Avatar billede rabitjosph Novice
22. september 2012 - 09:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Netværk i huset

Hej

Mangler lidt hjælp/inspiration med hensyn til netværk i huset, har ikke den store viden om det men vil prøve at sætte mig lidt ind i tingende.

Se tegning over huset https://picasaweb.google.com/jgl9640/OffenligtBilledere#5790892781428115026

Følgen skal jeg have koblet til i de forskellige rum og det skal være med netværkskabel.

Stuen
Smart TV, Dreambox, Harddisk

Køkken
Netradio

Soveværelset
Smart TV, telefon

Alle værelser
Smart TV,  PC

Min internet kommer ind  i huset på det ene værelse

Hvad gør man smartes, hvad skal der bruges af hardware ?
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2012 - 09:39 #1
du kan gøre det på 2 måder

trække en masse kabler rundt i huset med en swith i hvert rum

altså en rj45 ledning der går fra swith til swith

de vil så altid skulle stå med strøm på

den anden metode er denne her

sende dine signaler rundt i huset via stikkontakten

http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=8244196&sw=netgear powerline av+ 500&ref=search

et forslag
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2012 - 09:43 #2
1# nr 2:
Det kræver vel så at alle rum kører på samme fase i huset ikke?
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2012 - 09:59 #3
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. september 2012 - 17:42 #5
Hej.

  Få afsat et dobbeltdrop i hvert rum, afsluttet f.eks. i et skab i baggangen. Flyt udstyret til internetforbindelsen derud sammen med en switch. Se om du kan lave en fornuftig pris på det med din lokale el-snedker, så burde det også se ordentligt ud.

De bedste hilsner
Avatar billede kimtheman Novice
22. september 2012 - 19:05 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2012 - 08:16 #7
#6 Ok. Men jeg vil ikke anse det som en løsning med max hastighed.
Det vil man kun få med en kablet løsning, som i dette tilfælde ikke burde blive så svært at lave, da huset må formodes at være et etplanshus.
Jeg har selv i mit hus (1,5 plan) været nødt til at lave det synligt, men da vi har firkantede hvide skyggelister (2x2 cm) har jeg kunnet bruge en lille kabelkanal som loftliste i stedet i samme størrelse, og her kunne kablerne ligges.
Har man ikke forstand på at trække ledningerne, så vil der være en del penge at spare ved at lave "trækvejene" inden elsnedkeren kommer som CRKrogh skriver.
Avatar billede rabitjosph Novice
23. september 2012 - 09:32 #8
Hej ud fra overstående

Bruger Fullrate som hvor der er en trådløs router så vi kan bruge vores laptop rundt i huset.

Jeg ønsker kabel til alt det andet da der kan være store overførelser af data samt det skal være stabil.

Mit forslag, jeg vil trække et kabel fra Fullrate router og op på loftet der vil jeg sætte en ny router og så trække kabler fra den ned i hver enkelt rum, hvor jeg så vil have en switch i de rum hvor der er behov for flere enheder.

Fordel, ulemper hvad kunne det være ved mit setup ?

Hvilken switch vil man forslå ?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2012 - 09:59 #9
der er lige meget

men f.eks denne her

https://www.google.dk/#hl=da&sclient=psy-ab&q=netgear+swith&oq=netgear+swith&gs_l=hp.3..0j0i10i30.1176.5566.0.6051.15.12.1.2.3.1.645.3259.0j4j4j1j2j1.12.0...0.0...1c.1.QHehCr3bx4s&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&fp=a07e571336d23301&biw=1414&bih=901

jeg har også fullrate og det du foreslår er jo det jeg i første link skrev du kunne gøre

"du kan gøre det på 2 måder

trække en masse kabler rundt i huset med en swith i hvert rum

altså en rj45 ledning der går fra swith til swith
"

router ind i huset til swith i hvert rum
du behøver ikke en ekstra router

et kablet netværk er meget hurtigere end et trådløst og du vil ikke kunne køre video med fullrate router trådløs uden den kører i ryk - egen erfaring

fullrate roder med dem men det er deres router der er problemet
du må vente og se om de løser den

m.v.h
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. september 2012 - 11:37 #10
Hej igen.

  Switchen er nærmest ligegyldig i så lille et netværk, det kan klares af hvadsomhelst, du kan sætte strøm til, men gå efter noget 1Gb for at holde en lille smule fremtidssikring i det, priserne er peanuts uanset hvad. Men få det nu lavet ordentligt i rummene, det vil du blive gladest for i længden.

De bedste hilsner
Avatar billede rabitjosph Novice
29. september 2012 - 07:19 #11
Hej

Et svar tak treatmenice

Mvh
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2012 - 07:45 #12
ok