Avatar billede MrPrimdahl Nybegynder
18. marts 2012 - 15:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Frontblæsere kører på 100% konstant

Hej

Jeg har i går aftes (lørdag) rodet lidt med blæserhastigheder på min PC. Det er en Dell XPS 630i. Jeg brugte en driver man kan hente på Nvidia's hjemmeside til at styre 'Performance'. Den hedder noget med tools 6.06. Det virkede egentlig fint nok i starten, men senere på aftenen da jeg ville skrue lidt op for blæserne reagerede de ikke rigtig, og lige pludselig tog fanden ved dem, hvorefter de har kørt på 100% lige siden.

Jeg har prøvet følgende:

- Afinstallere Nvidia-driveren

- Geninstallere Nvidia-driveren

- Reset af BIOS

- Formatering af HDD

- Tænde computeren uden HDD

Før jeg formaterede computeren prøvede jeg om jeg kunne kontrollere andre blæsere i maskinen, og det så det ud til at jeg godt kunne, men de to frontblæsere har fået deres eget liv.

Jeg kan ikke selv se relevansen i at skrive min opsætning, men har lidt på fornemmelsen, at det vil blive spurgt efter.

Dell XPS 630i
- Intel Core 2 Quad-Core Q6600, 2,4GHz
- 4x 1GB Dual Channel DDR2 RAM, 800MHz
- Nvidia GeForce 9800GT, 512MB
- 2x 640GB HDD
- 750W PSU

Jeg har ingen info omkring MotherBoardet. Der står kun Dell.

Jeg er nærmest 100% sikker på at det ikke har noget at gøre med temp. i computeren. Temperaturene kort efter opstart er som følger:

- HDD: 22C - 23C

- GPU: 43C

- CPU: 27C - 31C

Hvis der er nogen derude som har en ide til hvordan jeg får kontrol over blæserne igen, så er jeg meget interesseret i at høre hvordan.

På forhånd tak.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
18. marts 2012 - 15:57 #1
Jeg har oprettet et spørgsmål om det samme problem, (under SW-Styrestemer-Windows7), og vil gerne være med på en lytter. Jeg har også ventilatorer der kører konstant selvom systemet ikke er belastet eller særligt varmt. Håber du får et svar.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2012 - 07:33 #2
Avatar billede MrPrimdahl Nybegynder
19. marts 2012 - 19:55 #3
#2

Så vidt jeg kan se, så er Rivatuner kun til at styre GPU'en. Jeg kan ihvertfald ikke finde noget til at styre de to frontblæsere.
Avatar billede MrPrimdahl Nybegynder
16. juli 2012 - 00:49 #4
Den eneste måde jeg kunne få det til at fungere, var ved at installere en fan-controller. Håber andre med samme problem kan bruge det til noget.