Avatar billede zipzi Nybegynder
06. august 2012 - 12:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvis SAND = Retuner VÆRDI fra samme kolone + bestemt række

Hej.

Jeg ønsker at Kolone A, indsætter værdien i række 1, hvis der i rækken forfindes "Deadline".

Eks. her:
A2, indeholder formel, der ser om der står "Deadline" et sted i række 2, hvis SAND indsættes datoen fra række 1, fra den kolone "Deadline" er fundet i.

  A        | B        | C        |
1          | 12-08-12 | 13-08-12 |
2 13-08-12 |          | Deadline |

Jeg ved ikke om dette kan løses med noget HVIS-Funktion + LOPSLAG?
Eller om jeg skal se på andre funktioner.

På forhånd tak for hjælpen, i plejer at være super skarpe! :)

MvH Pernille
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2012 - 12:30 #1
Prøv en matriksformel som:
=INDEKS(B1:IV1;SAMMENLIGN(SAND;B2:IV2="Deadline";0))
Hans
Avatar billede zipzi Nybegynder
09. august 2012 - 07:57 #2
Tak, jeg prøver og vender tilbage :)
Avatar billede zipzi Nybegynder
09. august 2012 - 08:26 #3
Kan desværre ikke få det til at virke, har prøvet lidt forkelligt, med indeks-formlen.
Fejl meddelsen er #VALUE..

Jeg kan kun få det til at hjælpe med en hvis funktion, hvor den kun pejer dirkete på de celler det drejer sig om. Men skal jo som tidligere forklaret skal den kunne lede i hele rækken, og vælge den dato der står i række X over fundet værdi.

(Hvis i kender de engelske formler, så må i meget gerne skrive dem, da mit excel er engelsk version.)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2012 - 09:27 #4
Det virker fint her, men dine bemærkninger tyder på at du ikke kender matrixformler, som jeg skrev at der var tale om.

En matrixformel kræver en ganske speciel indtastningsmåde, nemlig følgende:

Hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter (i stedet for som normalt bare at afslutte med tryk på Enter). Formlen vil herved automatisk blive omsluttet af tuborgparenteser.

På engelsk ser formlen sådan her ud:

=INDEX(B1:IV1;MATCH(TRUE;B2:IV2="Deadline";0))
Avatar billede zipzi Nybegynder
09. august 2012 - 14:44 #5
Genialt, nu virker det :)
Tusind tak for hjælpen, og ja du havde lige præcis ret. Jeg har aldrig lavet en matrixformel før. Super at lære noget nyt!

Pernille.
Avatar billede zipzi Nybegynder
09. august 2012 - 14:45 #6
Nu fik jeg jo smidt kommentaren ud som et svar - men du sender bare et svar hvis du vil have pointene :)
Avatar billede zipzi Nybegynder
09. august 2012 - 14:51 #7
Er det muligt at få den til at retunere på "no blank" i stedet for "deadline" (Altså hvis bare der står noget i feltet, om det så er tekst eller tal..) Eller er det kompliceret? :)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2012 - 15:29 #8
=INDEX(B1:IV1;MATCH(TRUE;B2:IV2<>"";0))
Hans
Avatar billede zipzi Nybegynder
13. august 2012 - 09:37 #9
Genialt, tusind tak :)