Avatar billede donr Nybegynder
18. oktober 2012 - 17:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hjælp til lenovo ideapad u310

Hej Derude

det ligger sådan at jeg har købt mig en lenovo ideapad u310, ellers en fin maskine, til det jeg skal bruge den til, men jeg er typen og HADER de pre-installerede udgaver af windows pga. jeg ikke gider alle de ekstra programmer man få med, jeg vil have en "ren" udgave, men vælger dog at køre med den indtil jeg får windows 8 (upgrade offer til 119 kr.) men får jeg i mellem tiden adgang til "Microsoft dreamspark" via mit studie og kan hente windows 8 gratis, så det gør jeg, og får lavet en bootable usb (intet dvd/cd drev i ultrabook) og den starter også op på det, indtil jeg skal til og vælge hvor windows skal installeres, der finder den ingen drev overhovdet, jeg finder ud af via en google søgning at jeg skal ændre "raid" til "ACHI" i bios samt deaktivere
noget "Intel" under bios også ( Shared-Cache Multi-Core Systems)
pga. den har en alm. HD og en SSD, SSDen er ikke der hvor windows ligger fra fabrikken, men på den alm. HD, jeg vil dog gerne have det over på SSD da den så starter hurtigere op, windows 8 bliver installeret her, og det starter også MEGET hurtigt op, men så er festen også overe, jeg har i "device manngement" 2 x unknown device som mangler driver samt en bluetooth som mangler driver, disse kan jeg ikke finde, ved ikke om det har noget at sige, men synes at computeren mærkes somom den "hænger" lidt. Vil det hjælpe at gå tilbage til windows 7 ?
eller har jeg bare fucket hele maskinen op ved at ændre i bios ?
HJÆLP.....
Avatar billede donr Nybegynder
18. oktober 2012 - 17:35 #1
glemte helt at fortælle at musen også opføre sig mærkeligt, og hvis jeg installere driver til musen så virker musetaskerne IKKE
synes jeg også er MEGET mærkeligt
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2012 - 18:25 #2
Avatar billede donr Nybegynder
18. oktober 2012 - 19:41 #3
Synes ikke helt det gav mig noget svar, fin artikel men meget overfladisk
Mangler stadigvæk svar på om det vil løse mine Problemer og gå tilbage til
Win7 ? Også ellers køre det ind på ssd'en også
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2012 - 19:57 #4
kør win7 på SSD  og  kør så win 8 ind på  en VHD FIL :-)
Avatar billede donr Nybegynder
20. oktober 2012 - 09:26 #5
Jeg har nu installeret windows 7 igen, dette kunne dog under installationen kun køres ind på den alm. hdd og jeg har stadigvæk 2
"unknown device" i "devece mangement" måske jeg e det er noget med at ssdén skal bruges som chatch, men hvordan gør jeg dette ? det var sådan den var fra fabrikken, men den stod begge diske i bios til raid og så vidt jeg kan læse mig til er det kun hvis man har 2 ens diske de kan stå til raid ??? men hvordan installere jeg en windows og vælger at bruge ssd som catch ?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2012 - 20:08 #6
Avatar billede donr Nybegynder
21. oktober 2012 - 12:01 #7
forstår ikke helt hvad det link har med mit spørgsmål at gøre ?
Avatar billede donr Nybegynder
22. oktober 2012 - 21:46 #8
Jeg har nu installeret windows 7 igen, har efter søgning på nettet fundet ud af at man skal først sætte den til raid, så installere windows, derefter skal den sættes til achi og installere windows igen, så finder den både ssd og hdd, efter skal man lave en "disk-klon" som man ligger over på den alm. hdd også kan man sætte ssd som catch og alt virker som da computeren kom fra fabrikken bare uden "lenovo-windows" det er MEGET besværligt og jeg fulde en anvisning var en anden computer som havde samme problem, jeg kan kun sige at hvis man gerne vil slette computeren engang imellem og især når den er ny for at slippe for pre-windows så skal man vælge en ultrabook eller anden bærbar med enten ssd eller alm. hdd og ikke en af hver....det gør livet meget nemmere, men så lærte man det den næste maskine i husstanden :-)