Avatar billede lasselakken Nybegynder
18. juni 2012 - 13:22 Der er 3 kommentarer

Opsætning af trådløst netværk i bofællesskab

Jeg bor i et bofællesskab med cirka 20 andre mennesker. Vi har en fælles internetforbindelse. Lige nu har vi lavet trådløst netværk via to routere, dvs. vi har to trådløse netværk - et i hver ende af området. Det fungerer ikke optimalt og det ville jo være rart at have et netværk, der dækkede hele området.
Området består af to store huse med lejligheder i. Det ene hus er med massive stenvægge. Der er trukket internetkabel imellem bygningerne, så det er muligt at lave en trådet forbindelse imellem de to.

Hvordan ville det være smart at gribe an? Er det bare en router og så nogle repeatere eller kan man have to routere med samme netværksnavn og kode?
Avatar billede helt83 Nybegynder
18. juni 2012 - 14:10 #1
kan man have to routere med samme netværksnavn og kode?

ja men på hver sin kanal.
Avatar billede lasselakken Nybegynder
19. juni 2012 - 16:07 #2
Ok.

Men hvis nu vi droppede det gamle system (evt. delvist) og i stedet lavede et helt nyt, der bare er helt optimalt - hvordan kunne sådan en løsning så se ud? Jeg er ret grøn i det her, så forslag til konkret hardware ville også være en stor hjælp.
Avatar billede Surferdude Nybegynder
20. juni 2012 - 09:29 #3
Hej Lasse.

Jeg har før lavet løsninger på bl.a. efterskoler og kan varmt anbefale zyxel nwa-3500 Access Points.

Nu ved jeg ikke hvad budgettet ligger på, men den optimale løsning ville være at have en router stående til at håndtere trafikken wan/lan. Fra routeren trække kabel ud til hver sin ende af skolen og sætte et nwa 3500 op. på hver sin kanal (min. 3 kanaler imellem) og give dem samme ssid.

Held og lykke med opgaven :-)