Avatar billede Tobinobi Nybegynder
30. juni 2012 - 04:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Defekt efter lynnedslag?

Her til morgen ved 5.30 tiden blev jeg og min kæreste vækket af flere ordentlige brag, hvor det ene var ekstra voldsomt. kl 9 opdager vi at vi ikke har strøm og jeg tjekker relæet, og ser at HFI-relæet er slået fra. Så jeg slå det til igen, og alt virker ser ud til at virke igen. Desuden har vi samtidig besøg af Yousee, som tydeligvis er ude at reperare noget internet, som også har fejlet.
Men da jeg tænder min computer her til aften er skærmen helt død, og jeg har forsøgt med andet kabel, kan bare ikke få gang i den. Jeg går ud fra at det nemt kunne være et resultat af lynet.

Men efter jeg får sat min computer til fjernsynet og tændt opdager jeg den ikke opfatter at jeg sætter en netværkskabel i, hvis jeg sætter kabler i bærbaren meldte den "forbindelse", men dog uden internet. En genstart af routeren løste dog det problem. Desværre opdager stationæren stadig intet netkabel.
Derudover er der ingen fejl på den stationære.

Kan netkortet også være beskadiget ved lynet, eller kan jeg fixe det igen?

Og kan det passe netkortet sidder i bundkortet(da stikket er placeret lige ved siden af USB-stikkene), for så er det vel ikke så let at skifte?

Jeg vil kontakte forsikringsselskabet på mandag, men vil lige bekræftes i at jeg godt kan fortælle dem at det ikke kun var skærmen som tog skade?

Mvh Rasmus
Avatar billede sadolin1978 Novice
30. juni 2012 - 06:38 #1
hvis jeres internet udbyder har været ude og skifte dele for forbindelse og denne virker nu, lyder det som meget sansynligt at netkortet er smuttet i samme forbindelse.
der vil dog være en mulighed for at montere et netkort i maskinen så i ikke behøver det der er on-board, men der kan jo være evt. følge skader efter lyn-nedslaget.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2012 - 10:36 #2
ening med #1 - jeg har sat nyt netkort i en stationær en gang pga lyn-nedslag. Det gamle onboard-kort blev så deaktiveret i bios, så maskinen ikke skulle bruge kræfter på det mere.
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
30. juni 2012 - 14:03 #3
Okay, er der risiko for at bundkortet har fejlet så meget, at et nyt netkort heller ikke vil virke?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2012 - 14:11 #4
det har jeg ikke oplevet - og det er jo billigt at prøve med netkortet
http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/icidu-10-100-mbps-ethernet-pci-card-id-529309.aspx
Avatar billede sadolin1978 Novice
30. juni 2012 - 14:23 #5
med lynskade er det altid svært at sige, det kan være dine ram har fået et peek også men ellers er jeg enig med #4 prøv med et billig netkort men ellers se hvad din forsikring siger på mandag
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
01. juli 2012 - 16:56 #6
Jeg snakkede selv med min elektriker uddannede gamer-glade fætter igår, som også sagde at da det er et on-board netkort, så er bundkortet jo ramt, og dermed defekt. Så jeg lader det være op til forsikringen hvordan de vil tackle det problem.

Tak for svarende, smid endelig nogle svar så jeg kan fordele pointene :)
Avatar billede sadolin1978 Novice
01. juli 2012 - 18:49 #7
svar 1