Avatar billede carnudo Nybegynder
11. august 2012 - 13:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Configuring your network settings to use Google Public DNS

When you use Google Public DNS, you are changing your DNS "switchboard" operator from your ISP to Google Public DNS.

Jeg har høret at nogle mennesker ændrer deres dns til google public dns i deres routere. Mit spørgsmål er Hvad er det det gør egenlig dette med forbindelsen?

Jeg har for eksempel kanal digital. Min forbindelse virker upåklagelig. Jeg kan hværken se i min pc (ipconfig) eller i min router opsæt (192.168.0.1) at nogle dns er sat. Så hvordan kan jeg se om det bruger public eller noget andet.

Hvis man har en internet leverandør eller udbyder, hvor man har behov for at ændre dns til public, vil det ikke være en bedre ide at skifte leverandør?

Venligst
Carnudo
Avatar billede carnudo Nybegynder
11. august 2012 - 14:04 #1
http://apcmag.com/why-using-google-dns-opendns-is-a-bad-idea.htm

I found this link, it is great reading. Hopefully you people can read english and will be able to comment in danish.
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
11. august 2012 - 14:55 #2
Vis du trykker på start (det runde flag nede til venstre)og skriver cmd (windows 7) eller trykker på kør og så skriver cmd (xp)

får du en comandpromt frem.

her skriver du ipconfig /all og så kan du se din dns

vis du vælger og sætte din dns i routeren så vil alle dine pcer automatisk gå på den dns du skriver der med mindre de selv laver en anden på deres pc
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
11. august 2012 - 14:57 #3
Nå glæmete lige. grunden til computere automatisk går på den dns du skriver i routeren er at de får den tildelt via DHCP og det er derfor kun pcer med en statisk eller manuel sat ip er går uden om den du har skrevet i routeren.
Avatar billede lclemens Nybegynder
11. august 2012 - 15:07 #4
Visse hjemmesider bliver i dag blokeret via dns. Derfor vælger nogen at skifte. Vælger man googles dns-servere, så skal man også lige vide, at alle ens opslag indgår i deres dataindsamling.
Avatar billede carnudo Nybegynder
11. august 2012 - 15:10 #5
Jeg tror det er en misforståelse her. Jeg taler om dns og ikke om min pcs ip adresse. Jeg snakker om den server der indeholder listen med navne og ip adresser.
Med ipconfig /all kan godt se at min dns ligger i Århus og det er godt nok, bedre her i landet end i California.
Avatar billede carnudo Nybegynder
11. august 2012 - 15:12 #6
Du er i rigtig kurs her.
Det jeg vil gerne vide er hvorfor skifter man i det hele taget.
At skifte dns er ikke nok for at kunne komme i sites blokert af et land (tror jeg)
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
11. august 2012 - 15:39 #7
Grunden til at skifte dns kan variere men de fleste gør det nok for at komme på sider som the piratebay. der kan dog være visse fordele i at skifte dns men det er mest i virksomheder man gør det til sin egen da det giver noget kontrol over brugeren sammen med AD
Avatar billede carnudo Nybegynder
11. august 2012 - 17:35 #8
Hvis en ISP har en velfungerende virksomhed, så vil de også investere tid på dres dns, sådan at infrastrukturen bag det virker optimalt. Hvis jeg får fx telenor som min ISP og i forbindelse med det, får jeg en router for at få trådløst internet.
Når jeg går på nettet oplever mange ting der kan være dns relaterete, fx. lange ventetider på diverse sites. De muligheder vi har i dag er nok to. Man kan enten vælge en anden ISP eller bruge public dns som google eller opendns. Jeg kan ikke lade være at undre mig hvorfor folk ikke går i mod disse store haj som ikke udbyder en teknologi der virkelig virker. Her er telenor brugt kun som eksempel. Jeg har dem ikke. Jeg bruger Canal Digital og det fungerer fint.
Avatar billede carnudo Nybegynder
11. august 2012 - 17:47 #9
Mit spørgsmål er Hvor meget har selve Routeren indflydelse på en stabil forbindelse?

For mig en router er bare en boks der fører signaler fra a til andre steder. Hvor stopper ansvaret fra ISP´en og producenten til routeren kommer ind?

Er det routerens producentens ansvar at fortælle folk at de skal bruge en google open dns eller opendns for at forbindelse skal fungere bedre? Burde ikke være ISP´ den der gør det?
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
11. august 2012 - 21:45 #10
en router har da en del og skulle have sagt men kun med hensyn til det hardware/firmware der sider i den.

enrouter får automatisk en dns fra din isp og har derfor intet og skulle have sagt med hensyn til at anbefale en dns.

personligt bruger jeg både google og en del andre alt efter hvad jeg lige skal
Avatar billede lclemens Nybegynder
11. august 2012 - 22:15 #11
Jeg forstår ikke, hvorfor folk gør brug af google-dns. Googles snuseri vil ingen ende tage.
Avatar billede carnudo Nybegynder
30. november 2012 - 21:41 #12
closing