Avatar billede mike23 Nybegynder
02. april 2012 - 11:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder vedr. download af spil

Hej eksperter

Jeg har købt Fifa 12 til min mac igennem cdon.dk og har installeret det med det dertil hørende serienummer. Virker perfekt.

Nu er spørgsmålet så, kan jeg installere spillet på min søns mac, således at han også kan spille det?

Jeg har rettet henvendelse til cdon.dk og de skriver at, et købt spil + serienummer giver mulighed for at spille på den ene computer, bliver hentet til. Men kan det passe? Når man køber et spil til fuld pris, som det ville koste som en fysisk skive, burde det vel også give samme rettighed til, at installere spillet på klienter indenfor hjemmets fire vægge. Jeg kan forstå hvis de muligheder man har i forbindelse med at spille spillet online ikke er der, hvis man installere det på andre klienter, men ikke en gang at kunne spille spillet offline, er mig helt uforståeligt.

Har nogen en mening om det?
Avatar billede KHHP Juniormester
02. april 2012 - 11:43 #1
Jeg ville mene at det er med spil som med cd'er og dvd'er. Dvs. at der står i loven at man må kopiere til brug i husholdningen, dvs. du må jo godt installere en kopi af spillet på din søns computer, så længe han er en del af din husholdning.
Avatar billede mike23 Nybegynder
02. april 2012 - 11:53 #2
khhp-> Det skulle jeg også mene, men faktisk for at gøre forvirringen total, havde jeg først rettet henvendelse til EAsports helpdesk hvor de fortalte mig, at jeg sagtens kunne installere spillet på min søns mac dog kunne vi ikke spille spillet samtidig. Men det lyder jo faktisk endnu mere sindssygt at jeg så skulle min dreng, at når jeg spillede kunne han ikke og omvendt. Helpdesk anbefalede så i stedet at jeg rettede henvendelse til cdon.dk og spurgte dem, hvilket jeg så gjorde.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. april 2012 - 12:12 #3
Licensbetingelser er forskellige fra software til software... - og hvis der er meldt ud fra licensrettighedshaveren (eller formidleren) at softwaren kun må være installeret ét sted ad gangen, må man jo tro på det.

Husk - du har IKKE købt softwaren - du har købt en licens til at måtte bruge softwaren, og har samtidig accepteret de betingelser der følger med.

Egentlig giver det jo meget god mening at en købt licens kan bruges på én PC. At nogle softwareleverandører så tillader flere installationer, hvis man kun kører én ad gangen, er jo bare en dejlig udviddelse af standardbetingelser.

Producenter, som Adobe, tillader også to installationer, men kun på en primær og sekundær PC, netop så man kun kan køre den et sted ad gangen.

Men hvad står der så i EULA (End User License Agreement) for FIFA 12: http://eacom.s3.amazonaws.com/EULA_FIFA+12_en_9.5.11.pdf

Et stykke skriver:
While there  is no limit on the total number of machines on which the Software can be Authenticated, you may launch and access the
Software on no more than five (5) unique machines in any rolling 24-hour period.

Det lyder jo umiddelbart rigtig godt - men senere står der:

2. Permitted Uses. You are granted the following right to the Software :
(a) Right to Install and Use. You may install and use the Software on a single computer. If you wish to use the Software on more than one computer, please contact the Company for information concerning an upgraded license allowing use of the Software with additional computers.

Så det slog lige første linje ud... - noget rodet EULA, med mindre jeg ikke har læst det hele, og tolket det korrekt. Selvfølgelig med undtagelse af at de har en anden licenstype, der tillader det førstnævnte (og som der refereres til i stk. 2, som "upgradede license")

Summa summarum - jeg tror desværre IKKE du kan tillade dig at installere spillet på mere end én maskine.
Avatar billede mike23 Nybegynder
02. april 2012 - 20:16 #4
ole_madsen-> Tak for dit udførlige indlæg. Den UELA jeg har skrevet under er jo cdon.dk's som er her http://cdon.dk/kundeservice/købe-_og_leverancevilkår/ og i den står der ingenting om hvor mange licenser man får tildelt ved køb af spillet fra hjemmesiden. Det er først da jeg har installeret (og dermed underskriver EASPORTS's UELA) og indtastet serienummeret, at der står at denne nøgle kun fungerer med den samme computer det er installeret på.

Når man køber et stykke musik online, køber man jo også kun licensen til nummeret, men stadig kan disse kopieres til hjemmets andre afspillere. Hvis musikken der blev udbudt online kun kunne afspilles på den klient der hentede numrene, ville salget nok være stærkt begrænset tænker jeg.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. april 2012 - 22:02 #5
Tja, kunne såmænd nok give dig ret... - men der er nu engang lovgivet ennog ret forskelligt mellem kopiering af musik (http://kum.dk/Infokiosk/Musik/#1), film (http://kum.dk/Infokiosk/Film/) og software (http://kum.dk/Infokiosk/IT1/#2).

Software opfattes mere "fysisk" end musik og film... - selv om der vel reelt ikke er den helt store forskel i dag. Vi får jo det meste på en DVD eller som en fil, og bruger det vel også nogenlunde til det samme (lejlighedsvis underholdning).

De betingelser du accepterer hos CDON har intet med licensbetingelser at gøre - det er rene købs og leveringsbetingelser.

Og uden at være jurist, vil jeg væde med at man altid kan komme med den klassiske "ukendskab til loven ingen undskyldning"... - EULA for alle EASports spil ligger frit tilgængeligt på nettet, så man har altid haft muligheden for at sætte sig ind i den. Her har softwareproducenterne stor erfaring, og har derfor dækket sig ind på alle mulige måder.
Avatar billede mike23 Nybegynder
02. april 2012 - 22:14 #6
ole_madsen-> Tja, men igen som du selv citerede fra EULA: "While there  is no limit on the total number of machines on which the Software can be Authenticated, you may launch and access the
Software on no more than five (5) unique machines in any rolling 24-hour period." Så er det ikke helt til at forstå.

Nuvel, der er sat et forløbeligt punktum i sagen tror jeg nu :)

Smid et svar ole_madsen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. april 2012 - 08:51 #7
Der kommer svar her...