Avatar billede esj123 Nybegynder
21. september 2012 - 00:11 Der er 2 kommentarer

DHCP protokol

Er der nogen der er eksperter i DHCP og DNS?
Jeg har selv skrevet noget embeded kode til en ucontroller der via interface sidder på netværk, jeg har implmenteret dns og dhcp protokollerne. Mit problem er at når jeg vil ping min enhed skal jeg pinge hostnavn.dnsnavn dvs jeg kan ikke pinge hosten alene nogen der ved om det er en option der skal med i dhcp protokollen
Avatar billede dsane Praktikant
23. september 2012 - 10:39 #1
Hvis det er et windows netværk du taler om, så er her et forslag.

1) Installer WINS service på domain controller. WINS er en simpel database indeholdende NetBIOS navne.

2) Tillad DNS at lave opslag i WINS. Hvis DNS ikke kan resolve et navn, så kigger DNS servicen i WINS databasen, og DNS returnerer IP adresse fra WINS opslaget tilbage til hosten som forespørger. Det er gavnligt hvis man har klienter som ikke forstår WINS. Alle IP klienter forstår DNS.

2) Konfigurer DHCP options, således at windows DHCP klienter får IP adressen på WINS Serveren. Det betyder, at Windows klienter oplyser deres NetBIOS navn til WINS servicen, og laver forespørgsler til WINS serveren når et NetBIOS navn skal resolves.

3) Reserver en fast IP adresse til ucontrolleren i DHCP. Det er altid en god idé at reservere en fast IP til en service i et netværk.

4) Rediger LMHOSTS filen, så ucontrollerens NetBIOS navn og IP adresse er repræsenteret i WINS databasen. LMHOSTS er en fil der matcher IP adresser med NetBIOS navne. En windows klient kan selv oplyse sit navn til en WINS server, jeg går ud fra, at ucontrolleren er et stykke hardware, som ikke kender WINS, derfor må du manuelt oprette dette entry.

5) Test det hele. Genstart ucontrolleren, så den får en fast IP adresse. Genstart din computer, så den benytter sig af WINS opslag. Ping ucontrollerens NetBIOS navn, og forhåbentlig får du svar.

- John

ad 1) Installer wins:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd894432(v=WS.10).aspx

ad 2)WINS lookup fra DNS

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc783717(v=ws.10).aspx

ad 3) Reserver DHCP IP adresse:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd183670(v=ws.10).aspx

ad 4)Rediger LMHOSTS

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc959846.aspx
Avatar billede dsane Praktikant
23. september 2012 - 11:58 #2
Hvis du med netværk mener dit eget netværk derhjemme, så skal du rette din LMHOSTS fil på din computer.

Se hvorledes her:

http://www.jakeludington.com/windows_7/20100924_how_to_edit_windows_7_lmhosts_file.html

- John