Avatar billede ohhelpme Nybegynder
30. juni 2012 - 01:00 Der er 5 kommentarer

ISP, IP

Hej,

Hvordan vil en typisk "isp" uddele faste ip-adresser?

Forgår det via dhcp eller skal man manuelt indtaste mac-adresser på sin isp's selvbetjening?

Hvordan uddeler erhverv's isp'er ubegrænset ip-adresser?

dhcp eller manuelt?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
30. juni 2012 - 01:51 #1
Det typisk er enten en fast DHCP-tildelt IPv4-adresse eller et lille /30 subnet, der giver område med 4 IPv4-adresse, hvilket så giver 2 tilgængelige IPv4-adresser til enheder.

Der er ingen der har uddelt ubegrænset IPv4-adresser og slet ikke i dagens verden.
Du kan, hvis du kan gøre rede for behovet, få et et IPv4-område.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
01. juli 2012 - 00:27 #2
men hvis jeg nu køber 50 ip'er..

vil de så blive tildelt via dhcp eller skal jeg manuelt ind på min isp's selvbetjening og give hver enkelt en mac-adresse?

jeg mener som en alm. privat kunde bliver ens ip tildelt via dhcp..
gør det også det hvis jeg har 50 ip'er?

eller rettere.. vil det være muligt at købe 50 ip'er og sætte dem ind i en database sammen med en mac-adresse.
så via en privat dhcp-server kan jeg tildele offtenlige ip'er til en evt. virutel maskine..

dhcp-servren kan se hvilke ip'er der går til hvem via databasen (mac-adrresse, ip)

dette kan man jo ikke gøre hvis ens isp tildeler  ip'er via dhcp
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
01. juli 2012 - 00:32 #3
Kan nemlig ikke bygge mit system færdigt.. hvis jeg ikke ved om den virtuelle maskine selv kan hente en offtenlig ip (via isp'ens dhcp) eller om jeg manuelt skal taste dem ind i systemet.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
01. juli 2012 - 02:54 #4
Det kommer ikke så meget an på antallet, som på det produkt du bestiller ved din udbyder.
Produkter til private kan være lukket og låste.
Produkter til erhvervslivet kræves som standard at de er åbne, dvs. du kan deaktivere DHCP-servicen og manuelt fordele adresserne.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
11. oktober 2012 - 20:45 #5
point?