Avatar billede Chickencry Novice
17. august 2012 - 19:40 Der er 7 kommentarer

Tunge filmklip lagger dvs. svært at redigere dem.

Hej jeg har et problem.
Mit problem er at når jeg optager noget gameplay fx. battlefield 3 med fraps eller diverse andre optage programmer, så kommer klippet til at fylde monster meget. Et 22min klip fylder 100gb+ og når jeg skal redigere sådan en tung film i sony vegas eller Adobe After Effects, så kommer det til at lagge i video preview og det er meeget iriterende, for så kommer jeg ikke til at se alle frames.
Håber at der er nogen der er istand til at hjælpe mig!
Tak! :)
Avatar billede Chickencry Novice
17. august 2012 - 23:11 #1
Bump.Vil virkelig gerne i gang med at redigere snart :)
Avatar billede Mickz Nybegynder
17. august 2012 - 23:16 #2
Ahh ja det husker jeg selv fra da jeg hyggede med med CS og også fandt på man skulle til at lave film med ens imba skills ;)

Men når du arbejder med så store filer så sætter det jo enorme krav til din pc.. Det jeg gjorde i sin tid var at dele den store film op i mindre klip (korte varighed, mindre størrelse = bedre ydeevne)  der vil jo sikkert være meget du skal have klippet væk alligvel, så ved at lave en grov klipning til at starte med vil gøre det nemmere at finpudse detaljerne senere :)
Avatar billede Chickencry Novice
18. august 2012 - 11:54 #3
Okay det var der jeg tænkte at fraps var genialt fordi at den filmer små klips som ville være helt perfect jo. men problemet er at jeg lagger når jeg bruger fraps og de klips der kommer ud lagger også monstermeget så man kan næsten ikke sortere dem fordi jeg ikke kan se hvad der sker. Da jeg købte min pc i butikken sagde de at det kunne den sagtens.
her er mine specs :

Corsair Enthusiast Series TX750 V2 - 750W
Antec Nine Hundred Two V3 - ATX Sort
LiteOn iHAS122 - SATA Intern DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM Sort
Seagate Barracuda 7200.12 - 3.5″ SATA-600 1TB
XFX Radeon HD 6950 - 2GB
16GB DDR3 1333MHz CL9 Kingston (4x4GB)
Gigabyte GA-990FXA-UD3 (rev. 1.0) - ATX AM3+
Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev2 Multi
AMD Phenom II X6 1090T / 3.2 GHz Processor - 6MB AM3
Avatar billede Smarken Nybegynder
18. august 2012 - 19:27 #4
Når du optager kan du prøve at sætte systemets prioritet op på de to programmer, samt at stoppe alle services og programmer du ikke bruger.

Du KAN også sætte optage kvaliteten ned i fraps, så belaster fraps systemet mindre. .. det er så nok knap så fedt, -man vil jo gerne lave optagelsen i fuld HD, ikk' ? ;-)

Ved redigering kan du konvertere fraps' avi video til et mindre (=komprimeret) format først så som webm. Fraps' format er en ukomprimeret avi som fylder meget i sig selv.
Deres begrundelse for det valg er at det er hurtigere at streame ned på din hdd, og det er jo fint nok.
Når din optagelse er slut har du jo "tid nok" til at konvertere til et mindre format.

Nogle editeringsprogrammer har også en "proxy"-funktion som laver et slags mini-format af dine klip i mindre opløsning til preview under redigering, og når du så renderer din færdige film benyttes de oprindelige klips i fuld opløsning.
Avatar billede Chickencry Novice
18. august 2012 - 19:33 #5
Hvilket program kan jeg bruge til at kovertere klips ned i et mindre format?
Jeg er lige startet på at bruge adobe after effects.
og hvordan stopper jeg alle services? (gamebooster?)
Avatar billede Smarken Nybegynder
19. august 2012 - 00:37 #6
Services .. tror bestemt der må være en tråd her på siten hvor det beskrives.
- problemet er nok også at man skal vide hvilke man kan/må stoppe.

Men du kan i hvertfald stoppe alle programmer du ikke skal bruge, messenger, browser og gadgets.
Evt også desktoppens features. Det er en option så themes er slået fra. Det gør en væsentlig forskel i win7 når du frapser.

Konvertering kan du evt lave i after effects (vil jeg tro) ved at du bare henter klippet ind og så bare renderer det helt "råt" til en ny fil i det format du vil ha' ..

Der findes sikkert også rene konvertings programmer der kan tage en stak klip og konvertere dem automatisk.

Jeg er ikke lige up2date på den front på windowsplatformen.

På Linux kan man bare lave et script der tager alle filer af eet format i en given mappe og konvertere til et andet format v.hj. a. programmet FFMpeg. Det er muligt der findes noget tilsvarende på windows.
Avatar billede Smarken Nybegynder
21. august 2012 - 06:39 #7
update
Ser ud til at FFMpeg faktisk findes til windåsen..

http://ffmpeg.org/download.html (FFmpeg's egen download side) findes link til en build for både 32 og 64 bit window$. Nemmest er nok at tage den download-version der hedder "static" som indeholder både selve FFmpeg samt de eksterne programmer der er brug for.
http://ffmpeg.zeranoe.com/builds/

FFmpeg er et comandolinie program, men der er nogle der har lavet nogle frontends (gui) som der er linket til her:

http://www.videohelp.com/tools/ffmpeg

jeg har ikke prøvet nogen af dem på win, men de ser ud til at være gratis alle sammen, så du kan jo prøve dig lidt frem :)