Avatar billede viggo97 Nybegynder
03. juli 2012 - 15:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Min computer overopheder

Hejsa min computer er begyndt at overophede når jeg starter et spil som fx. Starcraft 2. Jeg kan være inde i spillet i cirka 5 min. derefter slukker min computer bare sådan uden videre. Modellen er en (HP pavilion dv7 notebook PC). Kan det have noget at gøre med mit batteri? eller er det bare min blæser som ikke virker korrekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2012 - 16:43 #1
Det er sikkert snavs i blæseren der er problemet.
Du skal have renset denne vil jeg tro.
Det bedste er at skille pc ad for at gøre det, men HP har ikke den bedste måde at skrue tingene sammen på. Så jeg er bange for at den skal splittes ad totalt for at gøre det.
En alternativ måde er at man køber en dåse med trykluft og bruger en støvsuger til det.
TAg støvsugeren og indstil den på minimal sug og sæt mundstykket der hvor pc suger ind. Samtidigt pustes forsigtigt der hvor pc blæser ud. Bloker vinge til blæser så den ikke løber rundt og tager skade.
Hele operationen foretages med både batteri og strøm afmonteret.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2012 - 17:19 #2
Vælger man at skille den ad så skal kølepasta på cpu og grafikken skiftes samtidigt.
Den bedste løsning er klart at den skilles ad, men der skal man vide hvad man gør:
http://www.insidemylaptop.com/disassemble-hp-pavilion-dv7-notebook/
Du kan se snavset i denne pc til sidst i guiden.
Avatar billede viggo97 Nybegynder
05. juli 2012 - 13:47 #3
Skal man skifte kølepastaet hvis man skiller den ad?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2012 - 15:54 #4
Ja det skal den, da du ikke vil få den samme kontakt mellem chip og køler. Begge dele skal afrenses med isopropylalkohol (bånoptager rens) som affedter begge dele så det bliver helt rent.
Med hensyn til mængden af kølepasta så skal der ikke mere på, end at når delene presses sammen, så dækkes chippen lige akkurat.
Og det er ikke ret meget der skal på
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2012 - 23:37 #5