Avatar billede mireigi Novice
03. maj 2012 - 22:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Løsning i stedet for Svar

Jeg oplever generelt at mange, primært nye brugere, tolker indlægstypen "Svar" som et svar på kommentarer.

Selvom dette er uddybet i FAQ'en, er virkeligheden, at næsten ingen læser denne.

Efter min overbevisning, vil det hjælpe meget, hvis "Svar" blev ændret til "Løsning".

Hvad mener i andre?
Avatar billede keysersoze Guru
03. maj 2012 - 22:25 #1
Endnu bedre - der blev ikke gjort forskel på kommentarer og svar, derimod kunne spørger tildele point til alle deltagere i spørgsmålet og markere flere dele som løsning (da det jo sjældent er den kommentar lagt som svar der er den egentlige løsning). Meeeen - at håbe på en så stor ændring på dette site ligger nok på samme niveau som chancerne for at vinde i lotto.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. maj 2012 - 22:32 #2
Dette forslag kom frem for ca. 10 år siden 1. gang...

I rest my case...
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
03. maj 2012 - 22:42 #3
#0 ja du er "desværre" ikke den første der har bemærket det se feks denne, og stillet dette forslag her i gruppen, men der er intet sket :(

man burde starte med at slette disse 2 punkter under indlæget (forslag også stillet tidligere)
Skriv et svar | Skriv en kommentar

der står jo faktisk under
Skriv et indlæg
Kommentar (til forslag)
Svar (til løsninger og pointgivning)

men mange trykker åbenbart "skriv et svar" under det pågældende indlæg, som var det herakisk tråd, som det er kendt fra nyheds grupperne.

#2 Dette forslag kom frem for ca. 10 år siden 1. gang...
har du så et bud på hvorfor intet er sket ??, det er jo en rimelig stor fejl kilde, og som tidligere skrevet i andre indlæg, mange/nogle springer spørgsmålet over hvis der er lagt svar, i den forvisning at spørgsmålet er løst.
03. maj 2012 - 22:43 #4
Jeg er helt enig med keysersoze.  Vi har nu tre slags indlæg, et spørgsmål, en kommentar, og et svar.  Kun indlæg i form af svar kan lukkes.  Derfor, hvis en spørger ikke får nogen indlæg, eller ingen brugbare indlæg, skal spørgeren som bekendt oprette et tomt svar for at kunne lukke spørgsmålet igen.  Jeg ved, at der er senior-medlemmer af eksperten der sværger til det system og som ved lejlighed har forklaret, hvad de ser som fordelene derved, men jeg har ikke fattet det.  Samtidig ønsker man, at alle spørgsmål skal lukkes (når tiden er inde), se for eksempel den sidste e-blog.  Jeg ville da skamme mig, hvis jeg leverede en kunde en løsning, hvor man skulle oprette et tomt indlæg for at afslutte et spørgsmål.  Den rationelle fremgangsmåde må være at sætte en spørgsmålsstiller i stand til at lukke sit spørgsmål direkte, uden at skulle oprette tomme indlæg, og at sætte spørgsmålsstilleren i stand til at acceptere hjælpsomme indlæg uden at skulle bede de der gav indlæggene om at oprette tomme svar.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. maj 2012 - 22:49 #5
#3
Der er sket så meget at der nu står "Svar (til løsninger og pointgivning)"
Før stod der blot svar...
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. maj 2012 - 22:58 #6
Problemet er vel også at brugerne ikke læser?
Tag f.eks. eksperten kategorien.
16 ud af de 30 nyeste spørgsmål har intet med eksperten at gøre.
Og det på trods af boksen - f.eks.:
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
Anmeld fejl i Eksperten systemet her - NB! KUN til at rapportere om fejl i Eksperten.dk's systemer.
Avatar billede mireigi Novice
04. maj 2012 - 02:18 #7
Det kan vel ordnes med en markering af "Jeg har kontrolleret at alle oplysninger er korrekte (læg især mærke til kategori)".
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2012 - 03:15 #8
Problemet med at acceptere kommentarer er at mindre erfarne brugere nmt kommer til at acceptere det foerste indlaeg uden at overveje dybere.

Det kan ses allerde idag, hvor det sker at det foerst svar accepteres ogsaa selvom et andet indlag maaske reelt var bedre.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2012 - 03:17 #9
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2012 - 07:42 #10
Som jeg ser det, er fejlen at man direkte under indlæggende kan vælge om man vil skrive svar eller kommentar,
Havde der nu kun stået "skriv en kommentar", havde nye brugere ikke kommet til at lægge første indlæg som svar, da de sikkert ubevidst bruger denne knap.
Svar muligheden skulle kun ligge nede ved indlægsboksen vi skriver i. Og den skulle hedde "Til løsninger og pointgivning".
Synes nemlig også "svar" er er forkert udtryk, da man i bund og grund kan sige at en kommentar vel også kan være et svar, da det kan opfattes på denne måde.
04. maj 2012 - 08:40 #11
#8/9 Ja, der sker fejl - i det citerede tilfælde drejede det sig oven i købet om en bruger der efter godt to år som medlem og cirka 30 spørgsmål vel ikke kan have været helt uerfaren.  (arne_v, jeg fangede ikke, i sin tid, at jeg fik points som du vel skulle have haft - hvis du vil kan jeg lave et 'points til arne_v' spørgsmål - jeg mener at kunne huske et tilfælde hvor du fik alle points i et spørgsmål hvor du skønnede, at points skulle have været fordelt mellem flere medlemmer og hvor du oprettede et 'points til ..' spørgsmål for at omfordele.)

#3, #6, #10, og andre:  Står vi måske i fare for at focusere på redskabet, Eksperten, frem for at focusere på materialet, de it opgaver folk arbejder med?  De fejl vi burde beskæftige os med er vel fejlene i de koder og fremgangsmåder folk bringer til forum'et.  I stedet for at komme med flere omformuleringer og flere regler som folk skal læse foreslår jeg at forenkle systemet.  For eksempel, hvis vi (jævnfør den seneste e-blog - som vist løb ud i sandet) vil at spørgsmål skal lukkes, så lad os gøre det enklere at lukke i stedet for at bevare systemet som det er og så indføre tvangslukning og lignende.  Det at folk ikke læser kan jeg genkende fra mig selv.  Jeg frekventerer et antal andre fora for special problemer, såsom forum.joomla.org, og der er mit focus så afgørende at få fremlagt mine problemer med så lidt bureaukrasi som muligt.

Eller ser jeg helt forkert på det?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
04. maj 2012 - 10:39 #12
#11 Står vi måske i fare for at focusere på redskabet Eksperten, frem for at focusere på materialet, de it opgaver folk arbejder med?
redskabet er en del af fejl kilden, og appelerer til forkert brug, så ja redskabet skal strømlignes/forbedres.

#11 De fejl vi burde beskæftige os med er vel fejlene i de koder og fremgangsmåder folk bringer til forum'et.
disse fejl beskæftiger vi os ogå primært med, selvom redskabet også der har en del fejl/uhensigtmæssigheder, (url parser, code tag.. forbedrings forslag er stillet her)
17. maj 2012 - 20:53 #13
mireigi, forventer du flere indlæg på denne tråd?  Ellers er her en løsning (svar) du kan bruge til at lukke det igen.  Men jeg deler naturligvis gerne pointene hvis der kommer andre løsninger.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2012 - 20:59 #14
jeg hopper af tråden her