derfor har nogle problemer med at starte op igen uden at du piller al strøm fra.
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2012 - 23:53 #4
Hej dadwizz.

Med dit kendskab til computere, mener du sikkert ikke disse ord: Håber på at en eller anden VED hvad problemet er. Gisninger og formodninger kan jeg selv finde rigeligt af.. Alle med lidt mere end rudimentært kendskab til computere VED, at fejlsøgning på computere i langt de fleste tilfælde starter med gisninger og formodninger  :-)

Har du checket Tænd-knappen på fronten af kabinettet?
Avatar billede dadwizz Juniormester
04. marts 2012 - 09:03 #5
@alle vedr. "gisninger og formodninger":

Ja okay, kan godt se det måske har virket lidt overlegent at skrive sådan, uden at det dog har været meningen. Håbede bare sådan på at nogen vidste hvor skoen trykkede.

Og uden eksakt viden er man jo nødt til at gå frem et skridt ad gangen ved at prøve forskellige ting af. Så skulle nok i stedet have skrevet hvad jeg selv har gjort for at løse problemet. Så hermed min uforbeholdne undskyldning, og håber vi alle kan starte på en frisk :-D

@KHHP: Vil rigtig gerne se hvor du har fundet dette, idet jeg ikke kommer over 300W !

@Locodk: Har prøvet din beregner og kommer op på max 405W så PSU'en skulle være tilstrækkelig. Og hvad BIOS angår, så har jeg opdateret uden at det hjalp.

@milter: Virker fint. Har endda prøvet et bytte rundt på tænd/sluk og resetkanppen for at udelukke.

Er der ingen som bider mærke i den måde jeg er nødt til at tænde pc'en på? Håbede at det med "afladningen" kunne føre nogen på sporet - måske der var en anden måde af få dette gjort kontinuert?
Avatar billede Locodk Nybegynder
04. marts 2012 - 09:34 #6
Tja, så er vi jo faktisk tilbage ved claes' udgangspunkt. Pil alt ikke-essentielt udstyr fra, og udskift en del ad gangen så du finder den tilsyneladende defekte del.

Det med strømmen er årsagen til jeg tror det er bundkort eller psu, da de andre enheder ikke burde have så meget med opstarten at gøre - eller i min erfaring viser problemer på en anden måde.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2012 - 09:55 #7
Jeg synes det lyder som bundkortfejl. Forstået på den måde at der er komponenter på det, der ikke aflades når pc lukkes ned. Og derved kan pc ikke startes op før du aflader disse ved at fjerne strømmen og holde power knappen nede.
Avatar billede dadwizz Juniormester
04. marts 2012 - 10:39 #8
Ja , mobo og PSU er nok de mistænkte. Men det er jo en større sag at udskifte mobo, og også lidt PSU'en.
Når jeg/i så ikke er helt sikre i at en af dem er den virkelige synder, ender det med at vi bare tager bøvlet med at tænde den som vi gør nu. For der er vel ingen måde at udelukke den ene frem for den anden?

@220661: PSU'en kan vel også sidde tilbage med lidt "reststrøm" - så hvis det er den - kan man så ikke aflade den inden opstart på en nemmere måde?

Har også bemærket at der er ikke mindre end 5 fan's i pc'en:

1 på CPU
1 på grafikkort
1 bagpå (stor)
1 foran (12v 030 amp)
1 i siden (12v 0,13 amp)

har det noget at sige m.h.t. strøm/PSU/opstart?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2012 - 13:39 #9
Du kan jo midlertidigt prøve at fjerne strømmen fra de tre af dem som ikke direkte køler hardware og se om der er ændringer.
Men hvis de ikke ellers er defekte er de ikke de store strømslugere.
Dvd drevet kan du også tage strømmen fra hvis det forefindes.
Ændrer det noget?
Avatar billede dadwizz Juniormester
01. juni 2012 - 07:19 #10
prøver at lukke, da ingen løsning er fundet