Avatar billede yumm Nybegynder
18. marts 2012 - 21:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Data fra MySQL i tabel

Hey.

Hvordan gør man sådan, at det data man trækker ud fra sin database, kan placeres i en tabel med kun 3 kolonner pr linje?

Altså

Data - Data - Data

Sådan at den efter 3. udtrækning, laver en ny linje.
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2012 - 22:15 #1
<ole>

Du har 10 åbne spørgsmål helt tilbage fra 2007. Hvis du ønsker hjælp, vil det nok være en god idé at få dem lukket  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede h_thunbo Nybegynder
20. marts 2012 - 16:02 #2
Det ser ud til du har lukket nogen af dem nu...

Du kan gøre sådan her:

$forbind = mysql_connect("din_host", "dit_brugernavn", "dit_password");
if (!$forbind){
  die('Kunne ikke forbinde: ' . mysql_error());
}
mysql_select_db("dit_database_navn", $forbind);

$result = mysql_query("SELECT * FROM data");

$counter = 0;
echo "<table border='1'>";
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
    if ( $counter == 0 ) echo "<tr>";
    echo "<td>$row[data1]</td>";
    echo "<td>$row[data2]</td>";
    echo "<td>$row[data3]</td>";
    $counter = ($counter+1) % 3;
    if ( $counter==0 ) echo "</tr>";
}
if ( counter != 0 ) {
    while ( $counter ) {
        echo "<td>&nbsp;</td>";
        $counter = ++$counter % 3;
    }
    echo "</tr>";
}
echo "</table>";
Avatar billede h_thunbo Nybegynder
20. marts 2012 - 16:02 #3
og hvis du skal bruge et svar til at få lukket tråden...
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2012 - 16:31 #4
For det første bør du kikke på denne guide om prepared statements (MySQLI) og undgå det gamle, forældede MySQL-API.

Dernæst er det ikke særlig effektivt at echo'e data i løkker. I stedet bør du skrive til en buffer i form af en streng eller et array - og nøjes med at udskrive ét sted.

Her er et eksempel på, hvordan du kan gøre med MySQLI og en array buffer:

<?php
$mysqli = new mysqli('server', 'brugernavn', 'kodeord', 'databasenavn');
if (mysqli_connect_errno()) {
    echo 'Der opstod en fejl ved forbindelsen: ' . mysqli_connect_error();
    exit();
}

if ($stmt = $mysqli->prepare('SELECT `felt_1` FROM `tabel`')) {
    $stmt->execute();
    $stmt->bind_result($f_1);
    $result = array();
    $tmp = array();
    $inx = 0;
    while ($stmt->fetch()) {
        if ($inx%3==0) {
            $result[] = implode('', $tmp);
            $tmp = array();
        }
        $tmp[] = '<td>'.$f_1.'</td>';
    }
    $stmt->close();
    if (!empty($tmp)) {
        for ($i=count($tmp); $i<4; $i++) $tmp[] = '<td></td>';
        $result[] = implode('', $tmp);
    }
    echo '<table><tbody><tr>'.implode('</tr><tr>', $result).'</tr></tbody></table>';
} else {
    echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $mysqli->error;
}
$mysqli->close();
?>
Avatar billede h_thunbo Nybegynder
20. marts 2012 - 16:42 #5
Sejt! Der mangler en "like" knap :-)
Du har helt ret i det du siger... Det er noget halv gammelt noget jeg lige fandt frem. Og så må jeg må vist lige læse din guide ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2012 - 16:59 #6
'Like' knappen sidder ved guiden  *o)

I øvrigt bør du også læse denne guide ved samme lejlighed  =)