Avatar billede badal Nybegynder
14. september 2012 - 10:20 Der er 1 kommentar

Sender Policy Framework

Hejsa

Jeg har en domæne f.eks. xxx.com som sender emails på vegne af yyy.com, Men mails når ikke frem til brugerne. Kode mæssigt ser det rigtigt ud og mails bliver afsendt fra koden.

Jeg spekulerede på om det kunne være at der manglede en SPF rekord?jeg har lavet et lille tjek og kan se følgende:

The TXT records found for your domain are:
"v=spf1 a mx -all"

SPF records should also be published in DNS as type SPF records.
No type SPF records found.

Jeg spekulerede I at hvis jeg lavede en SPF record der satte serveren xxx.com på yyy.com liste så den kan sende mails på vegne af yyy.com.

Men jeg er kommet i tvivl om at jeg laver en SPF om de vil blokere for mails der sendes fra alle andre servere. dvs. at den tillader kun mails fra xxx.com hvis jeg laver en sådan en regel?
Avatar billede dsane Praktikant
12. maj 2014 - 12:24 #1
Din tanke måde er forkert når du skriver "xxx.com som sender emails på vegne af yyy.com"

xxx.com og yyy.com er domains som ligger på DNS servere. De er blot "telefonbøger" som sammenkobler IP adresser og DNS navne.

Det er mail servere som modtager og sender post. De er hosts og har en IP adresse.

f.eks.:

domænet XXX.COM modtager mail på følgende mail servere:

domænet YYY.COM modtager mail på følgende mail servere:

For hver af de to domæner er der altså oprettet to MX records der peger på nogle mail servere.

Som et tænkt eksempel, så anvender de to ovenstående en stand alone SMTP server til at sende mail. Denne server er tilknytett IP adressen 111.111.111.5 og tilknyttet host og domain navnet "smtp.ZZZ.COM

SPF recorden fortæller hvilke mail servere der er "godkendt" til at  servicere et givent DNS domæne. Den kan være een eller flere mail servere som er godkendt per domain. Forestil dig igen mail serveren som en host med en IP Adresse.

I din SPF record angiver du altså den eller de hosts som er godkendt til at sende.

Og den eneste grund til at vi skriver "mail.mydomain.com" i SPF recorden er fordi vi er pisse dårlige til at huske IP adresser. SPF recorden peger på en host......

Iøvrigt, så får du nemt din SPF record genereret her:

http://www.spfwizard.net/