Avatar billede louiseha21 Nybegynder
20. september 2012 - 16:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

matematik

Hej,

er (2*4a) det samme som (4a+4a)??
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2012 - 16:17 #1
Ja :-)

2*4a = 8a

Og

4a+4a = 8a
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2012 - 16:18 #2
JA
Avatar billede louiseha21 Nybegynder
20. september 2012 - 17:48 #3
Tak!!

endnu et spørgsmål:
En brøks nævner er to større end dens tæller. Subtraherer man fra denne brøk en anden brøk, hvis tæller og nævner hver er én mindre end tælleren og nævneren i den første.

Har fiflet med den her i over 2 dage og kan ikke komme frem til den anden brøk. jeg har fundet den første brøk som er (x/x+2).
men jeg skal opstille en ligning for løsningen, hvordan gør jeg det?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. september 2012 - 19:26 #4
Da jeg havde matematik for rigtig mange år siden så lærte jeg at man ikke kunne subtrahere uden at nævneren var den samme i begge brøker.
Avatar billede The_Buzz Novice
20. september 2012 - 19:31 #5
Til fremtidig brug - dette område er til Faste jobs og freelance opgaver. - ikke skole opgaver :)
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2012 - 09:26 #6
"endnu et spørgsmål:
En brøks nævner er to større end dens tæller. Subtraherer man fra denne brøk en anden brøk, hvis tæller og nævner hver er én mindre end tælleren og nævneren i den første. "

Hvad er spørgsmålet her? Det er som om sætningen ikke er afsluttet.

Du har fundet den første brøk:
x/(x+2)

(Husk at have parentes om nævneren.) Den anden brøk lyder til at skulle være én mindre i tæller og nævner. Så er det vel bare at trække én fra begge steder:

(x-1)/(x+2-1) = (x-1)/(x+1)

Disse to trukket fra hinanden giver ikke noget særligt:
x/(x+2) - (x-1)/(x+1) = ?

Med mindre du vil give dem den samme nævner, så de kan trækkes fra hinanden, som det blev nævnt ovenfor. Men hvad er opgaven her?
21. september 2012 - 13:57 #7
HEJ

Bare en lille huskeregel omkring brøker (den er så enkel at den ind i mellem kan virke både barnlig og måske latterlig) men den fungerer:

En brøk består af en TOP enhed (TÆLLER) og en NEDE enhed (NÆVNER).

(((TOP er øverst (ellers er det vel ikke TOP'pen) og NEDE er nederst (Naturligt Nok)...)))

Kristian
Avatar billede claes57 Ekspert
23. september 2012 - 17:15 #8
videre fra #6
første brøk: x/(x+2)
anden brøk: (x-1)/(x+1)
trukket fra hinanden skal de have fælles nævner - det gøres ved at gange nævner fra første med tæller og nævner i anden og omvendt.
første brøk: x(x+1)/(x+2)(x+1)
anden brøk: (x-1)(x+2)/(x+1)(x+2)
og så kan de trækkes fra hinanden:
(x(x+1) - (x-1)(x+2)) / (x+1)(x+2)
=
(x^2+x - x^2+2x-x-2) / x^2+2x+x+2
=
2x-2 / x^2+3x+2