Avatar billede breum Nybegynder
16. juli 2012 - 20:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Encoding xn--vrvl-hra.dk ændres til vrøvl.dk og omvendt

Jeg har et program der foretager forskellige funktioner med domænenavne. Desuden har jeg en liste med navnene.
I listen bruges æ ø og å af og til, ved nogle af mine funktioner skal det være sådan, men ved andre skal de være kodet således: xn--vrvl-hra.dk

Kort sagt vil jeg gerne have et par linier der oversætter mellem de 2 formater.

Script 1:
$urltype1="xn--vrvl-hra.dk";
#Her mangler jeg et par linier
print "Det bliver til: $urltype2\n";

Dette script skal give output:
Det bliver til : vrøvl.dk

Script 2:
$urltype2="vrøvl.dk";
#Her mangler jeg et par linier
print "Det bliver til: $urltype1\n";

Dette script skal give output:
Det bliver til : xn--vrvl-hra.dk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juli 2012 - 20:54 #1
Du kan google: perl punycode
Avatar billede breum Nybegynder
16. juli 2012 - 21:07 #2
Tak, så fandt jeg
http://blog.wensheng.com/2011/03/command-line-idn-punycode-convertor.html

men der skal man installere et plugin
use Net::LibIDN ':all';

Bliver man virkelig nødt til installere et sådant - er der ikke en algoritme så man ikke skal installere ekstra?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juli 2012 - 21:37 #3
Nej. Du kan vel hive de to metoder ud af koden, som har brug for (disclaimer: jeg gætter lidt)
Avatar billede breum Nybegynder
16. juli 2012 - 21:46 #4
Nøh de eksempler jeg finder bruger alle den, så nu har jeg forsøgt

sudo cpan -i Net::LibIDN

Men så får jeg fejlmeddelelse
__test1.c:1:18: error: idna.h: No such file or directory
This module requires GNU Libidn, which could not be found.
    -- NOT OK
Running make test
  Can't test without successful make
Running make install
  make had returned bad status, install seems impossible
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juli 2012 - 21:50 #5
Ok, da. ;) Lad mig ilge prøve ...
Avatar billede breum Nybegynder
16. juli 2012 - 22:03 #6
Og så troede jeg efter en del søgen at http://www.gnu.org/software/libidn/manual/html_node/Downloading-and-Installing.html ville løse det - men nej
Avatar billede breum Nybegynder
16. juli 2012 - 22:12 #7
Ups måske virker det med en ældre version - der får jeg ingen fejlmeddelelse.
prøver nu ftp://alpha.gnu.org/pub/gnu/libidn/libidn-1.9.tar.gz
Avatar billede breum Nybegynder
16. juli 2012 - 22:32 #8
Nu har jeg fået det installeret, og jeg er tæt på at det virker, nu får jeg punycode, men jeg er åbenbart ikke enig med systemet i hvordan et ø ser ud, men det kan jeg rette med en regexp så snart er jeg flyvende. Tak for hjælpen - navnet "Punycode" var det der fik mig videre.

Hvad jeg endte med at gøre:
Installere GNO LibIDN 1.9 som nævnt ovenfor (nyere versioner viirker ikke til nedenstående)
Installere Net::LibIDN som nævnt ovenfor
bruge koden fra wengsheng ovenfor til scriptet nedenfor.

#!/bin/env perl
use Net::LibIDN ':all';
open (OUTFILE, ">>outfile.txt");
print OUTFILE $ARGV[0] . " Bliver til \n";
print OUTFILE idn_to_ascii($ARGV[0],'utf-8') . "\n";
print OUTFILE idn_to_unicode($ARGV[0],'utf-8') . "\n";
print OUTFILE idn_punycode_encode($ARGV[0],'utf-8') . "\n";
print OUTFILE idn_punycode_decode($ARGV[0],'utf-8') . "\n";
close (OUTFILE);
Avatar billede breum Nybegynder
16. juli 2012 - 22:34 #9
Jeg gav dig gerne point, men husker fra sidste år at du ikke vil have dem. Hvis du dropper et svar - giver jeg dig points, ellers lukker jeg spg om 1 måned og tager points selv.
Avatar billede breum Nybegynder
16. juli 2012 - 22:47 #10
#!/bin/env perl
use Net::LibIDN ':all';
$punydomain=idn_to_ascii($domain,'iso-8859-1');

Endte med at være svaret idet min fil var iso-8859-1 kodet
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juli 2012 - 22:50 #11
Nej tak til point. Og du har jo lavet arbejdet.

Jeg rendte også ind i lidt versionsproblemer, på den maskine jeg prøvede. Fik ikke lige startet en anden.
Avatar billede breum Nybegynder
03. september 2012 - 13:22 #12
Ingen anden mulighed