Avatar billede Sjildur Nybegynder
08. november 2012 - 10:49 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Min Computer larmer!

Hjælp jeg har købt min stationære Hp h8-1122sc efter et halvt år er den virkelig begyndt af larme er det blæseren? eller skal den sendes til reparation?

MVH

Oliver
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. november 2012 - 10:53 #1
Garanti?
Avatar billede DonSkoD Juniormester
08. november 2012 - 10:55 #2
Pil siden af PC'en og tjek om der er ledninger i klemme eller fyldt med støv.
Avatar billede Sjildur Nybegynder
08. november 2012 - 11:02 #3
Der er stadig 1.5 års garanti og har lige pustet alt støv væk tjekker lige ledninger.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. november 2012 - 11:03 #4
Bare pas på der ikke er en eller anden form for plombering på den.
Avatar billede Sjildur Nybegynder
08. november 2012 - 11:03 #5
Plombering?
Avatar billede sadolin1978 Novice
08. november 2012 - 11:11 #6
et halvt år siger du garenti eller reklamation så send den til rep så er du sikker på de ikke kommer bagefter og siger du har været inde og pille og du derfor får en regning
Avatar billede Blandy Praktikant
08. november 2012 - 11:35 #7
Hvis det er pga støv og den slags, så kan du godt glemme alt om garanti. Men hvis den larmer, altså en høj summen, så er det nok en blæser der er blev tæt af støv og nullermænd. Så vil en gang trykluft gøre meget ved det. Huske at tjekke dit grafikkort efter for støv samtidig.
Avatar billede magic-mouse Novice
08. november 2012 - 12:22 #8
Garantien forsvinder ikke af at man åbner computeren.

Det har der været dom om samt forbrugerrådet også har afstemt dette. Det skulle ca svare til at man ikke må åbne dækslet til motor olien på en bil uden at garantien forsvinder.

Man må gerne selv opgrader sin computer med evt. grafikkort, PCIx kort RAM osv.

Bemærk dog at original garantien dækker ikke de nye dele og monteringen (Dvs. knækker du dit bundkort fordi du har monteret rammen forkert, dækker garantien ikke)

Hvis der sker noget med opgraderings delene er det fabrikanten af den del som har garanti ærendet. (og den skal selvfølgeligt af monteres fra computeren skulle du sende den afsted)

Check med din manual/forhandler før du sender den til garanti. Der skal det fremgå om delen er en slid del. Hvis delen er en slid del, dækkes den IKKE af reklamation, og det kan nemt koste en plovmand bare for at de skal kigge på den samt yderligere en plovmand for reperation og ca 100 kr for en ny blæser som du kan købe og montere for et sted mellem 50-150 kr alt efter kvalitet og om den skal lyse ...

En blæser kan godt betragtes som en slid del. Og mange firma tager en afgift normalt omkring 500 kr for håndtering af ikke garanti ærender som sendes ind som et.
Avatar billede magic-mouse Novice
08. november 2012 - 12:26 #9
Og en side note "Hvis det er pga støv og den slags, så kan du godt glemme alt om garanti."

Hvis der er støv på maskinen skal det tydeligt fremgå af manualen hvordan du vedligeholder maskinen, hvor ofte støvet skal fjernes og hvordan man fjerner det. Fremgår det ikke af manualen, må man gå ud fra at maskinen skulle kunne klare normalt støv niveau i mindst 24 måneder.

Hvis det ikke er muligt at fjerne støvet selv skal dette fremgå før købet ellers skal fabrikanten/forsælgeren stå for en service inden for de 24 måneder (altså et reklamations ærende), igen taget forbehold for ekstreme situationer, har du meget støvet hjemme eller står computeren eks. i et træværksted - skal man selv bekoste denne service, eller udføre rengøringen.
Avatar billede Sjildur Nybegynder
08. november 2012 - 14:20 #10
mange tak så hvis jeg montere en til blæser på siden mister jeg ikke min garanti?
Avatar billede magic-mouse Novice
08. november 2012 - 15:05 #11
Nej du mister ikke garantien ved at montere en ekstra blæser.

Hvis du skifter den du allerede har monteret sikre dig at det betraktes som en slid del.

Hvis det ikke er en sliddel skal forhandler/leverandør skifte den på deres regning. Check med hvem det er som har garantien. (Normalt er det producent, HP, SONY, DELL som har garanti ærendet) men det er forhandleren som har ansvaret, dvs. det er producenten som skal lave den men forhandleren som skal kompensere dig ved evt. kompensations ærender.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. november 2012 - 15:15 #12
Så, slå nu koldt vand i blodet...
Der ER sagt at den er renset for støv og skidt. Begynd ikke at rode med noget, når du har garanti på den. Ned, der hvor du har købt de, og forklar dine problemer. Husk at tage backup af alt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. november 2012 - 15:18 #13
Og sliddele dækkes også af garanti. De første 6 måneder uden brok fra forhandler, de næste 1½ år med brok ;o)
Avatar billede magic-mouse Novice
08. november 2012 - 17:07 #14
Jeg siger bare hvordan forbrugerrådet ser på det. Det kan være at forhandleren er flink og dækker den alligevel det skal jeg ikke udtale mig om. Men i såfald er det af eget valg, og ikke fordi de skal.

Har selv oplevet at jeg har revet en CPU socket af bundkortet fordi CPU og Køler sad for godt sammen. 110% min egen fejl. Men den blev dækket af garantien.
Avatar billede JonRasmussen Nybegynder
09. november 2012 - 20:38 #15
Gi' den en ordenlig blæse tur hvis der er masser af støv.
Avatar billede Sjildur Nybegynder
21. februar 2013 - 08:54 #16
Lukker den her.