Avatar billede madsen72 Nybegynder
19. april 2012 - 09:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

trådløs router

Hejsa...

Håber jeg kan formulere mit spørgsmål korrekt... :o) Vi har fibernet og har en "boks" sat op hvorfra der går en ledning ind til computeren. I boksen er der flere "huller" til flere computere, vi har afprøvet den forbindelse vi har i computeren nu i de andre huller, og der virker det også fint.
Nu vil vi gerne have et trådløs netværk SAMTIDIG med den eksisterende forbindelse, er det muligt? Altså kan vi købe en trådløs router (og hvis ja, er det underordnet hvilken?), og tilslutte den i en af hullerne, uden det har indfyldelse på den "faste" forbindelse? :o)
Avatar billede elpede Nybegynder
19. april 2012 - 09:39 #1
Hej

Hvis det er en router du har med flere porte, køber du bare et Accesspoint og sætter i.
Jeg har god erfaring med Zyxel NWA-3160 men der er også andre gode på markedet.

Mvh,

Per
Avatar billede madsen72 Nybegynder
19. april 2012 - 09:43 #2
Hej Per

Tak for dit hurtige svar :o) Men jeg er altså total grøn - så er ikke sikker på jeg helt forstår dit svar... Når du skriver router, er det så den "kasse" jeg har på væggen?? og et Accesspoint, er det det samme som f.eks. netgears trådløse router??

Ja undskyld, men er altså total uvidende... :o)
Avatar billede elpede Nybegynder
19. april 2012 - 09:47 #3
En router har en indbygget funktion (blandt mange andre) som gør at den deler IP adresser ud på dit lokale net (LAN). Det vil sige at du ikke skal sætte en ny router op, men blot det der kaldes et accesspoint der skaber den trådløse forbindelse mellem det eksisterende kablede netværk og de ting du skal køre trådløst. Spørg endelig igen....vi lærer alle noget nyt hver dag ;-)

/Per
Avatar billede madsen72 Nybegynder
19. april 2012 - 09:57 #4
Ih hvor er du dejlig tålmodig :o)

Det der er humlen i vores lille problem er, at min bedre halvdel er temmelig konservativ, og ikke vil have sin computer på en trådløs forbindelse (ja, ja det kunne man sikkert sige meget om ;o) ), så jeg er interesseret i, at han beholder sin forbindelse som altid, men at jeg kan lave en trådløs én til min bærbare og min ipad :o)

Men det er måske også de du siger?? At jeg bare kan gå ned i elgianten eller lign. og købe en accesspoint?? :o) og så "putte den i et af de andre huller"?? :o)
Avatar billede elpede Nybegynder
19. april 2012 - 13:20 #5
Groft sagt ja. Hvis du har ledige porte i din router kan du putte et Accesspoint i et af dem. Der skal så laves noget konfiguration af accesspoint'et alt efter hvilket et du køber, men den kablede forbindelse kan du sagtens stadig beholde.
Avatar billede j3ppah Novice
19. april 2012 - 13:48 #6
Du skal også lige huske at tænke over hvilken form for trådløs netværk du ønsker. 2,4 ghz 5ghz ? A? B? G? N?.

Har du nok penge og ønsker en fed løsning der kan det hele?
Har du bare brug for noget trådløs netværk som er understøttet af alt, billigt, og som kun skal bruge til at søge på google og gå på facebook?
Bor du i en lejlighed hvor der er mange lejligheder rundt om? (interferens)

Der er nogle ting der skal overvejes. Find dig en butik som ved noget om hvad de sælger dig (Dvs. ikke din nærmeste fona eller lignende) Find en butik med nogle IT folk der har deres fagligt kompentencer på plads.

Om ikke andet, så gå ned og tage en snak med dem, og så gå over i en fona og køb det de har foreslået, hvis det er billigere der. Eller endnu bedre, gå hjem og bestil det via nettet til de billigste penge.

Et godt bud på en forkromet løsning (ca 800-1000) er en Cisco E4200. den kører dualband, så du både kan få fordel af N, og samtidig have understøttet ting der kun understøtter G.

Skal dog lige bemærkes at E4200 er en router, men den kan lave om til et access punkt.

Er dog også en dyrer løsning, end et billigt access point du kan købe til omkring 200 kr.

Kommer jo an på hvad du skal bruge det til :)..

Held og lykke.
Avatar billede elpede Nybegynder
19. april 2012 - 13:53 #7
Tror ikke lige Cisco er valget til en der selv siger: "Ja undskyld, men er altså total uvidende... :o)"

Zyxel og D-link laver nogle ganske udemærkede produkter med god dansk vejledning.

Bare min mening...
Avatar billede j3ppah Novice
19. april 2012 - 13:59 #8
E4200'er en "hjemme" router... Webinterface og det hele, men giver dig nok ret.
Var også derfor jeg kaldte det en forkromet løsningb ;)
Avatar billede elpede Nybegynder
19. april 2012 - 14:03 #9
;-)

....og undskyld Madsen72 hvis vi taler hen over hovedet på dig.
Avatar billede madsen72 Nybegynder
19. april 2012 - 14:44 #10
Der er bare i orden :o) Lærer jo en frygtelig masse fine ord - som jeg så bare stadig ikke aner hvad betyder... ;o)

Men lige et spørgsmål mere; "Der skal så laves noget konfiguration af accesspoint'et", er det noget en novice som mig kan hitte ud af?? Jeg tænkte, at når jeg købte et accespoint, så fulgte der en cd med, som jeg bare puttede i min bærbare, og så stod der på skærmen hvad jeg skulle?? Er jeg helt blank?? ;o)
Avatar billede elpede Nybegynder
19. april 2012 - 14:47 #11
Det gør der i visse tilfædlde. Der er ofte det der hedder en Wizard i det værktøj du bruger til at få adgang til konfigurationen.
Avatar billede madsen72 Nybegynder
03. juni 2012 - 18:59 #12
afslut