Avatar billede zimmerman Nybegynder
23. april 2012 - 18:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Web performance - Content Delivery Networks og database

Hej,

I dag har vi en applikation, der køres fra en europæisk webserver, men det giver problemer med tunge medie filer for asiatiske brugere.

Ved at bruge en Content Delivery Networks som akamai går jeg ud fra vi kan levere bedre til asiatiske end users, men hvad gør man i praksis, når der også er en database involveret?

Bevarer man databasen på én (europæisk) server og flytter de statiske filer ud på CDN? (som vist her http://en.wikipedia.org/wiki/File:Akamaiprocess.png)

Jeg går ud fra man ikke uden videre kan have en database på flere lokale servere (MS SQL 2008 dB).

Fortæl gerne om jeres erfaringer og råd angående design af CDN leveret løsning med database :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2012 - 18:54 #1
Kun static content fra CDN.

Data maengden i dynamiske sider er normalt ubetydelig sammenlignet med diverse grafik/lyd/video.
Avatar billede zimmerman Nybegynder
23. april 2012 - 19:21 #2
Fint tak. Så går vi efter at holde databasen på eksisterende server og flytte de statiske filer.

Der er forholdsvis få, men vigtige brugere på sitet. Så det er ikke fordi den samlede datamængden er så stor.

Hvad vil en god CDN udbyder og produkt/ pris være i dette tilfælde?

Og gerne med en forholdsvis nem implementering.

PS Hvilket værktøj er godt til at måle globale performance tider på nuværende løsning?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2012 - 02:39 #3
Jeg kender ikke CDN markedet.

Der skal maales ude hos klienterne.
Avatar billede zimmerman Nybegynder
24. april 2012 - 09:19 #4
Jep, det skal måles ved klienterne, men der jeg mener der findes visse services, der simulerer svar tider på en eksempelvis europæiske side i flere lande, så som:
http://www.watchmouse.com/en/checkit.php.

Mon der er andre gode værktøjer/ sites til dette...?
Avatar billede tobibp Nybegynder
24. april 2012 - 11:55 #5
Hej Zimmerman

Det er helt korrekt at statistiske komponenter kan placeres hos en CDN udbyder, med det formål at reducere svartiden fra asiatiske lande til en europæisk webserver.
Jeg har skrevet et indlæg på min blog om netop CDN og de mest populære udbydere. En af dem er endda et open source projekt og kunne være en start, inden man kaster sig ud i de mere prominente spillere på markedet.

Du kan finde indlægget og andre på min blog: www.webperformance.nu

Håber det var svar nok! Og har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig.
Avatar billede zimmerman Nybegynder
25. april 2012 - 13:25 #6
Hej Tobibp,

Tak for link til dine indlæg!

Jeg er også selv stødt på Cloudflare, og som du skriver var det måske et godt sted at starte ud fra. Det er dog lidt et minus at man flytte sit domæne til Cloudflare for at komme igang (hvis jeg har forstået ret). Eller?
Hvorledes foregår det med de prominente udbydere?

Kan du anbefale (frie) services på nettet, der er gode til at simulere internationale svartider på et givent domæne?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2012 - 04:10 #7
Jeg er skeptisk overfor fiktive maalinger af load tid.

Enten et levende menneske med et stop ur.

Eller en browser plugin.
Avatar billede zimmerman Nybegynder
03. maj 2012 - 09:36 #8
Du synes ikke det giver et prej? Så som http://tools.pingdom.com/fpt/?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2012 - 21:55 #9
De er nok brugbare.

Citat:

How it works

All tests are done with real web browsers, so the results match the end-user experience exactly.

Det er services som bare henter data jeg er skeptisk overfor, fordi de ikke henter paa samme maade som en browser.

We use a bunch of instances of Google's Chrome web browser to load websites, record performance data, and so on. Tests are done from dedicated Pingdom servers.

Er ikke perfekt, fordi der er andre browser end chrome og en side kan virke brugbar for et menneske selvom den stadig henter data.

Men bedre end ingenting.
Avatar billede zimmerman Nybegynder
04. maj 2012 - 08:48 #10
Hej Arne,

Tak for svar. Skriv gerne igen, så lægger jeg point.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2012 - 14:20 #11
svar