Avatar billede sorhol2 Nybegynder
20. juli 2012 - 20:34 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

2 public IP, 2 routere og NAT til samme LAN

Jeg vil gerne bruge 2 forskellige public IP adresser, så jeg kan forwarde port 80 til 2 forskellige maskiner på mit LAN.

Jeg er lidt usikker på om dette egentlig vil/skal virke...:

ISP => switch1 => router1(WAN) => switch2(LAN)
ISP => switch1 => router2(WAN)=> switch2(LAN)
Router1 er sat til WAN = static IP xx.xx.xx.2, LAN = 192.168.1.1, DHCH enablet
Router2 er sat til WAN = static IP xx.xx.xx.3, LAN = 192.168.1.2, DHCH disabled
Begge routere er sat med default gateway til xx.xx.xx.1
Begge routere sidder i samme switch1 og switch2.

Jeg vil gerne forwarde port 80 fra router1 til 192.168.1.3 og forwarde port 80 fra router2 til 192.168.1.4

Jeg kan ikke få port forward fra router2 til at virke....:(
Router2 kører DD-WRT og jeg har prøvet både gateway og router mode uden held.
Jeg kan fint se router2 på IP xx.xx.xx.3

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
20. juli 2012 - 20:48 #1
1. har du en eller 2 udbydere
2. har du flere dynamiske eller faste ip, fra modem/switch /router fra isp.
kommer and på hvad antal porte fysisk lan port fra modem/isp

4. du kan da ikke have 2 dhcp servere på et lan. det ene undernet ,må hedde 0.1 og det andet 1.1

bare lige det jeg kan se
km
Avatar billede sorhol2 Nybegynder
20. juli 2012 - 20:55 #2
Hej Km,

Jeg har 1 udbyder og 5 faste IP adresser.

Jeg får internet via fiber (jay.net) og har en switch med 4 porte.

DHCP kører kun på router1.

Begge routere er konfigureret med fast IP adresse og de virker fint.

Alt virker fint foruden jeg ikke kan portforwarde fra router2 til en LAN adresse.
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
20. juli 2012 - 21:06 #3
kan jeg få nogen navne eller links til routere, fiber net modem/swicth og abb type

ja prøv fejlsøgning selv også kan udstyret / pcer virke på portforward 80>til 1.3
og samtidig som test 81>1.4 på  router 1
og på router 2 kan portforward virke der og kun der på
og kan portforward 80>1.3 og 81>1.4 virke på hver sin router
km
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
20. juli 2012 - 21:08 #4
Begge routere er sat med default gateway til xx.xx.xx.1
Begge routere sidder i samme switch1 og switch2.

dette forstår jeg ik
Avatar billede sorhol2 Nybegynder
20. juli 2012 - 21:21 #5
Jeg har 2 switches.

Switch1 er fra Jay.net og sidder umiddelbart efter udgangen fra fiber-boxen - en Zyxel ES-315

Switch2 er en SMC SMCGS24C, managed 24 port switch

Router1 en en Asus RT-N56-U

Router2 er en (gammel) Linksu WRT54G1 ver 1.1

Hvis jeg forstår dig ret, så mener du at jeg IKKE kan forwarde fra router2 til fx 192.168.1.4, da den ikke "sidder" på router2?

Det forstå jeg ikke helt. Alle maskiner på LAN har summe subnet mask og forskellige IP adresser. Hvorfor kan jeg så ikke nå fx 192.168.1.3 fra router2?
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
20. juli 2012 - 21:29 #6
siger bare at input fra andre kan få dig til at finde den rigtige løsning, samtidig med du prøver selv og vi googler det..
siger ikke tingene er umulige, mere at du skal prøve selv forskellige opsætninger
km :-)
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
20. juli 2012 - 21:31 #7
ja men fiberboksen afgør vel sammen med switch 1 fra dem hvordan de fem ip adresser fordeles

så mere link til fiberboks og aftale.
fx om de ip bruges til tv boks eller tlf
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
20. juli 2012 - 21:47 #8
ftp://ftp2.zyxel.com/ES-315/user_guide/ES-315_3.70_Ed1.pdf

i følge denne manuaul, sættes switch 1 fra jaynet, lan ip til 192.162.1.1

og er en managed switch med wan port og 4 ethernet

så kunne være spændende at komme ind og se hvordan du har opsat nettet og lan. fx via teamviewer på pc
km
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. juli 2012 - 21:54 #9
Umiddelbart ser det fint ud, som spørgeren, Søren?, har gjort det.

Så der er noget galt. Her er et par muligheder for at lave eksperimenter, der måske indkredser problemet.

1) Kan du få router 1 til at forwared til 192.168.1.4 i stedet for ...3 ?

2) Kan du sætte 192.168.1.4 direkte på router 2, evt. med en anden switch, men udenom resten af LAN ?

(og hvorfor har de maskiner ikke bare fx.  en xx.xx.xx.3 adresse før router 1 og 2 ?)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. juli 2012 - 21:56 #10
3) Mit bedste bud er egentlig at WRT54G-en bare er konfigureret forkert, på en eller anden måde ...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. juli 2012 - 21:58 #11
4) Hvad er gateway sat til for 192.168.1.3 og ...4 ?
Avatar billede sorhol2 Nybegynder
21. juli 2012 - 06:33 #12
Hej Erik,

1) Router1 kan fint forwarde til alt.
2) Ja, det kunne jeg. Men jeg vil gerne forwarde til 192.168.1.4 fra både router1 og router2. Aktuelt er det dog en NAS med dobbelt NIC, så det kunne sikkert godt lade sig gøre med NIC1 til router1 og NIC2 til router2
3) Jeg synes jeg har tjekket det (se under 4)
4) Aha, her er forklaringen måske. Da det kun er router1 der bruges som DHCP, så derfor har både 192.168.1.3 og ...4 gateway sat til 192.168.1.1. Men hvis jeg tager en tilfældig klient og manuelt ændrer gateway til 192.168.1.2, så virker min forward fra router2 - men kun fra den klient og så virker forwards fra router1 ikke længere....
Hmm det her kan jeg ikke helt forstå. Her er måske noget jeg ikke rigtig har fattet mht gateway?

Ja, det er Søren.

På forhånd 1000 tak for hjælpen
Avatar billede sorhol2 Nybegynder
21. juli 2012 - 10:20 #13
Jeg har nu fået det til at virke, men jeg forstår ikke rigtig hvorfor. Jeg er heller ikke sikker på om løsningen overhoved taget "holder vand".

Jeg lader router1 forwarde til NIC1 i NASen og router2 til NIC2 i NASen. Men jeg var nød til at ændre default gateway på NASen (kan kun have een) til router2s IP. Hvis jeg ændre default gateway (på NASen) tilbage til router1s IP, så virker det ikke.
Det her forstår jeg ikke...?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. juli 2012 - 11:57 #14
Fint, det var så gateway-en ;)

Når der kommer en request til fx en webserver på adresse xx.xx.xx.3, så skal der sendes et svar tilbage. Hvis du sender det tilbage via router 1, så kommer svaret fra xx.xx.xx.2, og ignoreres. Men sendes det tilbage via router 2, så kommer svaret fra xx.xx.xx.3, og så er det ok.

I eksperiment 1) sendte du requesten til xx.xx.xx.2, og svaret kom også fra xx.xx.xx.2.

Jeg forstår ikke lige #13, med din NAS med 2 NIC. Det er ikke to selvstændige maskiner? Normalt, når det er een og samme maskine, sætter man den op til at forstå flere IP-adresser - hvis den kan.
Avatar billede sorhol2 Nybegynder
21. juli 2012 - 13:43 #15
Hej Erik,

Det er een maskine (NAS) der har 2 NIC. NIC1 har 192.168.1.7 og NIC2 192.168.1.8. Så router1 forwarder port81 til NIC1 og router2 forwarder port80 til NIC2. Men maskinen kan kun have een default gateway - uagtet at der er 2 NIC. Og det virker kun hvis jeg sætter default gateway = router2s IP.
Jeg forstår mht request og svar fra samme sted. Men jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor forwarden fra router1 så virker samtidig med at den virker fra router2? Her kommer requesten jo via router1, men svaret går vel ud fra default gateway...?

1000 tak for hjælpen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. juli 2012 - 13:48 #16
Okay - på den måde...

Nej, det virker ikke korrekt. Men jeg gætter på du måske faktisk her 2 gateways, een på hver NIC.
Avatar billede sorhol2 Nybegynder
21. juli 2012 - 14:20 #17
Hej Erik,

Ja, du må have ret. Den bruger sikkert kun default gateway, når den ikke ved hvilken den ellers skal bruge.

Men jeg begriber stadig ikke hvorfor den så ikke viker med router1s IP som default gateway. Eneste forskel er at NIC1 er sat via DHCP og NIC2 som fast IP. Nu har jeg rettet NIC1 til fast IP, så vil jeg så om det måske også virker når man sætter default gateway til router1s IP.

Igen 1000 tak for hjælpen.
Avatar billede sorhol2 Nybegynder
22. juli 2012 - 08:13 #18
Løsningen var altså at udnytte de 2 NIC i NASen. Jeg må dog tilstå jeg stadig ikke 100% forstår hvorfor det ikke virkede med default gateway sat itl router1s IP adresse....

Tak for hjælpen