Avatar billede jarosjak Nybegynder
08. september 2012 - 17:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Countif+countif+tabel

hej,

Jeg har lavet en spørgeskemaundersøgelse til mit speciale.
Respondenterne har bl.a. indtastet køn og alder (ikke alders grupper).

Jeg har lavet en countif på aldersgrupperne. Så har fået lavet en samlet aldersfordeling på nogle grupper (21-25, 26-30 etc.)

Jeg kunne godt tænke mig at stille det op, så det fremgår grafisk hvordan de forskellige aldersgrupper er fordelt på køn.

Data er:
Køn: "Mand" el "Kvinde"
Alder: positive tal mellem 0 og 99

Har prøvet utallige kombinationer af "countif" og "countifs", men intet syntes at fungere.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. september 2012 - 17:31 #1
Avatar billede natkatten Mester
08. september 2012 - 19:45 #2
Jeps, SUMPRODUKT er et rigtigt god bud på løsning af denne slags opgaver. Se eksemplet her:

http://gupl.dk/684626/
Avatar billede jarosjak Nybegynder
09. september 2012 - 13:34 #3
Jeg kan simpelhen ikke få det til at du.

Kolonne R indeholder alder og går fra R2-R452
Kolonne S indeholder køn og går fra S2-S452

Begge kolonner er lige lange.

Formlen jeg har brugt, for at finde Kvinder i aldersgruppen 21-25, er:
=SUMPRODUCT((Alder>20)*(Alder<26)*(S2:S452="Kvinde"))

Jeg har prøvet række vaiationer med >=21 i stedet for 20 og det samme med 26.
Hjælpeceller har også været indsat istedet for at sætte de enkelte kriterier ind manuelt. Intet synes at virke.

Gode råd?
Avatar billede jarosjak Nybegynder
09. september 2012 - 13:34 #4
Og tak for svarene i øvrigt.

Formlen lyder til at kunne gøre det jeg gerne vil have den til.
Avatar billede natkatten Mester
09. september 2012 - 13:47 #5
Jeg går ud fra at du har et navngivet område kaldet for 'Alder', hvor du har en absolut reference $R$2:$R$452. I så fald kan jeg kun se, at du skal have en absolut reference til området køn:

=SUMPRODUCT((Alder>20)*(Alder<26)*($S$2:$S$452="Kvinde"))

Området $S$2:$S$452 kan du jo også passende navngive f.eks. Koen og referere til dette i formlen.

Hvis ikke dette virker, er du velkommen til at sende arket til mig, så vil jeg kigge på det.
Avatar billede vejmand Juniormester
09. september 2012 - 13:53 #6
Jeg har uploadet et eksempel her: http://gupl.dk/684635/

Jeg har brugt denne formel: =SUMPRODUKT((R2:R452>20)*(R2:R452<=25)*(S2:S452="Kvinde"))
Avatar billede vejmand Juniormester
09. september 2012 - 13:54 #7
Ups, glemte lige at opdatere.  :-)
Avatar billede jarosjak Nybegynder
09. september 2012 - 14:20 #8
Jeg har fået det til at fungere med COUNTIFS og denne formel;

=COUNTIFS($S$2:$S$452;"Kvinde";$R$2:$R$452;">="&U459;$R$2:$R$452;"<="&V459)

U459 og V259 er grænseværdierne for intervallet. Forskellen er at man vælger at sortere på køn først - det kunne excel bedre finde ud af.

1000 tak for hjælpen. Det duer åbenbart at sige/skrive tingene højt for ens egen forståelse.
Avatar billede jarosjak Nybegynder
09. september 2012 - 14:29 #9
Kan lukkes i øvrigt.
Avatar billede vejmand Juniormester
09. september 2012 - 14:35 #10
Hvis du selv vil lukke, skal du sende et "Svar" som du efterfølgende accepterer.

Hvis du vil uddele point, ber du om et "Svar" fra den/dem du ønsker at tildele point.  :-)
Avatar billede jarosjak Nybegynder
09. september 2012 - 14:39 #11
tak for update på hvordan sådan noget gøres :)