Avatar billede ehrhorn Nybegynder
26. april 2012 - 13:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

opslag og returnering af værdier i flere celler

Hej.

Jeg sidder med følgende problem og håber I kan hjælpe.
tænkt eksempel...
eks:
Ark1:
Navn    titel  ansat    region  2010    2011
Hans    yder1    heltid    nord    1000    2000
Jørgen    yder2    deltid    syd    150    15000
Hans    yder3    deltid    hoved    10    1
Jørgen    yder4    heltid    nord    500    600

Så skal jeg i Ark2 have alle "Hans" og i Ark3 have alle "Jørgen" og deres tilhørende oplysninger.
Jeg vil gerne have programmeret mit excelark således at jeg fremover blot kan opdaterer Ark1 når der kommer nye tal og derefter opdateres de andre ark automatisk fordelt på "Hans" "jørgen" osv...

Koden skal også gerne være så fleksibel at den ene måned kan der være 100 navne og den anden måned være 10000 navne og alle bliver sorteret korrekt og deres tilhørende oplysninger i cellerne til hæjre for hvert navn flyttes rigtigt med videre til deres respektive ark.

På forhånd tak:)
Avatar billede ehrhorn Nybegynder
26. april 2012 - 13:55 #1
Ark2 skulle gerne se således ud:
Hans  yder1  heltid  nord  1000  2000
Hans  yder3  deltid  hoved  10  1

og ark3:
Jørgen yder2 deltid syd 150 15000
jørgen yder4 heltid nord 500 600
Avatar billede supertekst Ekspert
26. april 2012 - 14:08 #2
Vil det sige at ark1 blive fyldt med alle data. Disse skal så fordeles på de øvrige ark?

Altså ingen historiske data - eller ?

Behersker du VBA?

og så velkommen til Eksperten..
Avatar billede supertekst Ekspert
26. april 2012 - 14:09 #3
PS: Et praktisk vink - SVAR anvendes kun af forslagsstillere, hvis denne har et løsningsforslag, der kunne være et svar - ikke af opgavestilleren. Anvend kun KOMMENTAR eller ACCEPTER SVAR som opgavestiller.
(men det har til alle tider været et problem - du er hverken den første eller sidste..) :-)
Avatar billede ehrhorn Nybegynder
26. april 2012 - 14:22 #4
Tak:) Ja - er ny her...

Ja rigtigt forstået. Jeg får nye tal hver måned og har brug for at lave det hver måned, så det skal o helst ikke være alt for omstændigt.
VBA er jeg blevet introduceret til for år tilbage men husker ikke meget. Jeg ville gerne holde det i Excelformlerne.
Jeg har været ude i noget med =LOPSLAG("Øjen";Ark1A1:A5!;{1;2;3;4;5;6};0) men kan ikke rigtig komme videre. Koden skulle gerne indeholde at den søgte i hele Ark1's data og returnerede alle "Hans" i ark2 inkl informationer om Hans" og Ark3 for Jørgen osv...
Har også rodet rundt med =indeks(hvis(..., men må indrømme at kæden hopper af halvvejs...
Avatar billede supertekst Ekspert
26. april 2012 - 14:35 #5
Så er der vel også tale om at alle andre udover Ark1 skal "nedlægges" og nye - måske i 100-vis skal oprettes og forsynes med data fra Ark1?
Avatar billede ehrhorn Nybegynder
26. april 2012 - 14:51 #6
Tja. praksis bliver at jeg hver 1. i måneden vil åbne dokumentet og trykke "gem som" og fx navngive april 2012. Så om Ark1 nedlægges ved jeg ikke. Det er stadig essentielt at have et ark med alle informationerne samlet, således kan jeg også se på samlet sum osv...

I ark 1 vil alle informationerne så være og de skal fordeles efter "Hans" og "Jørgen" osv...Der er tale om en opgave på mit job og hans og jørgen var bare for ikke at udleverer noget information på nettet...Der vil i mit tilfælde i Ark1's første kolonne (hvor der står Hans og Jørgen) være tale om 16-18 forskellige navne. Derfor tænker jeg at man kunne skelne mellem dem ved =lopslag("Hans";Ark1A1:A5!;{1;2;3;4;5;6};0). Dette virker til dels. Men problemet er at jeg ikke søger i hele rækken af informationer i Ark1.

Jeg skal jo være sikker på at få alle "Hans" med over i ark2 samt alt info om den givne "Hans". Derfor skal excel jo gentage proceduren flere gange indtil der ikke er flere "Hans".
Avatar billede supertekst Ekspert
26. april 2012 - 15:20 #7
Ok - så må vi se,om der er nogen, der kan hjælpe dig med formlerne.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 17:55 #8
Måske denne matriksformel i Ark2!A2 (der dog ikke sorterer)

=HVIS(RÆKKE(1:1)>TÆL.HVIS('Ark1'!$A$2:$A$10000;"Hans");"";INDEKS('Ark1'!A2:A10000;MINDSTE(HVIS('Ark1'!A2:A10000<>"";RÆKKE('Ark1'!$A$2:$A$10000)-RÆKKE('Ark1'!$A$1));RÆKKE('Ark1'!A1))))

Formlen kopieres til F2.'

Lignende formler oprettes i Ark3 osv.

Formlen er beregningstung så det kan muligvis være nødvendigt at lave noget så referenceområdet i formlerne hele tiden tilpasses til det mindst mulige (mindre end 10000), hvis du da ikke generelt kan sætte det til for eksempel 1000.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 18:35 #9
Der er fejl i formlen i post #8.
Jeg vender tilbage senere.
Hans
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 18:47 #10
Prøv med:

=HVIS(RÆKKE($A1)>TÆL.HVIS('Ark1'!$A$2:$A$10000;"Hans");"";INDEKS('Ark1'!A$2:A$100000;MINDSTE(HVIS('Ark1'!$A$2:$A$10000="Hans";RÆKKE($1:$9999));RÆKKE(A1))))
Avatar billede ehrhorn Nybegynder
27. april 2012 - 10:35 #11
Hej Hans. Tak. Det virker godt for "første linje" i hvert af mine ark (ark2 og ark3).
Men kan ikke gennemskue får begge de to der hedder Hans i ark2 og begge gange Jørgen i ark3.
Jeg kan ikke blot trække i formlen...

I ark2's tilfælde vil jeg nu gerne have Hans (yder3) stående i celle a3, osv. hvis der skulle være flere med samme navn...
Hvis jeg kopierer formlen(fuldstændig ens formel) fra a2 ned til a3 og trækker den mod højre før jeg pludselig Jørgen og hans informationer i denne række...Forsætter jeg i a4 får jeg endnu en Hans, MEN det er den samme Hans som i celle a2. Altså får jeg overført den samme Hans 2 gange men Hans(yder3) er ikke overført til ark2
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2012 - 10:44 #12
Det virker fint for mig.
Send filen hvis du vil, så kigger jeg på det.

hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2012 - 13:40 #13
OK.
Hans