Avatar billede w13 Novice
05. september 2012 - 18:09 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Råd omkring at anskaffe IP el. DNS

Hej Eksperter

Vi prøver på at opsætte backup ml. en Seagate BlackArmor NAS 220, som står på kontoret, og en lignende som står hjemme hos en medarbejder privat. På den måde har vi en backup ude af huset i tilfælde af tyveri eller brand.

Mit problem er nu, at selvom jeg er teknisk anlagt hvad mange ting angår, så ved jeg meget lidt om IP og DNS generelt og jeg kommer derfor lidt til kort her.

For vi er jo nødt til at sætte den eksterne NAS op med en IP, for at vi kan gemme backups på den.

Så her er mit simple spørgsmål: Hvordan pokker giver vi vores NAS en global IP, så vi kan tilgå den fra vores kontor?
Er det noget, der skal tilkøbes gennem fx DynDNS.com?

Vi har disse muligheder på NAS'en:
- DHCP: http://img96.imageshack.us/img96/7536/dhcp.png
- Static: http://img89.imageshack.us/img89/2017/staticli.png
- DynamicDNS: http://img194.imageshack.us/img194/2417/dynamicdns.png
- Other Services: http://img849.imageshack.us/img849/3068/servicesm.png

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen
W13
Avatar billede MTNielsen Nybegynder
06. september 2012 - 17:02 #1
Du skal opsætte port-forwarding på internet routeren hjemme hos medarbejderen, således at trafik udefra kan finde vej ind til boksen.

Hvis medarbejderen har dynamisk IP adresse (det har han/hun nok) så kan du opsætte en DynDNS konto således du altid kan finde boksen.

Så er det bare at oprette forbindelse til den fra arbejdspladsen.
Avatar billede MTNielsen Nybegynder
06. september 2012 - 17:04 #2
Du kan eventuelt tage et kig på http://portforward.com/ og se om medarbejderens router er der på, såfremt du/I ikke ved hvad og hvordan port forwarding er og sættes op.
Avatar billede dsane Praktikant
23. september 2012 - 11:33 #3
Hej,

Medarbejderen skal blot bede sin udbyder om at få en fast IP, og som MTNielsen skriver, så drejer det som blot om at finde ud hvilke porte der skal forwardes fra medarbejderens router til boksen.

MEN, det kan være en meget usikker opsætning.

Tal i stedet med jeres IT leverandør om at få sat en VPN op mellem medarbejderen og kontoret. En VPN er sikker tunnel mellem medarbejder og virksomhed. I princippet vil det opleves som om boksen hos medarbejderen er placeret på netværket i virksomheden. Bl.a. Cisco og Zyxel har løsninger der ikke koster en bondegård.

Alternativt kan I selv købe to VPN adaptere (f.eks. Zywall) og konfigure dem mellem medarbejder og arbejdsplads. Vær dog lige opmærksom på, at man skal have styr på hvad der kommer igennem tunnelen. Det kan ofte drille når DHCP forespørgsler og svar går gennem VPN tunnelen.

- John
Avatar billede w13 Novice
13. november 2012 - 10:48 #4
Jeg lukker her, da der kommer til at gå noget tid, inden vi kommer i gang med løsningen - men tak for jeres tid! :)