Avatar billede l_otto Nybegynder
01. juni 2012 - 08:56 Der er 2 kommentarer

Hvem peger på min ip

Findes der et værktøj der viser hvilke DNS servere der peger på min IP.

Når jeg skal flytte min server til en anden IP så vil jeg gerne vide hvem jeg skal kontakte så de selv kan ændre ip i deres dns så den peger på den nye ip.
Avatar billede sand321 Nybegynder
01. juni 2012 - 11:02 #1
Sådan et værktøj findes ikke, så vidt jeg ved.
Lav en nslookup på domænet, så får du de(n) autoritative navneserver(e) der indeholder "records" for domænet. Du skal have ændre din A record så domænet peger på den nye ip.

Derefter vil der gå lidt tid, mens resten af dns serverne får opdateres deres cache.

Læs evt. mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
Avatar billede Wally1973 Praktikant
01. juni 2012 - 17:12 #2
Der er en master DNS-server for dit domæne og når den ændres, så vil de andre servere kopiere oplysningerne derfra.
Har de allerede kopieret dine oplysninger, så er der en TTL (Time To Live) på dem, som fortæller hvor lang "holdbarhed" kopien har.
TTL'en er i sekunder.

Da der også kan være DNS-servere, der kopierer fra DNS-serveren med kopien, så siger man at der kan gå op til 3x TTL før alle DNS-servere er opdateret.