Avatar billede idenu Nybegynder
26. september 2012 - 21:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Offentlig tilgængelig IP-adresse og domænenavn

Jeg er netop flyttet på kollegium hvorfor jeg nu er en del af en rigtig fin fiberforbindelse.
Jeg har tidligere haft opstillet en NAS-server andetsteds på min egen private internetforbindelse.
I den forbindelse har jeg derfor undersøgt mulighederne for at få tildelt en fast offentlig tilgængelig IP-adresse til mit kollegieværelse. Dette er muligt, hvorfor jeg nu er kommet en smule i tvivl omkring hvordan mit netværk, router, DNS og a-records skal opsættes.
Via dette link findes der en liste over oplysninger, som kollegiets netværksansvarlig skal have for at kunne etablere den offentlige IP-adrsse: http://www.amagerkollegiet.dk/itnetwork/it-faciliteter/

1. Routeren:
Ifølge kollegiets netværksregler er det selvfølgelig ikke tilladt at opstille en DHCP-server, da denne kan konfliktere med de øvrige kollegianer.
Sådan som jeg forstår opsætningen af min router og dens DHCP-server opererer den udelukkende på routerens eget lokale netværk dvs. de fire ethernet-porte samt det trådløse netværk. Kollegiets internet er nemlig tilsluttet via et patch-kabel til  routerens internet-port. (Et screenshot af routerens opsætning kan ses via dette link: https://dl.dropbox.com/u/2228096/routerUI.tiff )

2. Oplysninger til kollegiet
Ifølge kollegiets hjemmeside skal følgende oplysninger gives:
- MAC-adrssen på serveren
- Ønsket DNS-navn
- Porte

Jeg er først og fremmest i tvivl om jeg skal oplyse dem MAC-adressen på min router eller min NAS-server. Jeg er i tvivl om dette, da NAS-serveren, som tidligere nævnt ligger bag min routers lokale DHCP-server.

Angående det ønskede DNS-navn mener man her navnet på det domæne, som jeg har købt til formålet?

I forhold til åbning af porte regner jeg blot med at ønske alle porte åbnet, da jeg alligevel ville skulle åbne portene i min egen router.

Jeg ved at dette spørgsmål muligvis kan være vanskeligt at besvare, da alle øvrige oplysninger i forbindelse med kollegiets netværk ikke fremgår af dette sprøgsmål.
Avatar billede chalde Seniormester
26. september 2012 - 21:43 #1
1) Det er korrekt. En router's dhcp-server sidder, som oftest, på LAN siden og ikke WAN siden.

2) Du skal oplyse routerens MAC. Alternativt kan du spoofe en MAC såfremt din rotuer giver mulighed for det.
Mht. DNS, så ville jeg også mene det. Men dette behøver de ikke nødvendigvis administrere, kan gøres andre steder fra.
Personligt ville jeg også få åbnet for hele rangen, da du så selv kan administrere det i din router.
Avatar billede idenu Nybegynder
26. september 2012 - 21:47 #2
Det var meget rart at blive bekræftet i mine antagelser.

Jeg har købt domænet hos GratisDNS.dk, som navnet antyder tilbyder gratis administration af DNS. Vil du da mene at jeg ikke behøver at oplyse den om mit domænenavn/værtsnavn?
Avatar billede chalde Seniormester
26. september 2012 - 21:56 #3
#2 I princippet nej. Men det de kan tænke kan være DNS i forhold til kollegiet. F.eks. ditnavn.amagerkollegiet.dk
Udover det kan det naturligvis også være i forhold til MX records.
Avatar billede idenu Nybegynder
26. september 2012 - 22:03 #4
Okay. Jeg tror nu jeg er fuldstændig med på, hvordan det hele skal strikkes sammen. Du må have mange tak for hjælpen.
Vil du ikke lægge et svar, så jeg kan give dig point?
Avatar billede chalde Seniormester
26. september 2012 - 22:08 #5
Ingen point til mig ;)
Avatar billede idenu Nybegynder
11. oktober 2012 - 01:23 #6
Spørgsmålet er besvaret