Avatar billede jailbird Nybegynder
08. august 2012 - 09:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

x 32 eller x64????

Hej alle

Jeg skal downloade et program fra en side. Den giver mig to muligheder: x32 eller x64.

Hvad betyder dette? Hvad er forskellen? og Hvad skal jeg vælge?

Mit styreprogram er Windows 7, hvis det har betydning?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. august 2012 - 09:20 #1
Start -> Kontrolpanel -> System og sikkerhed -> System (kig efter systemtype)

Der kan du se om du har en Windows 64 bit eller 32 bit. 64 bit kører de fleste computere så de kan bruge mere end 4 gb ram.

Du kan køre 32 bit programmer på 64 bit maskiner, men ikke 64 på 32 bit maskiner.
Avatar billede jailbird Nybegynder
08. august 2012 - 09:39 #3
Hej Lars

Tak for hurtigt, meget brugbart og lige til svar!

Det er 64 bit... så jeg vælger 64 udgaven :-) Men sjovt du skriver at 32 virker på 64. Inden du svarede installerede jeg 32 udgaven og den virkede ikke men henviste til 64..

læg svar for point
Avatar billede mireigi Novice
08. august 2012 - 10:20 #4
x32 virker på x64 også.

Visse ældre eller dårligt lavede programmer, er dog låste til x32, hvorfor de ikke virker på x64.

Hvad helt præcist er årsagen ved jeg ikke, men nogle spil og programmer der er 15+ år gamle virker fint, mens andre, der kun er 10 år gamle, ikke virker.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2012 - 12:05 #5
Jeg finder det besynderligt at selv Microsoft sender brugerne på omvej. Den lige vej er: højreklik på Denne computer og gå ind i Egenskaber, der står det.

Jeg har også flere 32bit programmer bla. Gyldendals Engelsk og Tysk, som ikke kan køre under 64bit. Heller ikke som win95 eller XP.
Avatar billede chalde Seniormester
08. august 2012 - 12:17 #6
Nogle programmer kan også benytte sig af forældede systemkomponenter eller 16bit komponenter.
Avatar billede lclemens Nybegynder
10. august 2012 - 16:17 #7
Nogle programmer har brug for at installere en kernel-driver, og så duer 32 på 64 heller ikke.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2012 - 09:36 #8
her er et svar