Avatar billede ohhelpme Nybegynder
19. juni 2012 - 00:09 Der er 6 kommentarer

strøm og dc motor

Hej,

Jeg har altid fået afvide, at en el-motor brugere mere strøm (amp) når man belaster den..

Men når jeg måler strømmen på en dc motor, (som drives at et lille aa batteri)
så jeg både strømmen og volten blev mindre.. jo hårdere jeg belastede motoren.. hvordan kan det være?

jeg målte parallelt
Avatar billede thov Forsker
19. juni 2012 - 02:53 #1
Spændingen (Volt) måles parallelt.
Strømstyrken (Ampere) måles i serie.

At voltene bliver mindre ved belastning, skyldes batteriets indre modstand.

Prøver du med en blyakkumulator vil spændingsfaldet være lille, fordi dets indre modstand kun er 0,02 Ohm.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
19. juni 2012 - 16:21 #2
et andet spg.

Hvis jeg sætter en modstand ind i kredsløbet til motoren (som svare til motorens modstand.. altså så modstanden ialt er dobbelt så stor)

Vil den vel bruge mindre Watt? så den er billigere i strøm..
Men hvor mange kræfter kan jeg forvente motoren taber? bliver den dobbelt så svag eller?
Avatar billede thov Forsker
19. juni 2012 - 18:45 #3
De bedste måde at regulere små DC motorer på, er med pulsbredde styring (PWM). Modstande får den bare til at tabe pusten.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
11. oktober 2012 - 20:46 #4
point?
Avatar billede thov Forsker
12. oktober 2012 - 00:52 #5
Næ.. ellers tak :-)
Avatar billede thov Forsker
12. oktober 2012 - 00:53 #6
Hov ! Nu blev en 'kommentar' til et 'svar'.