Avatar billede suha Juniormester
30. april 2012 - 13:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Frontpage 2003 rammer i tabel (celle)

Jeg skal lave en hjemmeside, her vil jeg lægge fundamentet i en tabel og i midten af tabellen (flere celler/opdelinger)vil jeg have indsat en todelt ramme/frame.

Grunden til at jeg vil have indsat en ramme er, at jeg mener ikke, at der er andre måder, hvorpå man kan linke/åbne sider ?
Er dette tilfældet, vil jeg meget gerne høre om dette, da jeg syntes, at tabeller er noget nemmere at styre end rammer ?

I min gamle frontpage 1997, mener jeg, at man bare skulle H.klikke i den celle man ville have indsat en ramme ?

Med venlig hilsen
Susanne Hansen
Avatar billede keysersoze Guru
30. april 2012 - 13:57 #1
Tabeller bør kun bruges til tabulleret opsætning og ikke til design - til design bør du benyttes divs.

Det er korrekt at du ikke kan linke/åbne dele sider på andre måder end ved brug af (i)frames - men medmindre du skal vise indhold fra et andet domain bør du også holde dig fra dem da det blandt andet går ud over brugervenligheden og optimeringen til søgemaskiner. I stedet skal du opdatere hele siden som det blandt andet sker her på siden - de genbrugelige elementer som fx menuen skal du genbruge fx vha SSI, includes eller masterpages.
Avatar billede suha Juniormester
30. april 2012 - 14:07 #2
Tak for svar, men jeg er ikke nogen "ørn" til hjemmesider.

Jeg frontpage 2003, derfor bruger jeg dette program.

Jeg skal bare have en simpel hjemmeside, som fylder ca 85% i bredden.

Jeg skal have opdelt siden i ca 4 stykker.

I venstre side skal der være en indholdelsefortegnelse, som ved klik åbner til en side i midten ?

Kan jeg lave det i en tabel ?
Avatar billede keysersoze Guru
30. april 2012 - 16:06 #3
Hvis du ikke vil opdatere hele siden men altså kun en mindre del af din side så er du tvunget ud i noget (i)iframe. Andre løsninger uden (i)frames der kan gøre det samme ligger på et relativt højere teknisk niveau (det hedder AJAX). Om du benytter tabeller eller divs gør overordnet set ingen forskel - udover at du med en tabel benytter elementer til noget de ikke er beregnet til.

Hvordan man laver drog'n'drop webudvikling kan jeg desværre ikke hjælpe med - jeg vil dog gerne "advare" mod at bruge for gamle programmer da du let risikerer at få noget så elendigt HTML at det ikke virker crossbrowser.
Avatar billede suha Juniormester
30. april 2012 - 17:06 #4
Tak for svar til keyseroze. Vil du svare så jeg kan give dig point?

Lige et hurtigt spørgsmål falderebet: Kender du et simpelt program til at lave en hjemmeside, som er gratis ?
Avatar billede keysersoze Guru
30. april 2012 - 18:24 #5
En mulighed kunne være WebMatrix omend der nok ikke er meget gensynsglæde fra dit frontpage - men jeg tror at den rigtige mulighed kunne være at gå en helt anden vej, nemlig ved at benytte et CMS som fx Umbraco eller Wordpress, på den måde får du en "færdig" hjemmeside du bare skal lægge indhold ind på og evt tilrette udseendes på og ydermere kan du få det som one-click installation hos fx Unoeuro.
Avatar billede keysersoze Guru
30. april 2012 - 18:25 #6
det var også et svar - men spørg gerne nærmere.