Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
16. maj 2012 - 10:57 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Lave mail med vedhæftede filer til forskellige medlemmer

Jeg har en liste med medlemsnr. (mv.) Der skal sendes:

Enslydende vedhæftet fil til hver
En individuel fil og mailtekst til hver

Der skal laves/dannes en mail til det enkelte medlem, med den personlige mail, personlige fil og den enslydende fil.

Filerne kunne ligge i en samlet mappe på serveren (den personlige fil i pdf-format).

Dette skal måske løses i excel :

er flyttet fra sprsm: http://www.eksperten.dk/spm/963035,
efter råd fra Supertekst (tak)
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
16. maj 2012 - 11:56 #1
Jeg kan måske hjælpe. Har en løsning der evt. kan tilpasses.

Hvad hedder den individuelle/personlige fil? Det samme som medlemsnummeret?

Skal medlemsnummeret og/eller emailadresse hentes fra andet sted? Generelt hvordan er din information opstillet i excel arket?

Det skal siges at den løsning der evt. kan tilpasses har følgende karakteristika:

- du klikker på en af cellerne indeholdende emailadresse, og så oprettes automatisk en email i Outlook hvor alt information samt vedhæftninger er indsat
- koden kan nemt ændres til at sende mailen direkte efter tryk i Excel
- pt. kan den ikke automatisk indsætte autosignatur fra Outlook. noget der arbejdes på
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
16. maj 2012 - 12:31 #2
Individuelle/personlige filnavn = medlemsnr. + evt. navn

Jeg har tænkt at medlemsnr., navn, email, evt. den variable tekst skulle stå i et excelark - i rk. A, B, C D osv., men er ikke låst af dette pt.

Det er forholdsvis mange emails jeg skal have lavet, i Outlook 2003, sp3. Men det er en lettelse hvis mailen kan dannes ved et klik på mailadresse - hente fil/filer samt indsætte variable og fast mailinfo. Signaturen kunne måske løses ved at lade den indgå som en del af den faste tekst?
Avatar billede supertekst Ekspert
16. maj 2012 - 13:05 #3
Selv tak -

Er det meningen at hele processen skulle køre automatisk - eller ved klik i Excel?
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
16. maj 2012 - 13:29 #4
@Supertekst
Hvis det er muligt må det gerne køre automatisk, alternativt er det ok at jeg kan validere data i excel - og klikke 1 sted og/eller afvikle makro/vba-kode og afsende f.eks. de medlemmer jeg har markeret for "OK" - eller anden kode....

Hvis det kører automatisk, sendes mailen automatisk, uden yderligere aktion?? (Danner mail, indv. tekst, signatur, vedhæftet indv. pdf fra en specifik mappe på drev samt vedhæftet enslydende fil, format ikke afklaret)
Avatar billede supertekst Ekspert
16. maj 2012 - 15:00 #5
Via VBA kan det konstrueres til at køre automatisk - men det kræver en analyse af de konkrete omstændigheder.
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
16. maj 2012 - 18:09 #6
>>supertekst

kan du spotte fejlen i:

.Attachments.Add ("P:\My Documents\Test\" & Cells(cell.Row, "H") & ".xlsx")
Avatar billede supertekst Ekspert
16. maj 2012 - 18:24 #7
#6 vender tilbage..
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
16. maj 2012 - 18:28 #8
@ supertekst og @ny-baerbar - afventer, tager til generalforsamling nu :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
16. maj 2012 - 20:39 #9
ok,,
Avatar billede supertekst Ekspert
16. maj 2012 - 23:58 #10
#6
Dette udtryk er tilsyneladende årsagen:  Cells(cell.Row, "H")
- hvad er cell?
- Cells(række,kolonne) er notationen - rækkeværdien er skyld i fejlen.

Prøvede dette i et eksempel:
I A1 er filens navn anført (eksempel)

Dim cell As Long
..
    Range("A1").Select
    EmailSend.Attachments.Add ("D:\Test\" & Cells(ActiveCell.Row, "A") & ".xlsx")

og det virker
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
17. maj 2012 - 07:55 #11
Jeg kan se at #6 og #7 er svar til et andet spørgsmål under samme emne, hvilket er ok for mig.

Hører gerne yderligere svar på min udfordring ;-)
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
17. maj 2012 - 17:24 #12
#10
Tak. Lige præcis det der manglede.

#11
Det blev brugt til den løsning jeg har kigget på til dig.
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
17. maj 2012 - 17:30 #13
Kollonne A: Medlemsnr.
Kollonne B: Navn
Kollonne C: Email adresse (når du trykker på cellen oprettes en mail med alt indhold i Outlook) (tip: flere modtager adresser sepereres med semikolon;)
Kollonne D: Emnefelt
Kollonne E: Tekstfelt - formatering såsom fed, kursiv mm. kan ikke bruges. (tip: for at opstille det som en rigtig email, så ombryd tekst i cellen og benyt Alt+Enter til at skifte linje.
Kollonne F: Præcis sti til pdf fil der skal vedhæftes alle mails (f.eks. P:\My Documents\Test\Testfil.pdf)

Det forudsættes at den individuelle Excel fil hedder det samme som medlemsnummeret. (.xlsx indsættes automatisk i VBA koden)

Du kan ændre i koden så mailen sendes direkte uden at blive vist i Outlook. I femte nederste linje i koden, skriv .Send istedet for .Display.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If InStr(1, Target, "@") = 0 Then Exit Sub
    On Error Resume Next
    Dim olApp As New Outlook.Application
    Dim olNewMail As Object
    Dim Recep As String
    Dim MsgTxt As String

    Set olApp = GetObject("Outlook.Application")
' alle kolonner i arket kan tilpasse ved at ændre det 2. tal efter target.offset.
' der tælles i kolonner til højre for felt indeholdende emailadresse
        Recep = Target.Value
        MsgTxt = Target.Offset(0, 2).Value 'indsætter i tekstfeltet
        Set olNewMail = CreateItem(olMailItem)
        With olNewMail
            .Recipients.Add Recep
            .Body = MsgTxt
            .Subject = Target.Offset(0, 1).Value 'indsætter i emnefeltet
            .Attachments.Add Target.Offset(0, 3).Value 'vedhæfter filen som findes i stien
            .Attachments.Add ("P:\My Documents\Test\" & Cells(ActiveCell.Row, "A") & ".xlsx")
            .ReadReceiptRequested = False
            .OriginatorDeliveryReportRequested = False
            .Save
            .Display 'udskift Display med Send hvis emailen skal sendes direkte uden at blive vist
  '          .Send
        End With
    Cancel = True
End Sub
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
17. maj 2012 - 17:30 #14
Kollonne A: Medlemsnr.
Kollonne B: Navn
Kollonne C: Email adresse (når du trykker på cellen oprettes en mail med alt indhold i Outlook) (tip: flere modtager adresser sepereres med semikolon;)
Kollonne D: Emnefelt
Kollonne E: Tekstfelt - formatering såsom fed, kursiv mm. kan ikke bruges. (tip: for at opstille det som en rigtig email, så ombryd tekst i cellen og benyt Alt+Enter til at skifte linje.
Kollonne F: Præcis sti til pdf fil der skal vedhæftes alle mails (f.eks. P:\My Documents\Test\Testfil.pdf)

Det forudsættes at den individuelle Excel fil hedder det samme som medlemsnummeret. (.xlsx indsættes automatisk i VBA koden)

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If InStr(1, Target, "@") = 0 Then Exit Sub
    On Error Resume Next
    Dim olApp As New Outlook.Application
    Dim olNewMail As Object
    Dim Recep As String
    Dim MsgTxt As String

    Set olApp = GetObject("Outlook.Application")
' alle kolonner i arket kan tilpasse ved at ændre det 2. tal efter target.offset.
' der tælles i kolonner til højre for felt indeholdende emailadresse
        Recep = Target.Value
        MsgTxt = Target.Offset(0, 2).Value 'indsætter i tekstfeltet
        Set olNewMail = CreateItem(olMailItem)
        With olNewMail
            .Recipients.Add Recep
            .Body = MsgTxt
            .Subject = Target.Offset(0, 1).Value 'indsætter i emnefeltet
            .Attachments.Add Target.Offset(0, 3).Value 'vedhæfter filen som findes i stien
            .Attachments.Add ("P:\My Documents\Test\" & Cells(ActiveCell.Row, "A") & ".xlsx")
            .ReadReceiptRequested = False
            .OriginatorDeliveryReportRequested = False
            .Save
            .Display 'udskift display med send hvis emailen skal sendes direkte uden at blive vist
  '          .Send
        End With
    Cancel = True
End Sub
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
20. maj 2012 - 22:04 #15
Der dannes email, men desværre ingen vedhæftet pdf eller excelfil. Jeg prøver igen mand- eller tirsdag aften
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
22. maj 2012 - 10:32 #16
Jeg får ikke fat i filerne :-(
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
22. maj 2012 - 11:00 #17
Jeg har kun testet det i MS Excel 2010. Måske er funktionen ikke duelig i 2003 udgaven som jeg kan se du bruger.

Er du sikker på at du skriver stien rigtigt. F.eks. jeg skriver stien: P:\My Documents\Test\Testfil.pdf, men ved første øjekast i stifinder ligner det at mappen hedder "Dokumenter".
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
22. maj 2012 - 13:19 #18
Jeg bruger følgende stier:

\\server\bruger\testfil_mappe\testfil.pdf (arbejde)

c:\bruger\testfil_mappe\testfil.pdf (privat)

skulle det ikke være ok??
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
23. maj 2012 - 13:27 #19
Hvi du har været inde i egenskaber for mappen og tjekke filplacering, så må vi antage at du har gjort det rigtigt.

Jeg vil prøve at se om jeg kan teste det i 2003 udgaven, ellers kan en anden evt. teste dit ark.
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
31. maj 2012 - 07:51 #20
Hej, undskyld mit fravær, hvad menes med egenskaber for mappen?, jeg prøver lige at teste i 2010 i weekenden :-)
# supertekst - sender en pb i weekenden
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
31. maj 2012 - 08:57 #21
Du kan højreklikke (med musen) på en mappe og vælge egenskaber. Her du kan se den eksakte sti.
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
31. maj 2012 - 12:19 #22
Ok, det du mente, det havde jeg tjekket, prøver det på en anden pc både i 2003 og 2010 i weekenden
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
11. juli 2012 - 13:11 #23
Jeg kan ikke få det til at virke - vender tilbage, men send et svar ny_baerbar og supertekst - så deler jeg pointene mellem jer :-)  fortsat god sommer
Avatar billede supertekst Ekspert
11. juli 2012 - 13:24 #24
ok - et svar og tak og i lige måde..
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
11. juli 2012 - 15:31 #25
Jeg har allerede lagt et svar i forbindelse med den løsning jeg foreslog. Du skulle have markeret både mit svar og svaret fra supertekst, så ville pointene være blevet delt.

Jeg håber du får det til at virke. Jeg har givet arket til andre hvor det virker fint. Så tror det er versionen af Office som forhindrer dig.
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
11. juli 2012 - 16:30 #26
Hej ny_baerbar,
Det var jeg ikke opmærksom på, jeg opretter et sprsm. med point til dig, i aften eller i morgen, så får du som supertekst ;-)

Hvilken officeversion bruger du?

God aften / Sommer
Avatar billede ny_baerbar Nybegynder
12. juli 2012 - 21:59 #27
Det behøves nu ikke. Behold dem til en anden god gang.

Office 2010