Avatar billede boeniz Novice
07. juni 2012 - 17:17 Der er 24 kommentarer

Mandskabsliste i Excel eller???

Hej folkens.

Jeg har fået nyt job, hvor jeg bla. skal administrere arbejdspladsens tøj. Dvs. hvem bruger hvilken, størrelse osv.

Min forgænger havde lavet et simpelt Word-skema med alle oplysningerne, men nu hvor alle medarbejdere så skal have nyt arbejdstøj, er det enormt tidskrævende at få et overblik over, hvem bruger hvilken størrelse... er det overalls eller benklæder, er det bomuld eller polyester, er det med ekstra benlængde o.lign.

Mit spørgsmål er om man kan lave en form for kartotek i Excel, så jeg fx kan søge på str. 93 og se, hvor mange, der bruger den størrelse, eller er det et helt andet program, jeg skal ha' fat i?

Håber, nogen kan komme med lidt konstruktive input :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
07. juni 2012 - 18:16 #1
Til lykke med det nye job.

Du kan sandsynligvis anvende Excel - der er jo søgefunktioner og endvidere kan der jo suppleres med noget VBA (makro), hvis det er påkrævet.
Avatar billede store-morten Ekspert
07. juni 2012 - 18:39 #2
Eksempel i Excel 2010
http://gupl.dk/680529/

Indeholder makro til at starte Formular
Filter på kolonner
Avatar billede boeniz Novice
07. juni 2012 - 18:51 #3
Det lyder fint. det er præcis sådan noget formular-halløj, jeg tænker på, når det hele skal tastes ind. Som I kanske fornemmer er jeg total noob mht Excel... Måske, jeg skal be min nye arbejdsgiver om et kursus eller to ;-D
Avatar billede store-morten Ekspert
07. juni 2012 - 21:21 #4
Efter interesse fra anden bruger, har jeg lavet en knap mere, som slår Filter Til/Fra.
Overskrifter i række 2 skal være med fed, du kan rette i disse som du vil.
Hvis du vil tilføje flere kolonner, fortsætter du bare i celle M2, slår Filter Fra og Til igen, og den/de nye får automatisk Filter "pilen" tilføjet.
Retter du kolonne bredden i arket, tilpasser Formularen automatisk til den breddeste kolonne.

Som et Eks. Har jeg lavet et ark kaldet "Lister"
I kolonne E kan du kun vælge Str. Der er på denne Liste. Klik på celle E2 og der kommer en lille pil, klik på den og vælg Str. I listen.
I Formularen vil du kun kunne vælge Str. Der er på Listen, hvis ikke Str. Er der kommer en advarsel.
Avatar billede svla Mester
08. juni 2012 - 21:42 #5
Hej Store-Morten

Jeg har kigget på dit ark som du har lagt link til, men kunne godt tænke mig og vide lidt mere om det du har lavet:

Hvor eller hvodan kan jeg se indtastningsformularen og dens kode ?

Hvor eller hvordan kan jeg se arket "lister"

- Blot af rent nysgerrighed og så af interresse for hvordan du har lavet dit ark.
Avatar billede store-morten Ekspert
08. juni 2012 - 21:55 #6
Hej

Du skal have åbnet arket med aktive makroer.

I celle A1 tryk på knappen "Vis Formular"

Det er Excels indbyggede Formular, der popper frem, så eneste kode jeg har lavet er:

Sub VisFormular()
    ActiveSheet.ShowDataForm
End Sub

Som kalder Fomularen.

Arket "Lister" er ikke på dette ark, men en udvide version, som eks.
Avatar billede store-morten Ekspert
08. juni 2012 - 22:03 #7
Avatar billede boeniz Novice
09. juni 2012 - 10:01 #8
Tak for input :-)

Nu var det jo ikke fordi, jeg vile ha' nogen af Jer til at lave skidtet for mig, men hvor er det fedt nogen gider, for jeg er helt blank. Det nuværende skema (som fungerer fint bortset fra manglende søgemuligheder) består af følgende kolonner:

- Skabsnummer
- Arbejdsnummer
- Navn
- Bomuld el. Polyester/bomuld
- Skjorte(str.)
- Jakke (str.)
- Buks (str.)
- Overall (str.)

I første omgang er det ikke nødvendigt at registrere skostørrelser.
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2012 - 10:13 #9
Velbekomme ;-)

Er det muligt at du sender en kopi?
Avatar billede svla Mester
09. juni 2012 - 10:16 #10
Til Store-morten
tak for informationen, dit ark er en god ide som jeg evt. kunne bruge andre steder, men kunne du ikke give mig et tip om hvodan jeg får oprettet en formular, -formularer har jeg ikke lige benyttet mig af tidligere, men selv lavet en indtastningsformular i VBA.
- Håber du lige kan give et tip om hvordan din type formular oprettes.
Avatar billede boeniz Novice
09. juni 2012 - 10:24 #11
Store-morten

Jeg har sendt dig en mail, for jeg kunne ikke lige finde ud af/har ikke tid til at linke herinde.
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2012 - 10:27 #12
Til svia

Velbekomme

I denne tråd anvendes Excels indbyggede Formular.

Sub VisFormular()
    ActiveSheet.ShowDataForm
End Sub

Kalder denne indbygede Formular, fordi den er lidt svær at finde i 2010 versionen.

Og så er der muligheder i VBA Formulare?

Hvilken mener du?
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2012 - 10:31 #13
boeniz

Er modtaget ;-)

Det var godt, så er der noget konkret at arbejde med.
Og det du har sendt er i Word?

Vi er vel enige om at lave en løsning i Excel?
Avatar billede boeniz Novice
09. juni 2012 - 10:37 #14
Jeps,har en eller anden ide om at Excel vil være bedre til formålet... måske jeg tager fejl?

Det er som vist tidligere nævnt blot det skema, jeg har arvet fra min forgænger, som har benyttet det i 15 år eller noget i den stil :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2012 - 10:41 #15
Har send retur.

Konverteret til Excel
Avatar billede boeniz Novice
09. juni 2012 - 10:49 #16
Det er jo intet mindre end fantastisk. Tak for det!!!

Vil jeg kunne søge på fx. str. 93 buks i det skema? Altså så det kun er dem jeg ser, hvis jeg skal lave optælling e.lign?
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2012 - 10:53 #17
Ok.

Først, kan det lade sig gøre at undgå / og - i Str.
Da dette op fattes som en Dato?
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2012 - 11:01 #18
1. klik på knappen "Filter Til/Fra" så der komme små "pile" i Overskrifterne.

2. klik på pilen i celle G2 "BUKS"

3. fjern flueben i (marker alt) og sæt det i 93 klik OK

For at komme tilbage gentag 2 og 3 sæt flueben i (marker alt)
Eller klik på knappen "Filter Til/Fra"
Avatar billede boeniz Novice
09. juni 2012 - 11:05 #19
Ok. Prøver det, når jeg har fået ført navnene ind. Har ikke lige tid i dag. Men takker atter en gang. Det er satme stort :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2012 - 11:35 #20
Har sendt en fil uden "liste" funktion
Avatar billede svla Mester
09. juni 2012 - 16:38 #21
Til Store-Morten
Har lige prøvet og lave et lille ark som test, og det virker fint, jeg vidste ikke at Excel havde en sådan indbygget formular.
Jeg har tidligere arbejdet med excelark hvor der skulle foregå en del indtastninger, og der har jeg i VBA lavet en Userform som benyttes til alle indtastningen.

Er der andre spændende former for indbyggede formularer, og kan man finde oplysninger om disse nogen steder.

Ellers tak for dine svar, jeg kiggede blot med på spørgsmålet her.
Avatar billede store-morten Ekspert
14. juni 2012 - 22:07 #22
Virker det OK til et 'Svar' ;-)
Avatar billede boeniz Novice
14. juni 2012 - 22:54 #23
Morten>> Du er ikke glemt, men måske du kender det med nyt job og EM i bold og alt muligt... pludselig er dagen gået.

Jeg er dybt imponeret og taknemmelig over, det du har lavet - især med tanke på at mit udgangspunkt blot var, om det nu var Excel, jeg skulle arbejde videre med eller noget helt andet.

Jeg har ikke haft tid til at indtaste alle stamdataene endnu, og jeg vil meget gerne vende tilbage med en mere uddybende melding, når jeg får det gjort. Håber, du kan vente så længe :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
14. juni 2012 - 22:59 #24
Nej, kender ikke det med nyt job ;-)

Har 30 års jubilæum lige om lidt.

Jo, du vender bare tilbage, venter spændt :-)