Avatar billede stjans Guru
25. oktober 2012 - 09:51 Der er 3 kommentarer

Styring af turnering via excel

Hej alle.

Jeg har fået lidt af en udfordring:

12 spillere i badminton spiller double på 3 baner. De skal spille en alle-mod-alle turnering - d.v.s. de har ikke faste makkere.

Samme kamp ( f.eks. nr. 1 og 2 mod nr. 3 og 4 - og dermed ejheller nr. 2 og 1 mod nr. 4 og 3 - må ikke spilles igen senere.

Spillerne kan i sagens natur ikke spille på f.eks. bane 1 og 3 på samme tid.

Opgaven går ud på at lave turneringsprogram i eks. excel, da det i starten er rimeligt nemt, men efterhånden som turneringen skrider frem bliver sværere og sværere at få sat kampene op.

Jeg har søgt nettet tyndt efter en skabelon til en turneringsplan, hvor man f.eks. taster spillernumrene ind i en tabel, og så laver programmet turneringsplanen, men har ikke kunnet finde noget lignende.

Er det overhovedet muligt at lave en sådan TU-plan - og er der nogen der har en ide til, hvordan dette skal gøres ?
Avatar billede ole_viller Mester
25. oktober 2012 - 23:28 #1
Det er en spændende opgave.
Som en start kunne man måske navngive spillerne 1, 10, 100, 1.000 o.s.v. op til spiller 100.000.000.000
Hvis summen af et makkerpars navne f.eks. er 10.100 kan det kun være spiller 100 og 10.000 som er makkere.
Tilsvarende hvis summen af de fire spillere på én bane f.eks. er 10.010.011 må det være spillerne 1, 10, 10.000 og 10.000.000 som er på banen. Disse fire spillere skal på samme bane ialt 3 gange (AB vs CD, AC vs BD og AD vs BC) men problemet er, at fire spillere på en bane kan kombineres på 24 måder (4*3*2*1) - så 21 kombinationer skal sorteres fra.
Og så er der det med banerne - det er jeg ikke kommet til endnu.

Jeg ved godt, det ikke var nogen som helst løsning - men måske lidt inspiration til at komme igang.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede stjans Guru
08. november 2012 - 08:40 #2
Hej Ole

Tak for input :-)

Jeg har prøvet den med nummerering af spillerne, men det er så selve udtrækket/planlægningen, det volder problemer, for der skal være så mange variabler.
Avatar billede sky Nybegynder
02. december 2012 - 17:26 #3
Er der slet ingen af excel-hajerne der kan knække denne ? :-)