Avatar billede js_delphi Nybegynder
25. april 2012 - 19:45 Der er 11 kommentarer

Formler i forskellige sprogversioner af Excel

Hej,

Jeg har oprettet et exceldokument i en tysk version af Excel.
I en celle har jeg denne formel, som viser ugedagen for datoen der er skrevet i B3:
=TEXT(B3;"TTTT")

Når jeg nu åbner dette dokument i en dansk version af Excel, ændres formlen automatisk til:
=TEKST(B3;"TTTT")

Dog virker formlen ikke, da konstanten TTTT åbenbart hedder dddd på dansk, og ikke bliver oversat!

Kan det virklig være rigtig, at man ikke kan arbejde med et exceldokument i forskellige sprogversioner?

Er det muligt at generelt bruge formler på f.eks. engelsk, så man er ude over problemer som ovenstående?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2012 - 20:15 #1
det er en af de største fejl i excel - at de lavede formler på lokale sprog. Der er gået utallige timer med lokal tilpasning derefter - så alt andet lige - så har de genereret en masse arbejde og generet en masse arbejdere.

Men:
Warning: custom language settings not portable

Not all language settings are portable. This warning has the following cause and solution:

You used a custom language setting in your code.
When you choose a custom language/country setting for your code, the language conventions used in your code match those set in the Control Panel of your system. You can use custom code locale settings, but your code may not work in other locales or on other systems with different settings. The host application parses some strings based on the Control Panel settings of the machine on which it is running.

If the Control Panel settings on the target machine aren't the same as those on the machine on which the code was written, strings parsed by a host application don't work, for example, code that depends on a locale-specific decimal separator. Therefore, you should not use a custom language setting unless you don't intend to send your code to other users. If you plan to send your code to other users, select a predefined locale.

For additional information, select the item in question and press F1 (in Windows) or HELP (on the Macintosh).
Avatar billede js_delphi Nybegynder
26. april 2012 - 07:54 #2
OK, tak.

Ved du, hvordan man så skriver formler, som ikke er "custom language settings" afhængige.

Og hvad er "custom language settings"? Sprogopsætningen i Windows er jo forskellig fra f.eks. en tysk og en dansk windows/office.version!
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 08:54 #3
Kan du ikke i stedet for:
=TEKST(B3;"TTTT")
bruge formlen =B3 og så formatere cellen TTTT?

Hans
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 08:58 #4
Jeg mente TEXT i stedet for TEKST hvis formlen er oprettet i tysk version.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
26. april 2012 - 09:19 #5
@ dkhanknu

Så har jeg jo stadigvæk problemet med at konstanten skal hedde dddd på en dansk udgave, og TTTT på en tysk....
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 09:31 #6
Er der en tvingende grund til overhovedet at bruge funktionen TEXT/TEKST hvis det alene er indholdet i celle B3 der skal vises?
Avatar billede js_delphi Nybegynder
26. april 2012 - 09:42 #7
Nej, med dit sidste forslag blev den funktion jo heller ikke brugt?
Bare datoen bliver vist som ugedag.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. april 2012 - 10:33 #8
den hjælp??? tekst jeg fandt kan kun skifte om på komma og punktum (fx til brug ved import af data fra andet land) - den kan ikke oversætte formler, eller bare acceptere formler på engelsk.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 11:02 #9
Undskyld - jeg havde ikke læst dit indledende spørgsmål ordentligt.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 13:41 #10
Der er en fin ting her:

http://www.rondebruin.nl/international.htm#Week
(trick from Kirill Lapin)

Hans
Avatar billede js_delphi Nybegynder
22. august 2012 - 21:06 #11
>>dkhanknu
Interessant artikel.

Læg svar begge to, Excel er åbenbart heller ikke perfekt.

Undskyld det sene svar!