Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
20. august 2012 - 22:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Galleriopsætning af billeder (evt.) vha. tabel

Jeg vil gerne sætte nogle thumbnails op som en slags galleri, men jeg er lidt i tvivl om den bedste metode.

Hvis jeg f.eks. gerne vil have fire thumbs lige efter hinanden horisontalt og så fire mere lige nede under, alle med én pixels mellemrum til den næste, så kunne jeg forestille mig, at en tabel ville være den smarteste måde at gøre det på.

Men kan man på en eller anden måde style hver enkel celle i en tabel og i så fald hvordan? Meget gerne via mit eksterne style sheet.

Grunden til, at jeg gerne vil kunne det er, at nogle celler gerne skal have 1 px cell spacing eller 1 px transparent stroke på højre side, andre på venstre osv.

Tak!
Avatar billede olebole Juniormester
20. august 2012 - 23:10 #1
<ole>

Den bedste metode kommer an på, hvordan det præcist skal se ud. Vi kan komme med masser af bud - men ingen begavede før vi ved noget mere om det ønskede udseende  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
20. august 2012 - 23:31 #2
Du har ret, jeg skulle lige have vedhæftet et billede. Det kommer her!

Der er tre typer, #2 er det, jeg omtalte i første post.

http://i47.tinypic.com/140atzd.jpg
Avatar billede olebole Juniormester
21. august 2012 - 00:23 #3
Det kunne vel være noget i denne stil:

<style type="text/css">
.thumb-row {
    line-height: 0;
}
.thumb-row div {
    display: inline-block;
    width: 200px;
    height: 100px;
    line-height: normal;
    border: 1px solid black;
}
</style>

<div class="thumb-row">
    <div></div><div></div><div></div><div></div>
</div>
<div class="thumb-row">
    <div></div><div></div><div></div><div></div>
</div>
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
21. august 2012 - 00:37 #4
Tak for svaret!

Problemet med den løsning er, at der mellem hver thumb kommer et 2 px stroke og ude i kanten, hvor der helst ikke skal være noget stroke, er der så et 1 px stroke. Den duer heller ikke helt, hvis jeg vil have en baggrund med noget tekstur f.eks., fordi der ikke er spacing imellem thumbs'ne (medmindre, jeg har lavet en fejl).

Nogle andre forslag?
Avatar billede olebole Juniormester
21. august 2012 - 00:49 #5
Så lægger du vel bare border på de kanter, der skal have borders og fjerner dem, hvor de ikke skal være.

"fordi der ikke er spacing imellem thumbs'ne (medmindre, jeg har lavet en fejl)" >> Hvis der skal være mellemrum, har du lavet en fejl i billedet, du uploadede. Der har kasserne sorte kanter.

Skal vi ikke være enige om, at du uploader et billede, der præcist viser, hvad du ønsker?  =)
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
21. august 2012 - 01:23 #6
Du har ret i, at jeg vel kan lægge border på, hvor jeg har lyst, det havde jeg ikke lige tænkt på.

Men for god ordens skyld, vil jeg lige nævne, at det billede, jeg uploadede, er nøjagtig, hvad jeg ønsker, og der er ikke sorte kanter på - der er mellemrum mellem boksene, så en evt. ikke ensfarvet baggrund ville kunne ses igennem :) Og det er det, jeg ville foretrække at kunne lave i HTML.
Avatar billede olebole Juniormester
21. august 2012 - 01:49 #7
Jamen, så forstår jeg. Så vil jeg foreslå at slette borders og bruge en margin til at skabe afstand:

<style type="text/css">
body {
    background: black;
}
.thumb-row {
    line-height: 0;
    margin-bottom: 1px;
}
.thumb-row div {
    display: inline-block;
    width: 200px;
    height: 100px;
    line-height: normal;
    margin-right: 1px;
    background: red;
}
</style>

<div class="thumb-row">
    <div></div><div></div><div></div><div></div>
</div>
<div class="thumb-row">
    <div></div><div></div><div></div><div></div>
</div>
Avatar billede olebole Juniormester
21. august 2012 - 01:52 #8
PS: Det er vigtigt, at du lader de indre DIV stå på samme linje. Skriver du dem på hver sin, renderes de med et helt mellemrum (spacebar) imellem sig
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
21. august 2012 - 11:24 #9
Fedt fedt fedt, det ser godt ud, tak! Jeg tillader mig lige at komme med to follow-ups:

Jeg har ikke prøvet at "tale til" div'er på den måde før uden at give dem et ID - kan jeg give dem et, så jeg kan differentiere dem (hvis jeg f.eks. skal have forskellige billeder i dem)?

Har du et forslag til, hvordan jeg sætter "Type 1" op?

http://i47.tinypic.com/140atzd.jpg
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
18. februar 2013 - 23:58 #10
Lukker.