Avatar billede stengaard Praktikant
05. juli 2012 - 20:57 Der er 1 kommentar

nas drev

hej alle i kloge personer :-)

ville høre om når man har et nas drev der indeholder to hd på hver 1 tb og begge kører raid 1, hvis den ene hd er stået af (gået i stykker) kan man bare købe en ny og nas drevet finder selv ud af genskabe hd'en ?

kan man købe en der er større ind 1 tb hvis nas drevet understøtter op til 3 tb ?

tak for hjælpen
Avatar billede Wally1973 Praktikant
05. juli 2012 - 23:07 #1
Du kan sagtens købe en der er større.
Du kan ikke købe en der er mindre. Bare en byte for lidt og raidet kan ikke genskabes.
Er den større, så bliver den ekstra plads dog typisk ikke udnyttet, da RAID1 gør at dataene skal findes på begge diske og den ene disk kan jo stadigvæk kun klare 1Tb.
Nogen gange kan den resterende plads udnyttes som en normal u-RAID'et disk, men det afhænger meget af chipsettet.

Om RAID'et genskabes automatisk er lidt svært at sige.
Nogen gange sker det automatisk, andre gange skal man lige ind i administrationsdelen og trykke på en knap.