Avatar billede j-roar-h Nybegynder
03. april 2012 - 08:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Menu floater til højre efter akrivering

Hej,

Jeg er stødt på et mindre problem.

I IE 8 og ældre ser min menu i venstre side underlig ud hvis man har klikker på et link. Når man så kommer ind på den side man klikkede på står menupunktet til højre, og ikke til venstre som er meningen.

Det er jo nok bare en lille ændring i min CSS, men jeg kan simpelthen ikke finde fejlen.

Siden det sker på er www.ringstedtennisklub.dk
(Det er først når man kommer ind på en af menupunkterne det sker)
03. april 2012 - 09:54 #1
Jeg ser ikke noget problem i Firefox eller IE10.  For at få IE8 til at virke kan du prøve at indsætte DOCTYPE (det bør du under alle omstændigheder gøre) såsom

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

For mere info, google på doctype.  Her er et link:

http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
03. april 2012 - 10:35 #2
Men når det er lavet i HTML5 skal der jo ikke en DOCTYPE på andet end <!DOCTYPE HTML>?
03. april 2012 - 10:57 #3
Det kan der være noget om.  Det var så mig, der ikke var med på den.  Men jeg har ikke andre forslag for nærværende.
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2012 - 15:10 #4
<ole>

Når du insisterer på at bruge standarder, som endnu ikke er færdigudviklet, må du naturligvis også påregne at ting kan se lidt underlige ud i browsere, der er udgået for flere år siden.

En hestevogn er nok heller ikke overbevisende velkørende på biodiesel. Til gengæld kan det godt være, krikken vil have de rustfri laksko på - lade manken stå - og ud at jage velstriglede hopper, hvis du hælder biodiesel på den  *D

/mvh
</bole>
04. april 2012 - 11:12 #5
j-roar-h, der synes ikke at være universel enighed om din fremgangsmåde. olebole antyder i #4, at du er på gale veje, men jeg fik ikke helt fat på hvad du rådes til at gøre i stedet.  Nu tillader jeg mig at misbruge din tråd til at 'brainstorme' for selv at lære mere.

Hvis min googling er akkurat, så er html5 endnu er under udvikling og er ikke en officiel w3 standard.  Ikke desto mindre konstaterer jeg, at doctype html anvendes i vidt omfang, for eksempel af Eksperten, hvor doctypen er

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

og google, hvor doctypen er

<!DOCTYPE html [
  <!ENTITY % htmlDTD
    PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
    "DTD/xhtml1-strict.dtd">
  %htmlDTD;
  <!ENTITY % globalDTD SYSTEM "chrome://global/locale/global.dtd">
  %globalDTD;
  <!ENTITY % aboutHomeDTD SYSTEM "chrome://browser/locale/aboutHome.dtd">
  %aboutHomeDTD;
  <!ENTITY % browserDTD SYSTEM "chrome://browser/locale/browser.dtd" >
  %browserDTD;
]>

Jeg har, mens jeg idag kikkede rundt, lagt mærke til to ting:  (1) websiderne bruger DOCTYPE html, ikke DOCTYPE HTML som du, og (2) jeg fandt ingen websider, der kun brugte DOCTYPE html, men altid med yderligere specifikationer såsom ovenstående.  Om det vil forbedre din websides udseende i IE8 at ændre doctypen i retning af ovenstående ved jeg ikke.

Så kan jeg forstå, at for at en browser skal kunne gengive en webside skal browseren for det første kunne finde den rigtige html version, for det andet skal siden være kodet i overensstemmelse med denne html version.  Det ville overraske mig, om det er brugen af html5 for IE8 der i sig selv der forårsager problemerne, eftersom Eksperten og Google tilsyneladende anvender html5, og det ville de nok ikke gøre, hvis de så ikke kunne ses korrekt af de mange der stadig anvender IE8.  Men det ville måske være et forsøg værd at ændre doctypen til html 4.01.  Kan det være elementer i din kode, der ikke af IE8 kan gengives korrekt ved anvendelse af html5?  En hurtig w3 validering på din side viser 9 fejl.

Jeg håber på afklaring, for mig såvel som for dig.
Avatar billede j-roar-h Nybegynder
04. april 2012 - 16:00 #6
Jeg lukker den her.

Jeg vælger at være på forkant med udviklingen, og må bede for der brokker sig om at opdaterer deres browser :)
04. april 2012 - 16:30 #7
Hvad er nu konklusionen?  At man ikke kan bruge html5 (doctype html) for sider, der skal kunne ses med IE8?
Avatar billede olebole Juniormester
04. april 2012 - 16:43 #8
Det kan også tillades, når man ikke arbejder professionelt med webudvikling. Gør man det er bagudkompatibilitet Gud, og så er der ingen undskyldning for sider, der ikke virker to-tre browserversioner tilbage.

Men man skal også tænke sig om. For små ti år siden var alle helt oppe at køre over XHTML, og man blev anset for et fossil, hvis man ikke brugte XHTML. Jeg er sågar blevet udråbt som psykotisk, fordi jeg formastede mig til at påpege alvorlige problemer med XHTML. Andelen af XHTML-sider på nettet, som kan parses af en XML-parser (eneste gangbare årsag til at bruge XHTML) er på intet tidspunkt nået over - eller bare har været i nærheden af - 1% (én procent!). Sjovt nok har jeg ikke hørt noget, siden W3C i 2009 opgav at videreudvikle XHTML  *o)

HTML5 er ikke en færdig standard, og i realiteten er der ingen garanti for, at den nogensinde bliver det (selvom det er overordentlig sandsynligt). Det er dog altid en god idé at være på forkant. Det kommer man dog ikke ved at skrive HTML5-kode - men at sætte sig grundigt ind i de teoretiske aspekter af teknologien. Så kan vi undgå de værste dumheder, vi så under XHTML-feberen, og selve koden tager ikke mange timer at lære  =)
Avatar billede olebole Juniormester
04. april 2012 - 16:46 #9
@Christian_Belgien: I virkeligheden er jeg ikke så sikker på, det handler om HTML5. Det kan i ligeså høj grad skyldes brug af CSS3 ting. Jeg ved, det før har drillet spørgeren med hensyn til denne side  =)
Avatar billede olebole Juniormester
04. april 2012 - 16:52 #10
@j-roar-h: Som Christian tidligere påpegede har du i øvrigt en del markup fejl, du bør rette  *o)
04. april 2012 - 17:30 #11
Jeg er langsomt opfattende (også) idag - det er ikke mit spørgsmål, men jeg havde (som det fremgår) ikke fulgt med i html5 udviklingen, så nu prøver jeg at indhente lidt af det - men jeg får ikke helt fat i hvad der siges her:

1.  olebole, du siger, tror jeg, at man ikke kritikløst skal følge moden, for den har ændret sig før og kunne ændre sig igen.

2.  Derudover skal en side's kode være i orden (ingen valideringsfejl, ingen fejl i css, o.s.v.) før man kan regne med, at de forskellige html versioner kan vise siden korrekt.

3.  Men givet en kode uden problemer, er det så således, at IE8 ikke, eller sandsynligvis ikke, er fuldtud kompatible med html5?  Således at Eksperten og Google og andre ikke bekymrer sig om bagudkompatibilitet til IE8?  (Eller tager jeg fejl i, at de bruger html5?)  Eller er dette et åbent spørgsmål, således at hvis en side vises forkert i IE8 med html5, så skal problemet sandsynligvis søges i andre ting end i brugen af html5 i sig selv?