Avatar billede KHHP Juniormester
31. august 2012 - 20:00 Der er 9 kommentarer

Kan harddisk repareres

Hej
Jeg har fået fingrene i en rigtig fin Hitachi 2.5" SATA-300 HDD på 750GB, som jeg rigtig gerne vil bruge til at gemme alle mine virtuelle maskiner på, da de 250GB jeg har til rådighed lige, er lige småt nok, til både operativsystem, software, personlige filer og VM'er. Jeg har indsat drevet og forsøgte at kopiere filer over på det for at teste om det overhovedet virkede endnu. Drevet kom nemlig fra en bærbar pc, som var blevet tabt på gulvet og derefter ville windows ikke længere boote, og recovery mode virkede heller ikke.
Efter at have kopieret en del data, havde jeg ingen fejl eller nedbrud fået endnu, så tænke at den måtte være ok, men efter at have kopieret lidt mere data, blot for at være sikker, så havde jeg lige godt og vel 60GB overført til drevet. Til sidst kopierede jeg en 14GB WinRAR-fil og her gik den, ca. halvvejs gennem processen, i stå og gav mig følgende besked:
http://dl.dropbox.com/u/41698524/Sk%C3%A6rmbillede%202012-08-31%20kl.%2018.24.22.png
Prøvede så at formatere drevet igen og kopiere den sidste fil igen, for at teste om det var når der var brugt en bestemt mængde plads den gik ned, eller om det var når enkelt-filer overskred en bestemt størrelse. Har også forsøgt at indsætte den i en bærbar pc og køre en windows-installation på den og her vil den finde drevet, men nægter at formatere det. Installationer af virtuelle maskiner går heller ikke på drevet.
Så jeg har besluttet mig for at åbne drevet, fysisk, og se hvordan det ser ud indvendig. Drøftede ideen med en kammerat og han mente at når jeg først har åbnet drevet op, så virker det slet ikke mere. Men kan det passe? Fordi hvis det virkelig ikke virker mere efter at have åbnet det, så behøver jeg ikke være forsigtig når jeg skiller det ad. Men bare der er en lille chance for at det virker efter at have været skilt ad, så vil jeg forsøge at være så forsigtig så muligt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. august 2012 - 20:19 #1
Du kan ikke undgå at få støv ind i drevet, når du åbner det, og et enkelt støvkorn vil få læsehovedet ud af kurs, og fræse ned i pladen.

Så luk det bare op - det er sjovt. Og det lyder da til at du alligevel skal købe et andet.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. august 2012 - 20:20 #2
Jeg ville først prøve at gå i diskhøndteringen og slette alt på den så den står ualokeret og derefter forsøge at dele den op i flere partitioner. Hvis den skal åbnes skal det være i et støvfrit rum der er i undertryk ellers kan du glemme den, du får ikke andet ud af det end at du kan se hvordan den ser ud indvendig!
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2012 - 20:22 #3
afstand fra læsehoved til disk er en brøkdel af en millimeter - et støvkorn, og disken er død.
Hvis/når du åbner, så er der kun en vej frem - pil skiven ud og brug den som glasbakke til shots (de er faktisk ret gode til det).
De små 2½" dækker shots, mens en 3½" harddisk kan klare op til alm ølglas.
Avatar billede KHHP Juniormester
31. august 2012 - 21:14 #4
Tak for jeres svar. Havde en gang held til at åbne en 3.5" HDD og samle den igen, i et ganske almindeligt køkken, og disken virkede stadig bagefter. Men jeg har nok bare været heldig.
Jeg vil ihvertfald prøve at åbne min 2.5" og så må jeg se om jeg er heldig at finde fejlen og så få samlet lortet og få den til at køre igen. Ellers kom der jo også kreative forslag til hvad man ellers kunne brug den til. Har før pillet en 3.5" fra hinanden og brugt casing til 2.5"-3.5" adapter, i stedet for at købe en.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. august 2012 - 21:24 #5
Jeg trækker mig jeg forstår så bare ikke hvorfor du stillede spørgsmålet?:-((
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2012 - 22:39 #6
#2 Det er så ikke lige korrekt at man skal arbejde i rum med undertryk.
Ibas arbejder i støvfrit rum med overtryk, fordi hvis de arbejdede i undertryk ville alt støv blive trukket til dette miljø, og skade diskene lige så snart dørene gik op til dette rum.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
31. august 2012 - 23:55 #7
Det er ikke muligt for almindelig menigmand at reparere på en harddisk. det kræver dyrt specialudstyr og cleanroom som tidligere beskrevet.

Da computeren hvor harddisken kommer fra blev tabt på gulvet har hovedet kollideret med selve datapladen, deraf opstår fejlen. (Hitachi har desuden heller ikke verdens bedste ry mht stabilitet)

Du skal ikke satse på at benytte den til at gemme dine vigtige data mere, med mindre du har en backup. Hvis du er lidt ferm med en loddekolbe kan du faktisk bygge den om til en højttaler - hvis du gerne vil bruge den til noget nyttigt :)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. september 2012 - 00:22 #8
"Cleanrooms" som det også hedder kan også fås som transportable rum hvor man arbejder i en lille kabine hvor filtreret luft kører i et overtryk:
http://www.youtube.com/watch?v=_x7V1PTzHfw
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
01. september 2012 - 19:56 #9
Inden du åbner disken, havde jeg nok prøvet at køre det en tur igennem Hitachi's DFT tool.

http://www.hgst.com/support/index-files/simpletech-legacy-downloads#DFT

Den fortæller hvad der evt er galt med disken, og hvis fejlen "kun" er ulæselige sektorer, kan den sommetider reparere disse. Alternativt får du en fejlkode som kan bruges hvis du vil undersøge om disken kan ombyttes på garanti hos Hitachi.

/Rasmus