Avatar billede alexi Praktikant
31. marts 2012 - 12:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med køling af (relativ) ny computer

Jeg fik for et halvt års tid siden hjælp til et computer byg - blandt andet herinde fra. Specifikationer er længere nede.

Jeg har dog problemer med, at GPU og CPU bliver for varme, når jeg spiller BF3. I idle ligger CPU på omkring 34 grader og GPU på omkring 51 grader. Men GPU ryger op på 63-64 grader og CPU på 60-62 grader, når de bliver belastet i BF3. Jeg har indtil nu haft en skrivebords blæser til at blæse ind i kabinettets front, men det er jo ikke lige frem holdbart.

Jeg har hørt, at det kabinet jeg har ikke er godt kølende, fordi det er støj svagt. Og jeg har også læst, at mit grafikkort egentligt er ok kølet som standard.

Så jeg vil lige forhøre mig, om I vil anbefale nyt kabinet eller ny ekstern køling af GPU/CPU? Og hvilke produkter I så vil anbefale?

Specs:
Gainward GeForce GTX 570 Phantom
Corsair 16GB DDR3 1600MHz (4x)
Cooler Master Silencio 550
ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Intel Core i7 2600K Sandy Bridge
Corsair Gaming Series GS800
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 14:42 #1
Jeg vil påpege at det nok er dine blæsere der skal opgraderes :)

DU kan have 3 120mm blæsere foran, 1 - 2 i sidne og 1 bagpå, det burde være mere end rigeligt.. Men de skal jo være de korrekte :)

En anden god ting er blæser styring, så kan du selv eller få den evt til og justere, kommer dog an på typen..

Blæsere har jeg artic F12 og blæser styring har jeg NZXT Sentry 2 (touchpanel)

Følgende kan købes billigt ved bj-trading.dk :) Som os er en forhandler jeg selv benytter hvilket er årsagen til anbefalingen (Altså at det er en trofast godt og med lav pris) :)
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 15:54 #2
Læste forkert, 2 foran og 1 bagpå, hvilket burde være nok, men igen du skal blot have de korrekte blæsere og evt en blæsestyring (GØr det nemmere for dig og så irriterer de mindre mht støj)
Avatar billede alexi Praktikant
31. marts 2012 - 23:45 #3
Jeg har allerede 1 stor foran og 1 stor bagved. Der kan godt være én til foran, men den vil bare blæse ind på mine HDD'er, så det hjælper jo heller ikke så meget.

Jeg har taget et billede af computeren:
http://i.imgur.com/Bxetl.jpg
Og det er jo ret kompakt og småt - så luftstrømmen er vel ikke så god?

Jeg har forresten også Fan control med Asrock Extreme Tuning Utility - og det er indstillet til en temperatur på 45 grader (det laveste) med en max effekt for at opnå det.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2012 - 11:31 #4
#3 Hvilke blæsere bruger du? Dem der fulgte med eller?

Luften burde komme videre, blot hold kabinettet lukket så luften KUN kan komme ind foran og ud bagpå :)

Du kan evt overveje nye blæsere, jeg har selv Artic F12, men faldt lige over disse -> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=805777

De koster mere, men de larmer ikke meget i forhold til de ca 20 - 30 ekstra cfm du kan presse dem op på :)

Et godt råd er at jo flere blæsere du har, desto mindre behøver de at arbejde, samt at man skal holde sig fra standard blæsere ;)

Jeg vil os påpege hvis du bruger de blæsere der fulgte med, så tvivler jeg på nogen god effekt, de er kun på 800 rpm, hvilket er lavt i forhold til hvad jeg vil anbefale til sådan et setup..
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2012 - 13:40 #5
#3 Har lige set et review af kabinettet og han påpeger os at de blæsere der følger med er elendige.. så 3 120mm blæser investering og så burde din pc være kølet samt fremtide maskiner du ejer som bruger 120mm blæsere ;)
Avatar billede alexi Praktikant
01. april 2012 - 20:02 #6
Ja, jeg bruger dem, der fulgte med kabinettet.
Det bliver vidst 3 stks Cooler Master Excalibur - 120mm så - jeg har læst en del godt om dem nu.

Og så vil jeg prøve, at føre alle kabler bag motherboardet for at få bedre airflow (det læste jeg i et review af kabinettet).

Mange tak for hjælpen Blueeyez. Skriver du et svar?
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2012 - 20:42 #7
#6 Godt at høre :) Ja jo bedre kabler er skjult desto nemmere kan kølingen være, men vær omhyggelig med det ;) Og ang blæserne så husk at på max speed så når de vidst op på 30 i lyd udbredelse.. (Så hvis du kan holde dig på ca max 60 - 70% effekt fra dem så tror jeg du får lav lyd og god cfm :) Men igen prøv dig frem :) Og husk at hold kabinettet lukket :)
Avatar billede alexi Praktikant
05. april 2012 - 17:44 #8
Jeg skriver lige igen - selvom tråden er lukket.

Hvad er egentligt normale temperaturer for CPU og GPU?
Altså hvad skal jeg gå efter at holde temperaturer på?
Avatar billede Blueeyez Mester
05. april 2012 - 19:42 #9
#8 Personligt, så holder jeg min:

cpu -> 28 - 35 grader ved idle og 60 grader ved max stress test (blæserne kører på 40% kun)

GPU -> 30 - 40 grader ved idle og 60 - 65 grader under spil :)

Derefter er der harddiske hvor mine er 19 og 25 grader generelt.
Avatar billede alexi Praktikant
05. april 2012 - 19:51 #10
Ok. Det er sådan set også det min CPU og GPU er på - max 60-65 med cirka halv styrke på blæsere.

Det er bare fordi, at Speccy viser temperatur tallene med rød så snart, de er over 60 grader. Så jeg skulle bare være sikker på, at komponenterne ikke kogte i smadder. :D

Men endnu en gang tak for hjælpen. :D
Avatar billede Blueeyez Mester
05. april 2012 - 20:11 #11
#10 Altså det optimaleste er jo at temp er så lav som muligt :)

Men jeg vil dog påpege at ens blæsere ikke skal larme.. os derfor jeg påpege nogle gode blæsere samt jo flere desto lavere rpm kan du holde dem på :)