Avatar billede dingemann Novice
19. juli 2012 - 08:02 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

PHP og Oracle

Hej,

Jeg er totalt ny i PHP. Jeg skal ha sat en MediaWiki op og i den forbindelse vil jeg gerne bruge Oracle som db.
Det hele sker på en Windows 2003 med IIS6.0.
PHP er installeret med FastCGI og det spiller fint med MediaWiki - setuppen går igang osv. men ved valg af db er Oracle ikke på listen. Jeg har i PHP-setuppen krydset af at jeg gerne vil ha Oracle med så det fatter jeg hat af.

De guides der er på PHP.net's side er til grin (det er jo dårligt nok at kategorisere som guides), og Oracles egen guide er håbløs - fx er der ingen guide til IIS - kun til apache.

I forvejen har jeg noget Oracle-fis installeret på C:\oracle11\product\11.1.0\client_1\bin og der burde være bin-filer nok. Samtidig er system-PATH også sat til at pege ind i selvsamme mappe.

Er der nogen der er leveringsdygtige i en grundig guide til opsætning af Oracle i PHP med IIS6?
Avatar billede The_Buzz Novice
19. juli 2012 - 09:14 #1
Jeg forstår ikke hvorfor du bruger PHP, Oracle, IIS sammen.

Det er den vildeste sammenblanding - efter min mening...

Hvorfor ikke bruge Linux, PHP og MySQL som passer sammen? Eller kører det MediaWiki ikke på det?
Avatar billede The_Buzz Novice
19. juli 2012 - 09:16 #2
http://www.mediawiki.org/wiki/Installation

Requirements
Web server such as Apache or IIS
Local or command line access is needed for running maintenance scripts
PHP version 5.2.3 or later. PHP 5.3.1 is incompatible with MediaWiki due to a bug.
Due to a security issue with PHP it is strongly advised to use PHP 5.2.17+ or PHP 5.3.5+ (see here for more details).
with Perl Compatible Regular Expressions
with Standard PHP Library
Database Server
MySQL 5.0.2 or later (*)
or PostgreSQL 8.1 or later
Requires PL/pgSQL (contained in contribs)
Full-Text searching (Native in >=8.3, requires tsearch2 extension <=8.2)
or SQLite
Avatar billede dingemann Novice
19. juli 2012 - 09:34 #3
hvad er din pointe med din ikke-guide?
Avatar billede dingemann Novice
19. juli 2012 - 09:35 #4
og hvorfor stiller du spørgsmål ved mit setup? det er jo ikke det der er pointen...
Hvis du ikke kan svare så lad være...
Avatar billede The_Buzz Novice
19. juli 2012 - 09:49 #5
Svaret er jo netop at mediawiki selv siger at requirements er de databaser - og der er oracle IKKE nævnt... Thats about it...
Avatar billede dingemann Novice
19. juli 2012 - 09:53 #6
jo den er...
Den er bare ikke nævnt fordi den sjældent bliver brugt til formålet. En simpel googling vil afsløre dette.
Men MediaWiki-setuppen understøtter den! Den også er nævnt under setuppen men er ikke valgbar sålænge Oracle-databasen er ikke er koblet ind i PHP... og det er der jeg er strandet...
Avatar billede olebole Juniormester
19. juli 2012 - 16:21 #7
<ole>

Har du overhovedet gjort en indsats for at sætte dig ind i, hvad dette er for noget 'fis': "I forvejen har jeg noget Oracle-fis installeret"? Eller bruger du al din tid på at øve dig i at spille smart?

/mvh
</bole>
Avatar billede dingemann Novice
19. juli 2012 - 19:29 #8
Hej kære Ole,

Ja det har jeg.
Og jeg har just fået det til at virke med MediaWiki. Forkert path i Path-variablen... det virker nu.
Tak for hjælpen skat!
Avatar billede olebole Juniormester
19. juli 2012 - 19:37 #9
Så var det med andre ord ikke hverken Zend (php.net), Oracle eller The_Buzz, der var idioten!

Når folk opfører sig, som om alle omkring dem er idioter, er det sjældent i omgivelserne man skal lede efter idioten  *o)

Derudover er der ingen grund til din klamme tiltaleform. Uanset, hvilke krumspring du forsøger dig med, kommer du ikke til at fremstå som begavet!
Avatar billede dingemann Novice
19. juli 2012 - 19:54 #10
Okay...
Nu får du den lange forklaring. Jeg havde i forvejen installeret Instant Client der blev brugt af et andet projekt som jeg ikke har sat op. I den forbindelse forventede jeg at jeg kunne anvende den samme Instant Client. Og da Instant Client allerede havde lagt sig i miljøvariablerne så antog jeg at det var godt nok. Logisk set var det også korrekt antaget. Det viste sig så bare at jeg ar underlige årsager skulle downloade en anden Instant Client, smække den i Path-miljøvariablen og så virkede det.
I mine øjne er det ikke et logisk svar! Du må gerne kalde mig idiot (det kan du så også selv være), men jeg mener stadig at der mangler en ordentlig guide til brug af extensionen. Oracle antager så vidt jeg har kunnet søge mig frem til, at man bruger Apache... det er sikkert fint nok, men jeg har ikke andre muligheder end IIS'en. Det samme gælder db'en hvor jeg også er låst op på en Oracle.

Der er heller ikke grund til din klamme sarkasme! Så spar dig!
Avatar billede The_Buzz Novice
19. juli 2012 - 20:19 #11
...
Avatar billede dingemann Novice
19. juli 2012 - 20:51 #12
... er der nogle af Jer der vil ha point, så smid lige et svar!
Avatar billede olebole Juniormester
19. juli 2012 - 21:46 #13
Nu var det ikke mig, der begyndte at kaste om mig med idiotianklager - men det smigrer mig da, at du ikke sådan glemmer mig  *ROTFLMAO*

Fejlen er, at du som begyndelse kaster 20 ukendte bolde op i luften og forventer at kunne jonglere med dem. Det er vel blot endnu et tegn på en oppustet og forvrænget selvopfattelse.

I stedet burde du have sikret dig, at hver enkelt enhed fungerede, og at du havde styr på den, inden du begyndte at kombinere dem.

Jeg samler ikke point, men måske The_Buzz gerne vil have dem. Ellers lægger du selv et svar og accepterer det, så tråden lukkes - og vi andre kan komme videre med at hjælpe nogle af alle de sympatiske brugere, som trods alt også færdes på Eksperten
Avatar billede dingemann Novice
19. juli 2012 - 23:13 #14
Det her er det forkerte forum at snakke om min selvopfattelse.
Jeg synes ikke jeg har gjort ret meget galt - jeg har spurgt i et setup udfra tre foruddefinerede systemer (IIS, Oracle og PHP) og det kan der ikke laves om på. Jeg ved godt at PHP kører bedre på Apache. Jeg ved også godt at Oracle er overkill i forhold til formål (MediaWiki) osv... men sådan ligger landet i mit setup og det kan jeg ikke lave om. Ellers havde jeg gjort det.

Jeg synes ikke mine bolde er ukendte. Jeg spørger efter en guide til setup af Oracle med udgangspunkt i tre ovenstående... og det er det.
At jeg så ikke var klar over at den Instant Client som en anden applikation brugte ikke fungerede til PHP vil jeg vove den påstand om ikke nødvendigvis berettiger mig til idiot-titlen som du klaskede efter mig.
Jeg var derfor forholdsvis sikker på at mit setup var iorden!
Samtidig er det netop guiden jeg efterlyser da jeg ingen steder har kunnet læse mig til en helt konkret måde at gennemføre config på udfra mit setup.

Jeg har ikke en oppustet selvopfattelse. Men det irriterer mig at folk indleder med at fortælle mig hvorfor jeg skal skifte mit setup ud og samtidig påstår at mit setup ikke vil virke. Reelt set så har det intet med mit spørgsmål at gøre og vedkommende har jo tydeligvis heller ikke læst lektien når vedkommende påstår at MediaWiki ikke kan arbejde på Oracle...
Avatar billede olebole Juniormester
19. juli 2012 - 23:31 #15
Så er din eneste fejl måske, at du ikke har oprettet dit spørgsmål i et forum af spejle, der er præcis, som dig selv.

Luk nu bare denne tråd. Den fortjener at blive glemt så hurtigt som muligt!
Avatar billede dingemann Novice
20. juli 2012 - 11:39 #16
Jeg gider ikke kommentere på det sidste. Du er mindst lige så flabet som jeg selv er lader det til.
Avatar billede The_Buzz Novice
20. juli 2012 - 15:24 #17
Tak - jeg ville heller ikk røre de points med en ildtang :)