Avatar billede renimn Novice
22. oktober 2012 - 16:18 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

exel

Jeg kunne godt tænke noget hjælp til en nød jeg ikke selv kan finde ud af.
Jeg har exel 2010
I kolonnere a1:j9, har jeg skrevet tallene 1:90.
Jeg kunne så tænke mig at det var knapper, så når jeg trykker på f.eks. e5, når der er trykket på knappen, skal det tal skrives i l1.
Kan nogle hjælpe mig med det, vil jeg blive glad.
MVh reni
Avatar billede store-morten Ekspert
22. oktober 2012 - 18:46 #1
90 knapper er mange...

Kan dobbeltklik på celle bruges?

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Not Intersect(Target, Range("A1:J9")) Is Nothing Then
      Range("L1") = Target.Value
    End If
End Sub
Avatar billede renimn Novice
22. oktober 2012 - 19:44 #2
Til store-morten
Ja dobbeltklik på celle kan godt bruges. Men hvordan eller hvor skriver jeg det som du har skrevet. Det skal lige siges jeg er ikke god til engelsk. Vil du forsat hjælpe mig.
Reni
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2012 - 20:09 #3
Er det til bingo?
En Bingo caller kunne du måske bruge?
http://www.computeridee.nl/cid-bingoxls
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2012 - 20:12 #4
Glem lige #3 da den ikke går til 90
Avatar billede renimn Novice
22. oktober 2012 - 21:00 #5
Ja det er til bankospil. Jeg har i exel lavet noget som vi i klubben kan bruge, men som skrevet kunne være lettere hvis jeg kunne få det sidste med.
Reni
Avatar billede store-morten Ekspert
22. oktober 2012 - 21:16 #6
Prøv at kikke på denne jeg har liggende:
http://gupl.dk/686260/
Avatar billede store-morten Ekspert
22. oktober 2012 - 21:21 #7
Ellers..

Kopier koden her under.
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Not Intersect(Target, Range("A1:J9")) Is Nothing Then
      Range("L1") = Target.Value
    End If
End Sub

I Excel
Tryk alt+F11
(ude til højre) Dobbelt klik på det Ark makroen skal virke på.
Tryk ctrl+v og luk på det røde kryds.

Dobbelt klik på f.eks. E5 og denne skrives i L1
Dobbelt klikkes på en anden celle i A1:J9 skrives denne i L1
Avatar billede renimn Novice
22. oktober 2012 - 22:33 #8
Til store-morten
Jeg har prøvet det bangoudtræk. Det er næsten sådan jeg mente, men vi trækker nr. manuelt og skriver dem i exel, så det jeg mener er når jeg trykker på det tal i e5, som vil være nr. 45 skal det skrives i l1, som det første tal. Det næste bliver b3, som jeg trykker er nr. 22  der bliver trukket op af posen skal så skrives i m1 og derefter følgende nr. Så kan jeg se hvad rækkefølge nr. bliver trukket op af posen. Jeg håber du forstår hvad jeg mener, og kan hjælpe mig.
Reni
Avatar billede store-morten Ekspert
22. oktober 2012 - 23:28 #9
Noget i denne stil:
http://gupl.dk/686279/
Avatar billede renimn Novice
22. oktober 2012 - 23:44 #10
Til store-morten
Ja det er sådan jeg mente. Som du har lavet tallene, som jeg trykker på, kunne jeg også ønske 10 kolonner vandret og 9 lodret.
Vil du fortælle mig hvordan du programerer det, for så kan jeg gøre det i de exel ark jeg har lavet. Vi har ti spil, når vi køre bankospil, og de opråbte nr. skal gemmes, for når der er banko bliver de nr. også skrevet ned, så når vi udlevere bankogevinsten kan se det er de rigtige nr. der bliver sagt.
Jeg vil gerne lære noget nyt.
Reni
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2012 - 00:10 #11
For at se koden i Excel
Tryk alt+F11
Avatar billede renimn Novice
23. oktober 2012 - 15:37 #12
Til store-morten
Jeg har trykket alt+F11, og set koderne.
Det er en stor hjælp du giver mig. Det jeg gerne ville var at have alle tal fra 1:90 som du har forstået og som du har lavet dobbelt click på tallet, som flytter sig over i en anden celle, og der vises det tal som bliver sagt og hvor mange tal der er kommet. Det skal jeg så bruge ti gange, for jeg skal beholde de tal som jeg clikker på for hvert spil. Hvorda gør jeg så det?
Reni
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2012 - 16:38 #13
Prøv om jeg har forstået det rigtigt.

Først, ret på arket:

L1: Spil nr.:
L2: 1
L3: Tal nr.:
L4: 0
L5: Sidste:

Kopier koden her under.
Private Sub CommandButton1_Click()
Range("A1:J9").Font.ColorIndex = 0
Range("L4").Value = 0
Range("L6").Value = ""
Range("L2").Value = Range("L2").Value + 1
End Sub

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Not Intersect(Target, Range("A1:J9")) Is Nothing Then
    If Target.Font.ColorIndex = 3 Then Exit Sub
    Target.Font.ColorIndex = 3
    Range("L4").Value = Range("L4").Value + 1
    næsteNr = Range("L4").Value + 12
    næsteSpil = Range("L2").Value
    Cells(næsteSpil, næsteNr).Value = Target
    Range("L6").Value = Target
    End If
End Sub
I Excel
Tryk alt+F11
Og indsæt koden istedet for den der står.
Avatar billede renimn Novice
23. oktober 2012 - 18:03 #14
Til store-morten
Det var sådan jeg mente. Kan du så hjælpe mig med at få det ind som ny ark i det jeg har lavet. Jeg har lige prøvet men det lykkedes ikke. Du har sikkert prøvet det før. Jeg har kun indsat nye ark uden indhold.
Reni
Avatar billede renimn Novice
23. oktober 2012 - 18:09 #15
Til store-morten
Jeg har lige et spørgsmål til. Hvis der bliver trykket på et tal og det var det forkerte, hvordan kan det rettes. Jeg har prøvet at klikke på tallet igen men der sker ikke noget, hvordan kan jeg rette det, hvis det sker?
Reni
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2012 - 18:49 #16
For at sikre at et tal ikke kan vælges mere end en gang farves dette rødt. derfor sker intet ved dobbeltklikke igen ;-)

Kopier koden her under.
    If Not Intersect(Target, Range("M1:CX10")) Is Nothing Then
    If Target.Value = Range("L6").Value Then
    If Target.Row = Range("L2").Value Then
    For Each c In Range("A1:J9")
    If c.Value = Target Then c.Font.ColorIndex = 0
    Next c
    Target.ClearContents
    Range("L4").Value = Range("L4").Value - 1
    End If
Og indsæt den nederst mellem:

End if

(Ny kode her)

End sub

Nu skulle du kunne fortryde et forkert valgt tal, ved at dobbeltklikke på tallet i udtrukne numre (Område: M1:CX10)

Men kun det sidste udtrukne i aktuelle spil. (Håber jeg... test, selv)
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2012 - 19:03 #17
"Kan du så hjælpe mig med at få det ind som ny ark i det jeg har lavet."
Er det det Ark jeg har uploadet med tilrettelserne?

"Jeg har kun indsat nye ark uden indhold."
Der kan spilles ubegrænset antal spil (Næsten ;-) )
Kun rettes i 10 spil.

Vil du have flere Ark (Faner) med f.eks. 10 spil pr. Ark?
Avatar billede renimn Novice
23. oktober 2012 - 20:00 #18
Til store-morten
Nu kan jeg rettet tallet det virker fint.
Jeg vil gerne have det ark du har lavet ind til de ni jeg har lavet.
I de ark som jeg har lavet skriver jeg hvad pladesælgerne har solgt for. Et med hvem der har banko og hvad gevinst de vælger o.s.v. og til sidst en gevinstliste til slagteren. Så når vi siger godnat og tak for i after er bestillingslisten slagteren klar.
Jeg manglede kun det du har hjulpet med, men den fane skulle gerne kunns sætte ind ved dem jeg jeg har, men det lykkedes ikke for mig. Jeg behøver kun det ene ark, hvis det kan sættes ind til dem jeg har, men hvordan gør jeg?
Reni
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2012 - 20:05 #19
Jeg er ikke helt med :-(
Er det muligt at du sender arket på E-mail?
Adresse under profil.
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2012 - 20:32 #20
En Excel fil = Mappe
I Mappen er der 3 Ark = Faner

Har du så din Mappe med de 9 Faner og
min med træknings tabel, som du så vil have "smeltet" sammen?

Begge Mapper åbnet.
I min Mappe, højreklik på fanen, du vil flytte, vælg "Flyt eller kopier"
Til projektmappe: Vælg din mappe, du vil flytte til.
Før ark: Vælg?
Flueben i: Opret en kopi Tryk Ok.
Avatar billede renimn Novice
23. oktober 2012 - 20:58 #21
Til store-morten
Tak for hjælpen det lykkedes for mig, men jeg har mailet til dig.
Du har været en stor hjælp.
Reni
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2012 - 21:00 #22
Er modtaget
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2012 - 21:32 #23
Velbekomme.

Som ny bruger er det ikke lige til, men:

Som spørger, skal du bruge:
Kommentar (til forslag)

Og når du har fået et 'Svar' på dit spørgsmål, du kan bruge, beder du den der har hjulpet dig, om at lægge et:
Svar (til løsninger og pointgivning)

Her er en lille film om: Hvordan man accepterer svar på eksperten.dk
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo