Avatar billede turbo3000 Nybegynder
29. juni 2012 - 15:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte Windows. Harddisk fejl?

Hej,
Min bærbare vil ikke starte windows xp.
Man kan høre en høj klik-lyd fra harddisken, og jeg får meddelelsen:

Intel UNDI, PXE-2.0 (build 082)
PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-MOF: Exiting Intel PXE ROM.
Operating System not found

Er der noget jeg kan gøre? Kan jeg måske redde data fra disken?
Eller må jeg bare aceptere at disken er død?

/Tak
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. juni 2012 - 16:24 #1
Eftersom den klikker, er jeg bange for den er færdig. Men du kan prøve at se om du kan tilgå data på den fra en anden PC. Du tager HD'en ud af din PC og sætter den i en anden.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2012 - 16:31 #2
måske kan du, måske ikke - det vil være et gæt men forsøg
det kan være den er defekt eller har låst sig
af og til hvis man er heldig kan den vendes på hovedet og et let dask kan af og til få skriveren på plads men men

i gamle dage for et par år siden brugte man denne her

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-All-In-1-Hard-Disk-Link

men i dag bruger du denne her - lettere bliver det ikke
http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-3.0-SATA-Docking-Station

du tager blot harddisken ud af maskinen og sætter den i denne docking station trykker bagpå knappen og sætter usb stikket i en anden pc - kan den ikke læse den
skal du en helt anden vej

m.v.h
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
29. juni 2012 - 16:46 #3
Jeg har forsøgt at tilslutte den defekte disk til en anden pc via usb-interface. Dette har dog ikke hjulpet.

Den klikker højlydt i et par minutter og slukker så. Enhedshåndtering siger ''Enheden kan ikke starte. (Kode 10)''

Findes der andet jeg kan forsøge, før jeg begraver den?
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2012 - 17:50 #4
så kunne det godt tyde på den er defekt

hvis du henter hirens kan du jo prøve at reparere den med div værktøj der er på skiven

http://www.hiren.info/pages/bootcd

har du prøvet den med at give den et dask bestemt men ikke voldeligt om det hjælper

hvis den heller ikke kan lsæe den er den færdig

det sidste du så gør med den er dette her

lav en gparted live cd og se om den vil læse den

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

hvis ikke er den død

hvis der er ting på den du SKAL bruge skal du til en prof

m.v.h
Avatar billede supportsiden Professor
29. juni 2012 - 23:02 #5
Hvis du vil have data reddetskal du IKKE køre nogle rep programmer, det kan bare gøre ondt være. At redde data kræver at man LÆSER data, ikke manipulerer partitioner osv. Desværre koster det penge at bruge profesionelle programmer til datagenskabelse. De profesionelle programmer kan styre en hardisk så man ofte kan redde data. Hvis disken er helt syg kan man sende den til f.eks. Ibas men det er meget dyrt. Du kan evt. spørge her  : http://www.rabb-it.dk/cms/data-genskabelse.html
Avatar billede Wally1973 Praktikant
30. juni 2012 - 02:04 #6
Hvis du har data liggende på den, men ikke gider betale for at få reddet dem af et firma, så kan det nogen gange hjælpe at fryse den ned.
Kolden får delene til at trække sig sammen og dermed løsne sig hvor de er låst fast, men desværre har man typisk ikke mere end et par minutter til at arbejde i før den igen er varmet op.

Husk dog at dette kan være det sidste man gør med harddisken, så det skal være sidste udvej.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
07. juli 2012 - 16:01 #7
Tak for alle jeres forslag. Der er desværre intet der har hjulpet. Jeg kan overhovedet ikke få forbindelse til disken, så diverse recovery programmer kan ikke gøre meget.
Jeg har en næsten frisk backup af de vigtigste data, så det bliver ikke nødvendigt at søge hjælp hos professionelle.
Jeg betragter disken som død, og nu vil jeg prøve at skille den ad og lege lidt med den. ;)

Tak, send nogle svar.
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2012 - 07:17 #8
ok
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2012 - 07:37 #9
hvis du har en magen til kan man skifte det lille stykke bagelit der sidder ovenpå harddisken
prøv at tage det af og rens de små flader og sæt den på igen
man skal altså ikke ind i den

m.v.h