Avatar billede ullum Praktikant
11. august 2012 - 14:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

230 til 12 v

Hejsa
Jeg skal forsyne ca 20 lysdioder med 230 v, de sidder på et bånd, der skal have 12 v.
Jeg har købt en lille led driver men den er bare for stor, fysisk.
Er der en her der kan  tegne mig et simpelt kredsløb der kan klare opgaven, det er vel max 10 w og må ikke fylde meget, men når man er ude i løsdele er det jo nemmere at få plads til.
Avatar billede thov Forsker
12. august 2012 - 20:42 #1
Til hjemmebyg får du brug for en transformer.

For at klare effekten, bliver det noget i den retning:
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=115759

Resten af stumperne (ensretter og ladelyt), fylder ikke så meget.
Avatar billede ullum Praktikant
12. august 2012 - 20:52 #2
Er der slet ikke plads til, jeg skal bruge en rent elektronisk løsning
Avatar billede thov Forsker
12. august 2012 - 22:47 #3
Med transformer er det da også en 'elektronisk' løsning - oven i købet simpel.

Men det du mener, er måske noget lignende disse: http://kortlink.dk/bay7

Men så risiker du nemt at få 230V vekselstrøm de forkerte (livsfarlige) steder.
Avatar billede ullum Praktikant
13. august 2012 - 17:55 #4
Mere det jeg skulle bruge, tak, svar pls
Avatar billede thov Forsker
14. august 2012 - 02:10 #5
Fint nok, men at 'hidse' 230V AC ned til 12V DC er ikke så ligetil uden transformer - Der bliver noget overskydende effekt som afsætter en del varme.

En effektiv metode er en TRIAC styring a.la lysdæmpere, men der skal nogle rimeligt store spoler med for at dæmpe støj på lysnettet.

(Og det var samtidig et 'svar').