Avatar billede merico Nybegynder
04. marts 2012 - 11:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ny PC

Hej Eksperter,

Jeg har kig på denne computer fra mm-vision:
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99108&type=pcsystem

Mit behov er mest professionelt. Bruger ofte Photoshop på 1080p skærm og laver også tunge matematiske modeller i Matlab/simulink. Desuden vil jeg gerne kunne spille spil i 1080p i højeste grafiske tilstand med flydende stabil FPS, hvilke jeg formoder ligger på en 35-40 stykker.

Jeg vil gerne have mest value for pengene, og en PC der passer sammen. Jeg kan vælge at opgradere CPU og både vælge at nedgradere og opgradere GPU'en. Hvilken konfiguration vil i anbefale mig?

Mvh
Thomas Schmidt
Avatar billede merico Nybegynder
04. marts 2012 - 11:50 #1
Skal måske lige nævne mulighederne:

CPU:
Intel® Core™ i5-2550K 4x3.40GHz (Turbo 3.80GHz) +0 kr.
Intel® Core™ i7-2700K 4x3.50GHz (Turbo 3.90GHz) +900 kr.

GPU:
GTX570 -> GeForce GTX560 1GB grafikkort            -999 kr
GTX570 -> GeForce GTX580 1536MB grafikkort    +999 kr.
Avatar billede merico Nybegynder
04. marts 2012 - 11:51 #2
Prisen er: 7395,00 kr. med i5'eren og GTX 570
Avatar billede mathias2405 Nybegynder
04. marts 2012 - 11:54 #3
det er meget svært at svare på da du ingen pris klasse har sat på. Så hvad vil max. give for computeren

du kunne også vælge at samle din computer helt fra bunden. På den måde for du den helt som du gerne selv vil.

mathias
Avatar billede merico Nybegynder
04. marts 2012 - 12:08 #4
Hej Mathias,
Det kan jeg godt se. Prisklassen ligger på de 7000kr. +-1000kr, men det der er vigtigst for mig er egentlig at jeg får mest for pengene.

Om der er noget der ikke hænger sammen e.g. hvilken GPU skal jeg vælge for at matche CPU'en? Og skulle jeg evt. vælge at gå efter den store CPU til mig behov.

og ellers kunne det også være interessant at vide hvad i synes om systemet i helhed, om der er noget jeg har overset.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. marts 2012 - 12:23 #5
mest professionelt.bruger ofte Photoshop

Så burde du gå efter ATI Grafikkort det gør alle Grafikvirksomheder.
Avatar billede pstidsen Novice
04. marts 2012 - 13:52 #6
...Hvilket også er billigere (altså ATI)
Avatar billede merico Nybegynder
04. marts 2012 - 14:04 #7
Man kan vælge at opgradere denne til ATI, men det er et væsentligt dyre kort, så hvis jeg skal gå ATI vejen skal jeg nok vælge et helt andet system.
Avatar billede 4byssal Nybegynder
06. marts 2012 - 00:04 #8
Personligt er jeg mest til GeForce, da jeg kun har haft dårlige erfaringer med ATI.

Jeg har selv Gigabyte 560 Ti OC, og det kan jeg kun være tilfreds med. Kølingen på det er god, og det arbejder også godt under stress.
Det er klart at 580 kortet er bedre end 560, men til prisen er 560 bedre pr. krone der er spenderet.

Du siger, at du bruger photoshop meget, samt at du laver en masse tunge matematikberegninger. Det er nok den eneste forskel der er mellem i7 og i5.
i7 er godt fordi det kan "multitaske", dvs. det kan køre med 8 threads i stedet for kun 4, hvilket er godt når computeren skal udregne tunge beregninger.

Jeg har selv Intel Core i7-2600K processoren. Den er nem at overclocke.
Avatar billede merico Nybegynder
06. marts 2012 - 01:06 #9
Tak for inputtet, det gav stof til eftertanke. Har i hvert fald fået kigget noget på Hyper threading nu. :)

Jeg har søgt på HT for Matlab, og ifølge dem selv har det ikke den store effekt: http://www.mathworks.se/products/matlab/choosing_hardware.html#_Central_Processing_Unit iXBT har også lavet en analyse af indvirkningen på nogle matematik-programmer, og her er det vist heller ikke det store man kan hente: http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/archspeed-2009-5-p3.html

Nogle siger det har en stor indvirkning for Photoshop andre siger det stik modsatte, altså at det bliver dårligere af HT, så jeg er lidt i vildrede. http://macperformanceguide.com/Reviews-MacProWestmere-Photoshop-CoresSlower.html

Måske jeg skulle gå efter i5'eren - der ved jeg i det mindste at jeg får den 1000kr. billigere, med mindre jeg overser noget med HT. :)

Update om GPU:
Jeg har skrevet med mm-vision (producenten), og de anbefaler mig et GTX570, og så opgraderet strømforsyning og bundkort, så jeg kan køre det i SLi på et tidspunkt. Så det er der jeg står nu.

Dog er der én ting der afholder mig fra at slå til, og det er den nye 600 serie (Kepler) fra GeForce som i følge softpedia skulle ramme markedet d. 26. Marts, altså om 20 dage.

Så de nye valgmuligheder er:
a) Slå til nu med i5 og GTX570
b) Som a) dog med stor strømforsyning og bedre bundkort for fremtidig SLi. +698Kr.
c) Vent på at de nye kort kommer.

Det er ventetiden der er afgørende. Nogle der har erfaring med hvor længe der går fra at et kort bliver "released" til at man kan finde det på hylderne her i DK?
Avatar billede merico Nybegynder
19. marts 2012 - 08:37 #10
Så har jeg fået min computer. Det blev den fra linket i toppen men med opgraderet bundkort Gigabyte Z68XP-UD3 og 850W Raidmax RX-850AE strømforsyning, så den er klar til fremtidig SLi.

Jeg er rigtig glad for den, og kører med ultra grafik i skyrim, anno 2070, photoshop og matlab/simulink.

CONS:

Den fryser hvor man ikke kan trykke ctrl-alt-del, blot vente på at den enten bliver færdig med hvad den skal eller at man tager strømmen. Min core 2 duo frøs også til tider, men her kunne man altid komme ud af den uden en genstart. Jeg ved ikke om dette skyldes processoren, og om det ville ha været bedre med en i7'er? -Her må i gerne komme med gæt. :)

Langsom til at starte programmer og overføre filer. Jeg ved ikke hvorfor jeg havde regnet med at dette gik hurtigere, men det mærkes tydeligt at harddisken er en flaskehals, og min næste opgradering bliver nok en SSD.

Jeg synes den larmer lige lovligt meget, og grafikkortet er den helt store synder her. Jeg begynder så småt at tro at en 560'er kunne ha klaret ærterne, men med mindre støj, men det er jo ikke til at sige.

Kabinettet fra mm-vision, Vision Phantom Silent, er jeg ikke så tilfreds med. Det virker som noget kina-plastik, og den børstede aluplade de har sat på fronten bliver meget let beskidt.

Konklusion: 8/10 :)

Ville nok gerne have haft et andet kabinet og en 256GB SSD i stedet for at have satset på grafikken. Men det er ikke til at sige, når jeg nu ikke har prøvet det.
Avatar billede 4byssal Nybegynder
04. april 2012 - 14:25 #11
Undskyld det sene svar. Min bruger har været nede herinde af uforklarlige årsager.
Her er svaret.

Lige til når den fryser. Hvornår fryser den og kommer den ud med en fejlkode eller noget lign. ?
Jeg tror personligt ikke selv på at det er processoren der gør at den fryser.
Avatar billede 4byssal Nybegynder
04. april 2012 - 14:27 #12
Jeg har også selv lige installeret et SSD i min computer fordi den var aaaaalt for lang tid om at starte op. Jeg kan kun anbefale et sådan drev, dog behøver du ikke en så stor harddisk. Min er på 120GB og det er heller ikke nødvendigt. Jeg ville sige at 80GB er nok, så du bare kan have dit styresystem derpå og så et enkelt spil eller to.
Avatar billede merico Nybegynder
04. april 2012 - 14:40 #13
Hej 4byssal

Jeg har, (som du nok kan regne ud), ikke haft min computer ret længe, men er alligevel oppe på et system der fylder 122GB blot i installerede programmer og OS.

Alt data er samlet på en partition for sig. Jeg er derfor sikker på at en 80GB vil være for lille til mit behov, med mindre jeg laver en kraftig prioritering af programmer, men en 120GB vil nok lige kunne klare det.

Hvilken SSD endte du med at vælge? Hvad måtte du slippe? Og kan du anbefale netop dette drev, eller kun SSD generelt?
Avatar billede 4byssal Nybegynder
17. april 2012 - 22:58 #14
Nu har jeg kun prøvet dette ene SSD drev, så derfor kan jeg ikke udtale mig generelt om dette.
Hvis jeg skal være ærlig kan jeg ikke huske hvad det hedder :(
Men jeg er sikker på at du kan få lidt hjælp (ved at åbne en ny tråd) eller måske finde en anden tråd her på eksperten hvor folk har spurgt om det samme.

Jeg gav lige omkring 10 kroner pr. GB og måtte derfor slippe lige under 1200 kroner for mit SSD på 120 GB. Min pc har fået en dejlig hurtig opstart, hvor den førhen havde en opstart på omkring 6-8 minutter (det var meget bizart).

Det er helt klart den bedste investering jeg har gjort i min pc, og det er et af de få steder hvor du rent faktisk kan mærke en væsentlig forskel, samtidigt med at i SSD'en er der ingen bevægelige dele, altså ikke en "disk", der sidder og drejer rundt inde i din pc med de omkring 7200 omgange pr. minut.
Avatar billede merico Nybegynder
17. april 2012 - 23:03 #15
Jeg er solgt. :) Tak for hjælpen.
Avatar billede 4byssal Nybegynder
17. april 2012 - 23:09 #16
Bare glad for at kunne hjælpe :)
Held og lykke med computeren og jeg håber at du får løst de problemer du har med den nu!
mvh.
Frederik Winther