Avatar billede trine_uldall Nybegynder
11. maj 2012 - 15:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Webdesign beskæres på android-telefoner

Hej kloge folk
Denne side fungerer ikke så godt på en android-telefon, er der nogen, der har et bud på hvorfor?
Normalt kan man jo flytte rundt på hjemmesiden på skærmen, men der er simpelthen en del, der skæres af, i højre side.
Hjælp ?!?!
Mange hilsner Trine
Avatar billede keysersoze Guru
11. maj 2012 - 16:42 #1
eksperten?
Avatar billede trine_uldall Nybegynder
11. maj 2012 - 20:48 #2
Nåh - www.sans.nu
Du er da også så krævende ;-)

Vi har bygget den op i wordpress, som vi har gjort mange gange før, med en modificeret template, men har ikke haft dette problem før.
Avatar billede keysersoze Guru
11. maj 2012 - 22:10 #3
Så vidt jeg kan se er det et generelt problem - altså også på IE og FF. Mon ikke det bare er en overflow: hidden; der giver problemet.
Avatar billede trine_uldall Nybegynder
12. maj 2012 - 15:51 #4
Tror du, det skal ændres til overflow: scroll alle steder, så? Eller kun nogle bestemte steder? Eller overflow: visible?
Avatar billede keysersoze Guru
13. maj 2012 - 00:09 #5
Udgangspunktet er at den slet ikke er der - altså scroll. Men er den sat på må der være en grund til det så den rigtige tilgang til det må være at mere gennemgribende analyse af hvilket effekt den har hvornår og hvorfor den er sat på fra starten af. I det hele taget synes jeg at siden ser lidt underlig ud både i IE og FF mht scrollbars (den højre svæver 10-20 px inde på siden fremfor helt ude i browserkanten) - om det skyldes de valideringsfejl der er på siden skal jeg lade være usagt men tror det dog ikke.
Avatar billede trine_uldall Nybegynder
23. maj 2012 - 17:32 #6
Hello.
Jeg har ledt efter overflow:hidden og prøvet med auto og visible i stedet, men det løser det ikke.
Har du nogen andre bud?
Avatar billede keysersoze Guru
23. maj 2012 - 18:09 #7
Jeg har kun fejlen i Firefox og ikke på min android tablet - prøv at fjerne den overflow helt og læg det online. Og så selvfølgelig selv prøve at teste i FF før og efter ændringen for at se om det er den problematik du refererer til og om det så løses (det gør det problem jeg ser i FF nemlig når jeg fjerner linjen).
Avatar billede trine_uldall Nybegynder
23. maj 2012 - 20:07 #8
Jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok, sorry.
Det er sådan set ikke scroll-barren (den er godkendt) og heller ikke visningen i FF eller andre browsere, der er problemet  men derimod at siden beskæres på en android-telefon. Den ligger ligesom fast. Højre side skæres af og kan ikke vises.
Vi havde på et tidspunkt i udviklingen det modsatte problem, på en Iphone - hvor venstre side blev skåret af. Desværre kan vi ikke huske, hvordan vi løste det :-(
Avatar billede keysersoze Guru
23. maj 2012 - 20:37 #9
Hvis du gør din ff lille får du samme opførsel - at højre del af siden ikke kan vise.
Avatar billede trine_uldall Nybegynder
01. juni 2012 - 11:15 #10
Tak for hjælpen. Jeg måtte få en anden ind over.
Avatar billede trine_uldall Nybegynder
01. juni 2012 - 11:16 #11
Eftersom siden er blevet lavet med fast bredde på mange af elementerne,
så kan android ikke tilpasse den til skærmen.
Det er dog muligt at undgå at siden bare bliver skåret af, og
altså få mulighed for at se indholdet ved horizontal scrolling.

Problemet er den måde I placerer indholds-boksen på.
I bruger margin margin: 0 -240px 0 0; som android ikke helt kan finde ud af.
Den tillader sig at skære op til 240px af.

I stedet bør I altså rette
margin: 0 -240px 0 0;
til
margin: 0;
i #container.

Samtidig kan I så sætte
width: 948px;
på #main

Og til sidst vil jeg også anbefale at fjerne
overflow-y: scroll;
overflow-x: scroll;
fra body,
da det ikke umiddelbart givet nogen nyttig effekt.