Avatar billede hmlfc Praktikant
06. september 2012 - 17:03 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Lookup den nyeste dato for en "enhed"

Hej.

Jeg har en stor list med forskellige "enheder" som er kontrolleret på forskellige datoer. "Enhederne" er kontrolleret flere gange over de sidste mange år.

Jeg ønsker dermed en lookup / match mm funktion som kan vise mig  den nyeste kontrol af en "enhed".

Kolonne beskrivelse:
A="enhed" nummer
B="Kontrol dato"
C="kontrol factor"

Eks.: Hvis jeg ønsker "enhed" 333.  Skal lookup / match mm funktion vise mig den nyeste kontrol af "enhed" 333.

Kan nogen hjælpe.? Sig endelig hvis i skal have mere af vide...

På forhånd tak
Avatar billede supertekst Ekspert
06. september 2012 - 17:40 #1
Hvilke kriterie er der sorteret efter - hvis nogen?

Hvilke resultat ønsker du? Rækken med den nyeste dato markeret eller?

Kunne en VBA-kode tænkes anvendt?
Avatar billede hmlfc Praktikant
06. september 2012 - 18:06 #2
Undskyld jeg fik ikke forklaret ordenligt.

Hver rækker har 3 dataer:
A1="enhed" nummer
B1="Kontrol dato"
C1="kontrol factor"

Jeg ønsker fx. på "sheet2"

At have en række med hver "enhed" med den nyeste kontrol dato.

Sådan jeg har x antal rækker med forskelligen "enheder" og ingen "enhed" går igen. Det skal kun være den nyeste kontrol den viser.
Altså en kopi af rækken fra "sheet1" med de 3 data som er i A+B+C.

Hva det bedre?

ellers skriv endenlig...

Tak
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 18:09 #3
=SUMPRODUKT((A1:A500=222)*(B1:B500=MAKS(HVIS(A1:A500=222;B1:B500)))*(C1:C500))

indtastet som matrix (afslut med Ctrl+Shift+Enter) returnerer seneste data i C kolonnen for 222
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 18:11 #4
Ups, så lige du havde kommenteret igen.
Skal så tilpasses engelsk udgave og ark henvisninger.
Spørg igen, hvis du ikke selv kan klare det......
Avatar billede supertekst Ekspert
06. september 2012 - 18:13 #5
Ok forklaring..
Avatar billede hmlfc Praktikant
06. september 2012 - 18:21 #6
Tak. Tester det lige! :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 18:30 #7
Jeg har uploadet et eksempel her: http://gupl.dk/684545/

Se i Ark 2

Har brugt følgende formel, indtastet som matrix:
=SUMPRODUKT(('Ark1'!A$1:'Ark1'!A$500=333)*('Ark1'!B$1:'Ark1'!B$500=MAKS(HVIS('Ark1'!A$1:'Ark1'!A$500=333;'Ark1'!B$1:'Ark1'!B$500)))*('Ark1'!C$1:'Ark1'!C$500))
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2012 - 18:37 #8
Alternativt denne ikke-matrix formel

=LOOKUP(2;1/(Sheet1!$A$1:$A$500=Sheet2!A1);Sheet1!$C$1:$C$500)

hvor Sheet2!A1 kan indeholde for eksempel 333
Avatar billede hmlfc Praktikant
06. september 2012 - 18:46 #9
Det virker. :-) Tak. Kan man automatisk trække alle tilhørende celler A B som hører til den nyeste C. eller skal der laves en matrix for hver celle?
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 19:00 #10
Hvilken løsning brugte du?

Jeg forstår desværre ikke dit tillægsspørgsmål.
Avatar billede hmlfc Praktikant
06. september 2012 - 19:31 #11
Jeg brugte din vejmand.

Jeg tænkte på hvis et af cellerne var tekst. Som hørte den givende "enhed" fx en kommentar celle. Hvordan man fik dem med?
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 19:40 #12
Oki, her kommer et svar til accept.

Mht dit tillægsspørgsmål: Jeg har før uploadet et ark, hvad er det du ønsker fra hvilke celler i det ark?
Forklar gerne med et eksempel, hvad du har i hvilke celler og hvad du ønsker.
Avatar billede hmlfc Praktikant
06. september 2012 - 19:56 #13
Jeg prøver lidt andre "værdier" end før

Sheet1:
C "dato"
E "ID nummer"
F "Tekst"
G "factor tal 1"
H "factor tal 2"

Sheet2:
Jeg har lavet en række med  "ID nummer" i A og ønsker nu:
De nyeste "værdier" der høre til det nyeste "id nummer" med over i sheet2:

F(sheet1) -> B(sheet2)
G(sheet1) -> C(sheet2)
H(sheet1) -> D(sheet2)
C(sheet1) -> E(sheet2)
Avatar billede hmlfc Praktikant
06. september 2012 - 20:05 #14
Jeg giver gerne ekstra point for denne tillægs opgave...
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 20:08 #15
Desværre, jeg er ikke med her.  :-(

Det vi har lavet, er jo til "enhed" nummer i A kolonnen.
Skal det ikke bruges alligevel?

Måske du skulle uploade dit eksempel, med en udførlig beskrivelse af, hvad du ønsker.
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 20:13 #16
Ekstra point er ikke nødvendig, jeg vil meget hellere vide helt eksakt, hvad du ønsker.

Bare så jeg ikke bruger en masse tid på div. formler, og det så alligevel ikke er det du ønsker.  :-)
Avatar billede hmlfc Praktikant
06. september 2012 - 20:20 #17
Jo jo det var helt perfekt. Jeg kan bare ikke gøre det hvis cellen er fx tekst eller dato.
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 20:28 #18
Venligst, upload et meget enkel eksempel, som jeg gjorde til dig.

Beskriv udførligt hvad du ønsker, det andet er meget forvirrende.

Når du skriver: Jeg kan bare ikke gøre det hvis cellen er fx tekst eller dato. har jeg jo ingen anelse om, hvilken celle du taler om? Jeg er desværre ikke tankelæser.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
07. september 2012 - 12:31 #19
Har du opgivet at forklare mig hvad du mener?  :-)