Avatar billede ehrhorn Nybegynder
02. august 2012 - 15:29 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel 2003 og ingen sum.hviser og store problemer :)

Hej Eksperter

Jeg skal beregne =stdafvp( og =middel( af en række tal. fx:

Navn1 fuldtid 120
Navn2 deltid 100
Navn3 fuldtid 150
Navn4 fuldtid 140

Jeg har brug for kun at beregne stdafvp( og middel( af de fuldtidsbeskæftigede. Jeg skal derfor betinge med at celle b1=fuldtid og så inkluderer de 120 i stdafvp( beregningen. Det samme med Navn3 og Navn4. Altså skal Navn2 ikke inkluderes!
Jeg har prøvet en del med sumprodukt, men problemet er jo at jeg ikke bare skal summe, men beregne standardafvigelse og middelværdien...

Jeg tænker at det smarteste ville være at ordne det i VBA, men da jeg skal bruge det på mit arbejde hvor ingen har kendskab til VBA er dette nok desværre ikke en mulighed...

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2012 - 16:51 #1
Med dine data i A1:B4 kan middelværdien beregnes ved:

=MIDDEL(HVIS(A1:A4="fuldtid";B1:B4)) (som matriksformel)

eller

=SUMPRODUKT((A1:A4="fuldtid")*B1:B4)/TÆL.HVIS(A1:A4;"fuldtid")

Tilsvarende teknik for STDAVP.

Hans
Avatar billede ehrhorn Nybegynder
07. august 2012 - 13:17 #2
tusind tak. det virker :) send et svar så sender jeg point din vej
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2012 - 13:25 #3
OK.
Hans