Avatar billede loevgaard Novice
12. maj 2012 - 12:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Synopsis/introtekst til \part{..} kommando

Hej!

Overskriften lyder måske lidt mærkelig og det jeg vil, ved jeg heller ikke om kan lade sig gøre. Men jeg har set hvad LaTeX efterhånden er i stand til, så jeg prøver at høre ad fra eksperterne. Jeg har søgt på Google omkring det - uden held.

Altså i vores projekt, bruger vi stilen 'memoir', hvor man kan benytte \part til en ny del. Det jeg vil er i forlængelse af den kommando, at man evt. kan lave en tuborg-rubrik mere, hvor man skriver en synopsis eller intro til den kommende del.

Altså, man skal kunne skrive \part{'emne'}{'resume'}. Resumé-rubrikken skal så i den færdige PDF være sammen med part (emne) overskriften på samme side, lige under. Har lavet et eksempel med en Word-fil på flg. link:
http://dl.dropbox.com/u/5941292/Del%201.pdf

Lidt i stil med det. Opsætningen af hvordan det skal se ud, kan vel justeres efter ønske. Det er bare lige hvordan man ombryder kommandoen \part sådan man skrive de ting jeg ønsker.

Er dette forehavende muligt? På forhånd tak!
Avatar billede aliaz Nybegynder
12. maj 2012 - 16:43 #1
Alt er muligt i LaTeX :)

Jeg synes det er en fed iden og jeg har set det lavet før - prøver lige at støve det op. Det er dog ikke sikkert, at det var til memoir, men så kan det nok tweekes bagefter.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2012 - 15:31 #2
Det er ret nemt, hele humlen er bare at man lige skal have lavet lidt om på \part, således at den ikke selv skifter side, så vil man uden videre kunne skrive

\part{Min overskrift}
\begin{synopsis}
blah blah
\end{synopsis}

for en eller anden definition af synopsis
Avatar billede loevgaard Novice
14. maj 2012 - 16:22 #3
Hallo, jeg er kodespasser, jeg ved ikke hvordan jeg skal starte. Skal man anvende \renewcommand og hvad så?
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2012 - 16:32 #4
Det er ikke nogen undskyldning. Jeg vil foreslå at du sætter dig ned og kigger lidt i memoir kildekoden.

Når du så er blevet sur over mit svar kan du prøve med nedenstående.

Der er to ting man skal: (1) luft over og under \part kan ikke længere være dynamisk og (2) man skal fortælle den at \part siden skal ikke være blank.

Humlen er så skal du nu selv skal sørge for at starte ny side efter din part, her har jeg bygget det ind i synopsis environmentet.

ocumentclass[a4paper]{memoir}

\renewcommand{\beforepartskip}{\null\vskip3cm}
\renewcommand{\midpartskip}{\par\vskip 2\onelineskip}
\renewcommand{\afterpartskip}{\vskip1cm}
\nopartblankpage

\newenvironment{synopsis}{
  % konfigurerings kode her
  \textbf{Synopsis:\space}
}{\clearforchapter}

\begin{document}

\part{Test}
\begin{synopsis}
  blah blah
\end{synopsis}

tekst efter

\end{document}
Avatar billede aliaz Nybegynder
27. maj 2012 - 12:28 #5
Følgende eksempel skulle gøre det. Du kan skrue på afstande for vskip, hvis det har interesse. Derudover er mit bud, at teksten skal centreres og fremstå kursiv.

\documentclass[a4paper]{memoir}

\usepackage[english]{babel}
\usepackage{lipsum}

\renewcommand{\beforepartskip}{\null\vskip7cm}
\renewcommand{\midpartskip}{\vskip0.8cm}
\renewcommand{\afterpartskip}{\vskip2cm}
\nopartblankpage

\newenvironment{synopsis}{\centering\itshape}{\clearforchapter}

\begin{document}

\part{Introduction}
\thispagestyle{empty}
\begin{synopsis}
  "\lipsum[2]"
\end{synopsis}

\end{document}
Avatar billede aliaz Nybegynder
05. august 2012 - 20:19 #6
Skal du ikke have lukket denne tråd?
Avatar billede aliaz Nybegynder
15. september 2012 - 14:56 #7
Vi prøver lige igen - skal du ikke have lukket denne tråd, loevgaard?