Avatar billede snebaer Novice
09. juli 2012 - 09:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Spærrer min PC

Hej.
Jeg fik for en måneds tid siden virus - eller trojan - på min PC.
Det spærrede den fuldstændig og der kom blot en side frem som skrev på tysk, at jeg skulle betale til en konto.
Jeg fik en til at "rense" den, så den kom op at køre igen ved hjælp af et program downloaded fra nettet.
Jeg kan desværre ikke huske navnet på den virus/trojan, men hvis jeg hører det nævnt, så genkender jeg nok.
Efter den er kommet op igen er der totalt blankt skrivebord.
Jeg kan finde alle programmer inde under start - programmer men jeg kan ikke lægge noget ud på skrivebordet længere.
Jeg kan heller ikke finde papirkurven, som jeg jo bør tømme ind imellem :-)
Hvad kan jeg gøre??

Vh snebaer
Avatar billede helt83 Nybegynder
09. juli 2012 - 09:38 #1
Hej

Hvis du har windows 7 prøv så lige at højere klikke på dit skrivebord og under vis tjek lige om der er flueben i vis ikoner på skrive bord.

mvh
helt83
09. juli 2012 - 09:49 #2
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

Enig med #1 ...

---

Psssst: Stadig problemer her -> www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/snebaer ?

---
Avatar billede den33 Nybegynder
09. juli 2012 - 09:50 #3
Er det win7 eller xp?

Jeg vil anbefale du kører en chkdsk /f

gå i køre og skriv chkdsk /f tryk ok
Genstart så maskine.

Den original cd-rom skal ligge i cd-drevet.
Avatar billede snebaer Novice
09. juli 2012 - 11:48 #4
Hej igen.

Jeg beklager - det er windows XP.
Jeg kan ikke højreklikke på skrivebordet. Der kommer ingen menu frem hvis jeg forsøger at højreklikke.
Avatar billede jensenjs Juniormester
09. juli 2012 - 12:30 #5
Det er sandsynligvis en i familien w32 blaster worm
Symantec's remover
http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2003-081119-5051-99

Angående skrivebordet.
Prøv at venstre klikke en gang på skrivebordet, og der efter Holde [SHIFT]nede samtidig med at du trykker på F10
det er en genvej til højre klik.
Avatar billede snebaer Novice
09. juli 2012 - 13:21 #6
Jeg mener at jeg har fået fjernet virussen/trojan'en.

Angående skrivebordet.
Jeg forsøgte at venstreklikke og derefter holde shift-tasten nede og trykke F10.
Nu har jeg fået til at stå skrivebord nede i proceslinien og når jeg klikke på det, så kan jeg se alle de ting jeg før havde liggende på skrivebordet.
Men jeg vil jo godt have alle genvejene synlige på skrivebordet.
Avatar billede jensenjs Juniormester
09. juli 2012 - 14:38 #7
Prøv at gå ind på denne sti fra denne computer
C:\Dokuments and Settings\DIN BRUGER\Skrivebord
Se om de ligger der
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2012 - 15:57 #8
Hvis du går i kør og skriver explorer.exe og trykker ok, kommer det så frem?
Avatar billede snebaer Novice
09. juli 2012 - 18:55 #9
Til jensenjs.
Der ligger det lige nøjagtig - hvad gør jeg så? :-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
09. juli 2012 - 19:26 #10
Jeg har oplevet det på to forskellige måder.

1. dit skrivebord er ikke det samme

2. dine ikoner er flyttet ud over skrivebordets grænse.
det lyder mærkeligt, men jeg har faktisk oplevet det ved fjernadministration. Hvor jeg loggede ind fra en maskine med en væsentlig større skærm, lavede nogle ændringer, bla. flytte ikoner ud til højre og glemt at lægge dem tilbage.
Det burde ikke kunne lade sig gøre, men det gjorde det.

Jeg gjorde det at jeg holdt mappen skrivebord åben
højreklikkede på ikonerne og valgte at flytte dem direkte ind på skærmen. Det lykkedes for de fleste.
Avatar billede snebaer Novice
21. januar 2013 - 13:52 #11
Tak for hjælpen.
Jeg er videre.
Vh Snebaer