Avatar billede fni224 Novice
16. juni 2012 - 17:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af Access database

Hej,

Jeg håber at jeg er rette sted for lidt proff. hjælp :-)

Det jeg skal bruge er en fil som indeholder en rapport med 12 felter i udskrifts venlig format, evt. med en knap son generere en PDF fil.
Input til ovenstående rapport fil er 12 individuelle filer med et felt i hver som man kan skrive tekst i.
Meningen er at man skal samle tekst input fra 12 forskellige arbejdsstationer i en fil. Som tidligere skrevet må denne fil gerne indeholde en knap til generering af PDF dokument.

Er der nogen af jer eksperter som kan hjælpe mig?

På forhånd tak :-)

Mvh Flemming
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2012 - 22:41 #1
Hvordan vil du samle de 12 felter? Pr. batchnr, pr. dato eller hvad?

Der hvor du kan drage nytte af access, er at du laver en frontend og en backend, som er linket sammen. Backend indeholder dine data, som kommer ind fra din/dine frontend(s). Dvs. i stedet for dine individuelle input filer.

I din frontend har du din input formular og en rapport med alle de relevante felter som du kan skrive ud i pdf eller eksportere til excel eller word.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2012 - 23:19 #2
fni224 >>"Er der nogen af jer eksperter som kan hjælpe mig?"

Kun med at fraråde at gå raportgenererings vejen - brug word eller Miktex latex.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2012 - 23:49 #3
?~)
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2012 - 11:23 #4
til spg: Hvis du udtrykte dig med andet end sære tegn kunne andre også forstå meningen ;)

Nuvel - det er jo ikke fordi vi drukner i post her i forummet, så du kan have ret i at man ikke nødvendigvis behøver at afvise løsningforslag selv om de er 'lidt skæve'.

Også en ikke rationelt begrundet løsningsmulighed, som at bruge en database app til noget der ikke indeholder data ( i relationelt strukturet forstand) og intet har med base (arkiv) at gøre, til at generere end pdf fil vha en printer dims der ALDRIG bliver til en pdf layout facilitet; også løsningen på det kan vise noget interessant om ms-access muligheder.

Måske er, den i #1, gængs datafangst vha access løsningen, men her er mit 'skæve' skud

I vba, gennemløb listen af filer og gem deres indhold i et memofelter i eneste post. Brug DAO i forsøg på at få apostofer og gåseøjne med. Check at det virker med linieskift, indledende mellemrum og at felter kan blive over 512 tegn stort - tegnproblemmer kan måske løses ved substitution (først på filindhold - efterfølgende ved at indholdet i en query kastes gennem en funktion.
Man kunne også prøve at lege BLOB's - ikke at forveksle med OLE, som de præsentere som i ms-access tabel design visning
http://support.microsoft.com/kb/103257
Avatar billede fni224 Novice
17. juni 2012 - 17:49 #5
Ja, det var da totalt sort snak for mig...

mvh Flemming.

Brugerekspert: Kan man hente data ind i word (skema) fra andre dokumenter?

Mvh FLemming
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2012 - 20:58 #6
JA - man kan hente tekst ind i word fra andre filer. Office produkter som word, excel, access, visio og sikkert flere har alle programmeringssproget vba bag kulisserne. Den opgave du skitsere kan køre fuldautomatisk - ja selv uden der sker noget synligt på skærmen - ved anvendelse af vba. I word har man den bløde start på læring af vba programmering, at man kan optage en makro og derefter redigere den i vba editoren.

Beklager at noget virker som sort snak, men hvis man spørger helt konkret for man ofte svar - f.eks: "hvordan laver jeg i en formular en knap som udskriver en raport til pdf fil?"

Jeg og andre svarere bidrager jo med hvad vi selv synes er interessant - det er ikke kun hjælp men også belysning af et emne.
Avatar billede fni224 Novice
01. juli 2012 - 11:02 #7
Ikke løst